Sway bars info & tech topic

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Sway bars info & tech topic

Berichtdoor kristo » 03 Sep 2015, 11:19

**** Official ***

:exclaim Dit is een info en tech topic over sway bars ('stabilisatorstangen') voor de Civic EK (EJ6, -8, -9, EK3, -4), later ook voor de EG, ITR en andere modellen.

question: Hier kunnen - moeten - alle vragen en discussies betreffende mogelijkheden en montage van sway bars gesteld worden.


Civic EK EDM/JDM

Vooraan: overzicht

22mm - standaard op (de meeste) EJ9, EK3, ed.
26mm - standaard op EK4 en EK9
27mm - Whiteline
27mm - Ultra Racing
30mm - Mugen


EK9/4 26mm en ES PU rubbers [met dank aan Milan_S]:
Afbeelding

Achteraan: overzicht

15mm - standaard op EK4
17mm - Eibach
18mm - Mugen
19mm - Ultra Racing
20mm - Mugen
22mm - standaard op EK9; past op alle andere EKs (met brace)
22mm - Whiteline (met brace)
24mm - Mugen (zonder brace)
24mm - ASR (met brace)
32mm - ASR (met brace)


Dikkere sway bars plaatsen

Op een EJ9 en EK3 kun je een EK4 15mm plaatsen, een Eibach 18mm, een 22mm EK9, enz.

EK4 15mm plaatsen

- de OEM EK4 complete set overzetten: steunbrackets, d-brackets (EK4 15mm), endlinks (type EK), rubbers, boutjes en sway bar (EK4 15mm)
- géén brace nodig (ASR, Whiteline)
- wel 'backing plaatjes' nodig (ASR of zelfgemaakt)

Backing plaatjes van ASR:
Afbeelding

EK4 15mm op EJ9:
Afbeelding


EK9 22mm plaatsen

- OEM EK9 benodigde onderdelen: d-brackets (EK9/ITR 22mm), endlinks (type EK), rubbers, sway bar (EK9 22mm)
- verplicht in combinatie met ASR brace (of Whiteline brace?)

Afbeelding

Afbeelding

ASR brace met EK9 22mm, verstelbare endlinks en ES PU rubbers [met dank aan Milan_S]:
Afbeelding


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Info tot nader order op eigen risico

kristo schreef:
ALL4HONDA schreef:Op welke modellen van Honda past de ITR swaybar plug and play, of in combinatie met een ASR brace??

ITR/EG swaybars passen rechtstreeks uiteraard op EG en ITR modellen, en dit eveneens uiteraard voor de volle 100%. Dat wil dus zeggen:

JDM ITR 22/23mm past rechtstreeks op :

- EDM ITR, plug & play, vervangt 22mm
- alle EGs, mits gebruik van subframe brace en bij voorkeur OEM endlinks [ :exclaim OEM is mss niet de beste/juiste keuze], EG6 of ITR lca's*

*ITR en EG6 OEM endlinks zijn niet 100% hetzelfde: verschil in rubbers en endlink zelf(?). Voor de zekerheid gebruik je best ITR armen en endlinks, bij gebruik van EG6 armen en endlinks zul je moeten checken dat de geometrie endlink-swaybar klopt, in elk geval heb je ITR swaybar-endlink rubbertjes nodig.


ITR 22/23mm past ook op EK (geometrie is niet 100%) [ :exclaim dit is af te raden]:

- mits gebruik van subframe brace
- gebruik van aftermarket 'spherical' endlinks (stijl Blox, ASR)

*deze info is toe te passen op eigen risico* :P


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dankbetuiging aan de bijdragers

DCAB
Milan_S
alxndr

:like:
Laatst gewijzigd door kristo op 25 Sep 2015, 16:10, in totaal 19 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor kristo » 03 Sep 2015, 11:21

[EK9 sway bars] Ik heb 4 dezelfde d-brackets erbij gekregen. Hoor dit zo of horen die aan de voorzijde groter te zijn? Ik wil er PU rubbers voor bestellen

Waarom niet ook Hardrace?

