Hallo.
Je kunt deze How-To als richtlijn gebruiken voor meerdere dingen, welke hieronder staan.
Elke stap is beschreven met een foto/video.
Deze How-To gaat over de verschillen en montage van een Shortshifter, sommige mensen denken dat de versnellings pook opzich zelf korter is. Dit is niet het geval. De lengte van beide versnellings poken zijn hetzelfde. Het kantel/schanier punt komt echter op een andere plek. Hierdoor is de hoogte van de pook weliswaar korter en de lengte van de stang na de kogel langer.
Zie hieronder het verschil tussen de OEM pook en de ShortShifter-stang.
Goed nu we weten wat de functie ervan is, gaan we deze uitwisselen met de originele.
Hieronder het gereedschap wat we nodig zijn.
(Punttang, sleuteltje 10 en 12, ratelsleutel 12, schroevendraaier PH2, Waterpomptang, dopje 10 en flexibel stuk + verlengstuk + ratel.
Eerst zetten we de auto op assteunen en deze goed hoog omhoog zodat je jezelf goed onder de auto kan bewegen.
Eerst gaan we de interieur delen loshalen, hieronder te zien, het zijn in totaal 6 schroefjes, 3 aan elke zijde. Draai deze er allemaal uit
Het achterste gedeeltje kun je naar achteren schuiven en daarmee is deze los, alleen de stekker van de koplamp verstelling even loshalen
Hierna het voorste gedeelte met de versnellingspook hoes.
Hierna hebben we toegang tot de versnellingspook en de rubbers.
Haal dit rubber omhoog
Nu gaan we onder de auto, we nemen mee, dopje 10 +verlengstukken en ratel, ratelsleutel 12, ringsleutel 12.
Dan draaien we de bout van de versnellingspook los.
Daarna draaien we de 2 boutjes met dopje 10 los.
Het beugeltje komt nu los, en daarmee ook de gehele versnellingspook. Deze kun je via onderen eruit nemen.
Vervolgens zetten de plastic bus en het rubber over op de Shortshifter. De plastic bus heb ik opnieuw ingevet met kogel lagervet. (was vrij droog bij mij)
Schuif nu het rubber over het kunststof, en monteer deze daarna in de auto, zet eerst weer de boutjes 10 vast, en hierna de schakelstang aan de shortshifter.
Let hierbij goed op het bijplaatsen van de bijgeleverde ringetjes!! En draai de bout niet te vast! Anders zal hij zeer moeilijk schakelen, en onnodig slijten en het lager belasten.
Zet nu de interieur delen weer terug, eerst weer de voorste unit en hoes, daarna de achterste, dan alle schroefjes erin en dan de versnellings pook er weer op (is gewoon een draai systeem).
Voilá, je hebt nu een strak schakelende versnellingspook erin gezet!
Hieronder een filmpje van de gemonteerde shortshifter en het resultaat.
Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Positieve opmerkingen en kritiek of opmerkingen: welkom.
Groetjessss.