Vems wideband

Bespreek je elektrische problemen hier

Vems wideband

Berichtdoor Neutron » 12 Apr 2018, 12:18

Heeft er misschien iemand ervaring met deze Vems AFR - EGT meters. Alle.tips zijn welkom.
Ik kan deze nieuw en ongebruikt (wel al wat jaartjes ergens verstopt in een hoek :cool: ) van een vriend overnemen.

Fijne is dat deze AFR èn EGT meet en weergeeft op 1 meter. Iets wat ik toch wel wil gaan monitoren met mijn toekomstig turbo Civic.

Het gaat om deze:

https://www.race.fi/en/product/12927a/vems-wbo

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Vems wideband

Berichtdoor Kevinio » 12 Apr 2018, 15:29

De lambdasensor is gewoon een Bosch LSU, dus zit wel goed. De EGT sensor zou ik vervangen voor 1 van max 1mm dikte, dit is een 3mm variant denk ik. Een 3mm reageert te laat.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Vems wideband

Berichtdoor Neutron » 13 Apr 2018, 12:22

Ja ik lees inderdaad overal dat deze kit standaard met een 3mm geleverd wordt, optioneel zou er een 2mm variant van zijn. Bedankt voor de tip!

Ik lees ook dat de beste plaats om de EGT te meten vlak aan de kop op cil. 3 is. Dus dat houdt ik dan ook aan dit advies tenzij iemand hier andere theorieen over heeft :)

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Vems wideband

Berichtdoor toxicshit » 13 Apr 2018, 12:32

Neutron schreef:Ja ik lees inderdaad overal dat deze kit standaard met een 3mm geleverd wordt, optioneel zou er een 2mm variant van zijn. Bedankt voor de tip!

Ik lees ook dat de beste plaats om de EGT te meten vlak aan de kop op cil. 3 is. Dus dat houdt ik dan ook aan dit advies tenzij iemand hier andere theorieen over heeft :)

Cyl 3 is altijd het warmste ivm ontsteek volgorde. Dus dat advies klopt wel als je rekening houd dat dat de warmste cylinder is.

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: Vems wideband

Berichtdoor Kevinio » 13 Apr 2018, 13:59

Het beste is een 1mm variant, die gebruiken bij ook hier. En anders is het tientjes werk. Is het voor het turbo project of gewoon n/a?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Vems wideband

Berichtdoor Neutron » 13 Apr 2018, 17:41

Is voor het turbo project inderdaad, paar tientjes voor een nauwkeurige meting heb ik wel over. Ik kan me voorstellen da iets van 1mm sneller de warmte meet dan iets van 3mm. Dus tegen die tijd eens opzoek naar een andere 'probe'. Lijkt me dat elke 1mm probe wel voldoet, of zit er ook nog verschil in kwaliteit?

toxicshit schreef:Cyl 3 is altijd het warmste ivm ontsteek volgorde. Dus dat advies klopt wel als je rekening houd dat dat de warmste cylinder is.


Ok top :like:

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Vems wideband

Berichtdoor Kevinio » 16 Apr 2018, 08:09

Je moet hem plaatsen waar alle cilinders samenkomen (vaak net voor je turbo). Je gebruikt hem om te kijken of je goed bezig bent met afstellen (afstellen met turbo zonder EGT vind ik persoonlijk een no go) en of er wat mis is met je motor. Bij enkel cilinder 3 zeker je alleen die af.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Vems wideband

Berichtdoor toxicshit » 16 Apr 2018, 09:53

Kevinio schreef:Je moet hem plaatsen waar alle cilinders samenkomen (vaak net voor je turbo). Je gebruikt hem om te kijken of je goed bezig bent met afstellen (afstellen met turbo zonder EGT vind ik persoonlijk een no go) en of er wat mis is met je motor. Bij enkel cilinder 3 zeker je alleen die af.

Hey Kevin,

hier ben ik het niet helemaal mee eens, vergeet niet de kinetische energie die niet verwerkt wordt door de turbine ook zorgt voor een hogere hitte net voor de turbo! Dus voor de turbo kan het warmer zijn dan boven aan bij CYL3.