De D-brackets (beugels) vóór en achter zijn evident en duidelijk verschillend. Op de achterste staat 'SS0' oid, de voorste zijn breder, én als je ze vergelijkt met de 22mm die er standaard opzitten moet het gat voor de rubber groter zijn. In mijn topic vind je duidelijke foto's van het achterste spul.

De EK9 26mm beugels zijn ietsje steviger dan die van de EK4. Alle EK9 nummers vind je oa. hier en hier, alles bestelbaar bij de dealer. Mss moet je eens denken om Hardrace endlinks te kopen, die schijnen handiger te zijn in het (de)monteren -zie de comments in mijn topic.
Laatst gewijzigd door kristo op 18 Jul 2016, 13:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor DCAB » 03 Sep 2015, 14:01

kristo schreef:Achteraan: overzicht

17mm - Eibach


:roll:
-- '99 Prelude BB9 + '05 Civic EP1 B.A.R. Sport --

Gebruikers-avatar
DCAB
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 62
Geregistreerd:
11 Dec 2011, 19:24
Woonplaats:
Oosterhout

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor D-Per4mance » 03 Sep 2015, 15:18

*ITR en EG6 OEM endlinks zijn niet 100% hetzelfde: verschil in rubbers en endlink zelf(?). Voor de zekerheid gebruik je best ITR armen en endlinks, bij gebruik van EG6 armen en endlinks zul je moeten checken dat de geometrie endlink-swaybar klopt, in elk geval heb je ITR swaybar-endlink rubbertjes nodig.

Bij gebruik van EG armen en een 22/23mm ITR sway heb je een spacertje nodig om de hoek van de endlink goed te krijgen. O.a. All4Honda verkoopt deze. Doe je dit niet dan staat er spanning op de endlink.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor kristo » 04 Sep 2015, 09:59

BlackCar schreef:(Zoals ik dacht dat het was.) De draagarm krijg door de verlaging een andere stand. En drukt daardoor de endlinks omhoog waardoor en er meer torsie op de swaybar komt en dus meer aan het subframe "trekt".

Er komt enkel torsie op de stang wanneer het ene wiel beweegt t.o.v. het andere, dan komt er ook 'trek' op het subframe.

Wat is dan de juiste wijze van montage. De auto eerst op de juiste hoogte zetten met de schroefset, op de wielen zetten en dan pas alles vastzetten? Zo ja, dit ook met de voorste swaybar die al geïnstalleerd is? Beugels losdraaien zodat er eerst geen torsie is. Op hoogte zetten, op de wielen zetten, en weer beugels weer vast. Dus tijdens de montage maakt het niet uit of de auto op krikken of op de wielen staat

Volledig juist. De rubbers moet vastgedraaid op rijhoogte. Let ook op dat de stang links/rechts gelijk zit, even ver uitsteekt, dus dat de stand links/rechts van de endlinks gelijk schuin staan. Er zijn merktekens voorzien op de stang maar soms zie je die moeilijk - op de tast voel je die ook soms.

[/quote]

15inch schreef:De swaybars zijn niet preloaded in het rubber dus passen zich aan elke rijhoogte aan

Toch wel. De rubbers zijn gespannen in de d-brackets, dus de stang zal/kan de rubbers verwringen bij beweging, en verwrongen blijven zitten bij incorrecte montage, net als ophangingsrubbers.

