Hier een update over hoe de auto er nu bij staat.
Het onmogelijke is gedaan! Een JDM B18C zonder bekende afkomst op kenteken.
Al sinds dat ik de witte EK (ex Alxndr) heb gekocht ben ik hiermee bezig, en uiteindelijk na lang volhouden gelukt.
Ik heb dankzij het HCN forum een e-mail adres weten te traceren van Honda Customer Relations Japan.
Deze heb ik gemaild en mijn verhaal uitgelegd. Honda fanboy met een swap zonder achtergrond enz...
Motorserienummer doorgegeven en persoonlijke gegevens. Ik werdt doorverwezen naar Honda Europe voor verdere afhandeling en nog een tijdje met hun moeten mailen om alles duidelijk te krijgen. Na 2 maanden op en neer mailen heb ik een officieel door Honda ondertekend certificaat gekregen met daarop: motornummer, VIN nummer, bouwjaar, type Honda enz.
Super blij hiermee natuurlijk!
Naderhand heb ik (voor zekerheid) de historie van het VIN nummer laten natrekken in Japan.
Integra DC2 waar de motor uit komt bleek al een paar jaar SCRAPPED te zijn en ergens in Japan te liggen. Perfect dus!
Na het vinden van deze documenten ben ik dus gestart met het omzetten van de motor en het onderstel.
Hieronder wat foto’s van de opbouw.
Motorruimte leeg.
Met nog wat roestplekken.
Buitenkant roest laten bijgewerkt (afstralen, spuiten in epoxyprimer en kleur) en motorruimte deels opnieuw gespoten.
Ondertussen mooi tijd gehad om de B18 uit de witte Civic te halen.
Binnenkant kokerbalken allemaal uitgespoeld met water en lucht
Daarna tijd voor de behandeling met roestomvormer Fertan en holle ruimte was
Tijdens het uitwerken van de kokerbalk behandeling nog tijd gehad om de versnellingsbak te demonteren en te voorzien van een Competition Clutch Stage 2 koppeling met lichtgewicht vliegwiel.
Toen alles was opgedroogd toch maar begonnen om de motor in de zilveren EK te hangen.
Gelijk het dikke onderstel overgezet!
Na al die vele sleutel uren eindelijk met succes de sleutel omgedraaid en rijden met dat ding
Het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf!
Naderhand ben ik naar het RDW gegaan om de B18C motor op kenteken te zetten. Vanwege bouwjaar na 1 januari 1998 moest ik naar TTV Testcentrum Lelystad.
Omdat dit weinig tot nooit gedaan wordt, omdat het simpelweg teveel moeite (en euro’s) kost wil ik dit graag met jullie delen.
Achteraf gezien had ik dit misschien allemaal niet gedaan, maar een ander chassis van voor “98 was voor mij geen optie i.v.m. conditie van mijn EK. 0 roest.
Hoe het allemaal begon:
Bezoekje gebracht aan RDW Veldhoven en mijn situatie uitgelegd.
Afspraak ingepland voor een wijzigingskeuring en toevallig kon ik gelijk de week erna al terecht.
22 Mei
Auto wordt gewogen, papieren worden doorgekeken, auto wordt op de smeerput geïnspecteerd of technisch alles netjes is gemonteerd, daarna worden de voorwielen/achterwielen op een trekbank gezet om speling in het onderstel te checken, auto gaat vervolgens op de remdyno om remkracht te meten, verlichting en uitstoot wordt nog gecontroleerd en je mag naar buiten rijden. Daarna werdt er door de keurmeester beslist dat ze me gingen doorverwijzen naar TTV Lelystad... zoals ik al had verwacht...
Auto werdt aangemeld voor een rem en rijgedrag test en dB meting.
€54,- betaald voor de wijzigingskeuring in Veldhoven.
Aanmeldprocedure was vrij simpel, maar de wachttijd voor Lelystad was enorm.
Afspraak stond 6 Augustus en je mag er niet met bestaand kenteken naartoe rijden. Dus een ééndagskenteken aangevraagd en apart verzekerd.
Op een mooie 6 Augustus om 8 uur mij gemeld bij TTV Testcentrum Lelystad.
Hier moet je alleen een geldig rijbewijs en je complete kentekenbewijs mee naar toe nemen.
Auto wordt hier nogmaals op de smeerput gezet en wordt kort technisch bekeken.
Hier keken ze vooral naar e-keur banden, bandenspanning, veerweg.
Keurmeester monteerde wat apparatuur in de auto om de remvertraging te meten en ging na overhandiging van de sleutels met de Civic rijden.
Er werdt een ronde warm gereden en daarna op hoge snelheid 2 maal een remtest gedaan.
Daarna nog wat stuurwerk om te kijken of de auto onder compressie van de baan stabiel zou blijven en geen gekke rijeigenschappen zou vertonen.
Toen werdt de auto in het midden van de baan stil gezet om een dB meting te doen, deze test werdt tijdens de remtest ook rijdend gedaan in 2e en 3e versnelling.
Na ongeveer 1,5 uur was de keurmeester klaar en mocht ik mijn goedkeuringspapiertje ophalen.
Oude kentekenbewijs mocht weer mee en moest ik inleveren in Veldhoven die de rest verder zou afhandelen.
Na 1,5 week wachten eindelijk mijn kentekencard binnen met daarop het nieuwe gewicht, vermogen, cilinderinhoud, dB en zitplaatsen.