kristo schreef:Mijn overtuigingen op dit moment:
- denk niet dat de EK4 EBD heeft (ingevoerd op de EP ergens)
Toch wel, kijk maar in de WPH bij de uitleg van het remsysteem....behalve de ABS modulator is er een hydrolic pressure control systeem dat PER wiel de druk kan verlagen/behouden/verhogen tot ideale remdruk is bereikt (oftwel EBD). Bij EG6 was er nog alleen ABS wat blokkeren van de wielen verhindert en dan alleen maar een 3-weg ABS. (voorwielen single, achterwielen samen). EK(4) heeft zowel 4-weg ABS als EBD op elk wiel.
Praktijk leert echter wel dat je pas volle profijt van de EBD hebt als je er een Type R ABS computer aanhangt. Bij standaard ABS computer zit je altijd voor de grens van blokkerende wielen dus je hoort nooit piepende banden bij krachtig remmen. Met de Type R ABS computer zit je precies op de grens van blokkerende wielen, dus wel piepende banden en beetje lock....maakt optimaal gebruik van de beschikbare grip en maakt kortere remweg mogelijk vooral op nat waar de standaard abs overijverig is.