OEM rubbers behoeven ook geen (siliconen)vet, tenzij ter onderhoud, maken ook geen lawaai, dat is enkel bij PU rubbers ed.
Laatst gewijzigd door kristo op 04 Sep 2015, 11:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor alxndr » 04 Sep 2015, 10:09

whiteline heeft nog een 27mm aan de voorkant beschikbaar

http://www.fineline-imports.nl/onderste ... 68363.html
- Nürburgring: 1500+ laps and counting -
http://www.youtube.com/user/alxndr020/featured

Gebruikers-avatar
alxndr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 910
Geregistreerd:
26 Mei 2008, 19:06

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor BlackCar » 04 Sep 2015, 11:40

15inch schreef: De swaybars zijn niet preloaded in het rubber dus passen zich aan elke rijhoogte aan


kristo schreef:Toch wel. De rubbers zijn gespannen in de d-brackets, dus de stang zal/kan de rubbers verwringen bij beweging, en verwrongen blijven zitten bij incorrecte montage, net als ophangingsrubbers.

OEM rubbers behoeven oook geen (siliconen)vet, maken ook geen lawaai, dat is enkel bij PU rubbers ed.


Bij deze voorste swaybar 24mm van ST (suspension technique) zitten bij de d-breaket beugels PU rubbers en word inderdaad wel vet gebruikt.



Bij PU rubbers zal de swaybar door het vet dus makkelijk kunnen bewegen? Bij de OEM rubbers lijkt het mij dan veel minder of nauwelijks.
Als dit klopt dat zal het enig effect doorvoeren.

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor kristo » 04 Sep 2015, 11:53

Sommige soorten PU-rubber benodigen vet voor goede werking (bv. ES zwart PU t.o.v. rood), OEM rubber niet.

Eventueel kan je (oude) OEM rubbers wat insmeren met siliconenvet om ze gezond te houden (zoals in de manuals staat betreffende ophangingsrubbers), dat is alles.

Meer valt er niet over te schrijven :lock:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor BlackCar » 04 Sep 2015, 13:17

kristo schreef:Sommige soorten PU-rubber benodigen vet voor goede werking (bv. ES zwart PU t.o.v. rood), OEM rubber niet.

Eventueel kan je (oude) OEM rubbers wat insmeren met siliconenvet om ze gezond te houden (zoals in de manuals staat betreffende ophangingsrubbers), dat is alles.

Meer valt er niet over te schrijven :lock:


Duidelijk :like:

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor Bor » 04 Sep 2015, 16:58

Misschien is er toch nog meer!

Al jaren staan deze foto's op mijn pc. Ik ken ongeveer alle objecten en merken voor een Honda EK, maar deze swaybar setup is nieuw voor me. Wellicht dat iemand hier weet hoe en wat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suspension
Dual X braces (DIY)
Box trunk brace (DIY)
B pillar harness brace (DIY)
Headlight reinforcement brace (DIY)
C Pillar bar (DIY)
B Pillar bar (DIY)
Side window Bars (DIY)
Side C to lower B pillar Bars (DIY)
Front 3 point Strut Tower (DIY)
Rear 4 point Strut Tower (DIY)
Harness Bar (DIY)
Front Bumper Bar reinforcement (DIY)
Floor Bar
Fender Brace
H Brace
Rear Beam Brace (DIY)
EX front sway assembly
ASR Sub frame Brace (DIY painted)
ASR 24mm Rear Sway Kit (DIY Painted) <----- Maar wat ik zie lijkt nou niet bepaald op wat er staat?
ASR Spherical End links
Blox gold LCA
Beaks Lower Tie
Skunk Sleeve Coils / Koni yellows
Skunk Camber kit, Front and rear

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor kristo » 04 Sep 2015, 17:15

Ik zie het identificatie probleem niet:
een ASR dikke stang op een ASR brace met nog een tie bar er tegen aan ... :roll: Die ASR 24+ stangen zijn dus eig. buizen met alu armen waar de endlinks dan aan hangen. Dan zit er ook nog een diy 'beam brace', zoals de EK9 tie bar :hihi:
Bor schreef:Rear Beam Brace (DIY)
ASR Sub frame Brace (DIY painted)
ASR 24mm Rear Sway Kit (DIY Painted)
ASR Spherical End links
Beaks Lower Tie

+ Skunk2 armen
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor Nasty » 04 Sep 2015, 18:22

Even off-topic richting Accord.

