Kevinio schreef:Je moet hem plaatsen waar alle cilinders samenkomen (vaak net voor je turbo). Je gebruikt hem om te kijken of je goed bezig bent met afstellen (afstellen met turbo zonder EGT vind ik persoonlijk een no go) en of er wat mis is met je motor. Bij enkel cilinder 3 zeker je alleen die af.
Hey Kevin,
hier ben ik het niet helemaal mee eens, vergeet niet de kinetische energie die niet verwerkt wordt door de turbine ook zorgt voor een hogere hitte net voor de turbo! Dus voor de turbo kan het warmer zijn dan boven aan bij CYL3.
Hier wat therorie:
kinetic energy from the exhaust gas becoming heat energy before the turbine inlet. If exhaust gas entering the turbine has a certain amount of heat energy and kinetic energy, and that kinetic energy is driving the turbine, considering energy is converted and not "used up".
Dat een turbo ook kinetische energie gebruikt om te spoolen is hopelijk wel bekend. plus de hitte van de turbo zelf is nog een factor.
Ik zou mijn EGT dus meten by CYL3 om zo de warmste cylinder te weten. en niet een valse waarde te krijgen daar waar uitlaatgas snelheid, volume etc van alle 4 cylinders een impact hebben. Dit zal namelijk aardig schommelen voor de turbo net na de collector van alle 4 cylinders.