Hier wat therorie:
kinetic energy from the exhaust gas becoming heat energy before the turbine inlet. If exhaust gas entering the turbine has a certain amount of heat energy and kinetic energy, and that kinetic energy is driving the turbine, considering energy is converted and not "used up".

Dat een turbo ook kinetische energie gebruikt om te spoolen is hopelijk wel bekend. plus de hitte van de turbo zelf is nog een factor.
Ik zou mijn EGT dus meten by CYL3 om zo de warmste cylinder te weten. en niet een valse waarde te krijgen daar waar uitlaatgas snelheid, volume etc van alle 4 cylinders een impact hebben. Dit zal namelijk aardig schommelen voor de turbo net na de collector van alle 4 cylinders.

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: Vems wideband

Berichtdoor Kevinio » 16 Apr 2018, 13:41

Maar dan zeg je toch juist dat het warmer is net voor de turbo dan op cilinder 3?

Maar als bijvoorbeeld cilinder 1 een injector arm loopt om 1 of andere reden, dan zie je dat niet.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Vems wideband

Berichtdoor Neutron » 16 Apr 2018, 17:53

@Kevinio; Ik denk dat Toxicshit bedoeld dat de meting dan beinvloed wordt door de (extra) hitte die van het turbinehuis afkomt.

De vriend waar ik deze meter van kan kopen had de EGT sensor al gemonteerd zitten. Die zat bij hem op de turbo zelf hij vertelde nog dat daar al een gat zat voor de EGT te meten, of dit standaard zo is weet ik dan weer niet.

Maar stel ik schroef de EGT sensor op het spruitstuk voor de uitlaatgassen de turbo ingaan. Dan meet je inderdaad wel de temperaturen van alle cilinders tegelijk, maar varieert de aangeven temperatuur dan niet veel minder? Dus dat bv 1 cilinder warm loopt en je dat te laat opmerkt vanwege het 'storen' van de andere uitlaatgassen (en hitte van turbinehuis). Aan de andere kant als je hem op 1 cil. zet, meet je alleen die cilinder.

Het zal toch niet zo gek worden dat ik op alle4 de cilinders moet gaan meten... :ehhh:

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Vems wideband

Berichtdoor Kevinio » 17 Apr 2018, 08:21

Een wideband en EGT op elke runner, geen gezeur meer. 8)

Afbeelding
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Vems wideband

Berichtdoor toxicshit » 17 Apr 2018, 11:49

Kevinio schreef:Een wideband en EGT op elke runner, geen gezeur meer. 8)

Afbeelding

jawel hoor dan heb je gezeur met het data extrapoleren en je software die dat nooit snapt.

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: Vems wideband

Berichtdoor toxicshit » 17 Apr 2018, 11:50

Kevinio schreef:Maar dan zeg je toch juist dat het warmer is net voor de turbo dan op cilinder 3?

Maar als bijvoorbeeld cilinder 1 een injector arm loopt om 1 of andere reden, dan zie je dat niet.

jawel hoor dan heb je minder vermogen dan wanneer het wel goed ging.. plus dat zou je moeten zien in je wideband :P
plus we laten allemaal onze injectoren cleanen en flow matchen door RC injectors toch :doc:

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: Vems wideband

Berichtdoor Kevinio » 17 Apr 2018, 12:38

RC Injectors.. Still rocking in the '80's! :cooldance:
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Vems wideband

Berichtdoor Neutron » 17 Apr 2018, 18:19

toxicshit schreef:jawel hoor dan heb je gezeur met het data extrapoleren en je software die dat nooit snapt.


Je bedoelt met een wideband op elke runner? Dat is me ook weer iets te overdreven, tenminste dat is mijn standaard d15z6 blok me niet waard. Lijkt me dat 1 wideband ook wel voldoet niet? :cheesygrin:

Aan de andere kant lijken me 4 EGT sensors helemaal niet zo gek idee (geen idee wat het kost..) Ik neem aan dat je eerder opmerkt dat 1 cilinder warm loopt, dan dat je wideband doorheeft dat er iets arm loopt?

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Volgende

Terug naar Elektrisch / Motormanagement



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten
cron