Verhelpt een ARB het rollen in bochten beter dan verlagen of niet? Er staan goei dikke swaybars op internet van H&R en ultra racing. Het verlagen van de accord zie ik niet zitten ivm camber problemen en daaropvolgende keuringsproblemen....
* 1995 (MA9) Honda Civic 1.5 vtec-e *totalled*
* 1997 (EJ9) Honda Civic 1.4i *verkocht*
* 2003 (EP2) Honda Civic 1.6i 30th anniversary *verkocht*
* 2007 (CL7) Honda Accord 2.0 Executive *verkocht*
* 2010 (AR2) Toyota Verso 1.6 *current*
* 2014 (CBR) Honda CBR125R *current*

Gebruikers-avatar
Nasty
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2278
Geregistreerd:
20 Jan 2007, 09:31
Woonplaats:
België

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor kristo » 04 Sep 2015, 18:39

Iedereen is welkom wink:

Effect van een sway bar hangt oa. af van de dikte. Dus vanaf een zeker dikte zal een sway bar hetzelfde of een groter effect hebben dan verlagen.

Hardere veren plaatsen op zich gaan het rollen ook minderen. Ik zou het plaatsen van (dikkere) sway bars steeds laten samen gaan met het plaatsen van hardere veren, om de sway bars en je subframen niet over te belasten. De werking en effecten zijn ook deels verschillend (vraag me nu niet hoe dat juist zit :roll: ) dus dan heb je beide voordelen.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor Nasty » 04 Sep 2015, 18:41

kristo schreef:Iedereen is welkom wink:

Effect van een sway bar hangt oa. af van de dikte. Dus vanaf een zeker dikte zal een sway bar hetzelfde of een groter effect hebben dan verlagen.

Hardere veren plaatsen op zich gaan het rollen ook minderen. Ik zou het plaatsen van (dikkere) sway bars steeds laten samen gaan met het plaatsen van hardere veren, om de sway bars en je subframen niet over te belasten. De werking en effecten zijn ook deels verschillend (vraag me nu niet hoe dat juist zit :roll: ) dus dan heb je beide voordelen.



Accord aftermarket is 28mm, dus da kan al wat hebben :mrgreen:
* 1995 (MA9) Honda Civic 1.5 vtec-e *totalled*
* 1997 (EJ9) Honda Civic 1.4i *verkocht*
* 2003 (EP2) Honda Civic 1.6i 30th anniversary *verkocht*
* 2007 (CL7) Honda Accord 2.0 Executive *verkocht*
* 2010 (AR2) Toyota Verso 1.6 *current*
* 2014 (CBR) Honda CBR125R *current*

Gebruikers-avatar
Nasty
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2278
Geregistreerd:
20 Jan 2007, 09:31
Woonplaats:
België

Re: Sway bars EK info topic

Berichtdoor Bor » 07 Sep 2015, 12:24

kristo schreef:Ik zie het identificatie probleem niet:
een ASR dikke stang op een ASR brace met nog een tie bar er tegen aan ... :roll: Die ASR 24+ stangen zijn dus eig. buizen met alu armen waar de endlinks dan aan hangen. Dan zit er ook nog een diy 'beam brace', zoals de EK9 tie bar :hihi:
Bor schreef:Rear Beam Brace (DIY)
ASR Sub frame Brace (DIY painted)
ASR 24mm Rear Sway Kit (DIY Painted)
ASR Spherical End links
Beaks Lower Tie

+ Skunk2 armen


Nou omdat ik die asr 24mm gezocht heb en de foto niet overeenkomt met wat ik zie
Afbeelding

Hoewel het mij nu pas op valt dat in het zilveren gedeelte ( endlink ) ook ASR staat. Dus lijkt er toch op dat het iets origineels is.

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Volgende

Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten
cron