Hemel lichtje EK3

Bespreek je elektrische problemen hier

Hemel lichtje EK3

Berichtdoor Hondake1991 » 22 Okt 2015, 20:37

Beste mensen,

Het lampje in het hemel van mijn EK3 werkt niet. Zowel het automatische lampje bij het openen van de deuren doet het niet als de normale AAN functie van het lampje.
Wat heb ik al gecontroleerd:

Lampje = goed
Zekering = goed
Kabels = goed

Nu heb ik gezien dat het rood/groene kabeltje naar een Mitsuba Integraded Control Unit gaat.

De wit/rode heb ik geen idee waar die heen gaat.

Heeft iemand enige idee hoe ik nu verder moet met zoeken?

Hondake1991
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 66
Geregistreerd:
05 Okt 2014, 22:08
Woonplaats:
Breda

Re: Hemel lichtje EK3

Berichtdoor Vladimir » 22 Okt 2015, 21:50

Ik geloof dat hij massa haalt bij het boutje waarmee de unit in het dak geschroefd zit.
Het zal niet de eerste keer zijn dat dat door een beetje corrosie niet meer zijn massa pakt.

Gebruikers-avatar
Vladimir
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2626
Geregistreerd:
06 Feb 2011, 11:51
Woonplaats:
Friesland

Re: Hemel lichtje EK3

Berichtdoor Error » 23 Okt 2015, 08:50

idd of draadbreuk natuurlijk.

Error
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5271
Geregistreerd:
21 Mrt 2008, 14:43
Woonplaats:
Regio Rotterdam

Re: Hemel lichtje EK3

Berichtdoor Hondake1991 » 23 Okt 2015, 17:34

Ik heb er een dakraam in zitten. Het stuk waar het lampje aan vast zit is verplaatst en met een kabel aan het chassis gemaakt. De aarde is goed.

En de kabels zijn ook gecontroleerd zoals ik al zei.

Hondake1991
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 66
Geregistreerd:
05 Okt 2014, 22:08
Woonplaats:
Breda

Re: Hemel lichtje EK3

Berichtdoor chris1144 » 23 Okt 2015, 19:17

Werkte het nog wel dan voordat je het dakraam hebt laten plaatsen?

Maar misschien gekke vraag, als je niet weet waar de wit/rode kabel heen gaat hoe weet je dan of dat deze kabel nog goed is? Hoe heb je die dan kunnen doormeten?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Hemel lichtje EK3

Berichtdoor Vladimir » 24 Okt 2015, 13:09

Het kan ook geen kwaad om het lampje toch te vervangen of in een andere auto te testen.
Als het binnenwerk er goed uit ziet hoeft hij het niet persé te doen.
De puntjes kunnen geoxideerd zijn of iets kan toch niet goed werken. Ik heb al wel eens eerder een goed uitziende autolamp als laatste optie vervangen en toen was hij toch stuk.

Maar gezien de verplaatsing is meer info wel handig. Heeft hij het altijd gedaan? Is het dakraam net geplaatst?
De draden zijn goed maar je geeft aan dat je niet weet waar ze naar lopen. Heb je doorgemeten of je constante stroom naar je lamp hebt?

Gebruikers-avatar
Vladimir
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2626
Geregistreerd:
06 Feb 2011, 11:51
Woonplaats:
Friesland

Re: Hemel lichtje EK3

Berichtdoor Hondake1991 » 25 Okt 2015, 10:56

Het lampje heb ik er uitgehaald en getest. Hij werkt. Alleen in de auto heeft hij het nooit gedaan. Ik weet niet of hij het deed voor het dak raam in is gebouwd want zo lang heb ik hem nog niet.

De wit rode draad heb ik gevolgd zo ver ik kon waarna hij ergens heel ver achter het Dash verdween. Daar heb ik hem gespliced en getest op breuken maar de kabel is tot zo ver ik heb kunnen meten nog goed.

Er komt ook nooit stroom van de kabeltjes af, niet als ik de deuren open doe en ook niet als ik hem gewoon handmatig aan doe.

Hondake1991
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 66
Geregistreerd:
05 Okt 2014, 22:08
Woonplaats:
Breda

Re: Hemel lichtje EK3

Berichtdoor jarno1979 » 25 Okt 2015, 11:59

Als je een multimeter hebt doe je het volgende.

Eerst weerstand over het lampje meten, dit moet iets van 0.1 Ohm zijn.

Meter instellen op VDC en meten tussen pin 1 van je hemelverlichting connector en het massa punt van je hemelverlichting.
Meter instellen op VDC en meten tussen pin 1 van je hemelverlichting connector en rechtstreeks op de massa van je accu.

Als je op meting 1 geen 12VDC meet en met meting 2 wel, dan is er iets met je hemelverlichting massa.

Als je met beide metingen 12VDC meet, dan moet het wel je hemelverlichting schakelaar zijn.

Deze schakelaar kun je ook doormeten, de schakelaar heeft drie standen. Wanneer de schakelaar op on staat dan moet je tussen 2 van de 3 aansluitingen onder de 1 Ohm meten. Als je op alle combinaties "open cirquit of oneindig" meet dan is je schakelaar stuk.

Wanneer je weerstand meet, de meter nooit op piepen zetten maar op Ohm. (piepen is niet nauwkeurig genoeg)

Zonder multimeter kun je het ook zo doen:

Als je weet waar je mee bezig bent kun je ook nog het volgende doen, verbind 20cm stroomdraad met de massa kant van het lampje en houd de andere zijde tegen het massa punt aan je dak. Zo omzeil je de schakelaar. Als je per ongeluk de plus kant van je lampje pakt dan ga je lassen en ploft je zekering (in theorie alleen je 7,5A zekering maar heeeel soms gaat dan de 50A hoofd zekering ook)

Suc6
Afbeelding

Gebruikers-avatar
jarno1979
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 66
Geregistreerd:
30 Sep 2015, 20:22
Woonplaats:
Jelsum, Friesland

Re: Hemel lichtje EK3

Berichtdoor Hondake1991 » 24 Nov 2015, 16:36

Jarno,

Bedankt voor je reactie. Heb niet meer kunnen meten(geen tijd gehad) en inmiddels is de Civic verkocht. Dat neemt niet weg dat ik je uitvoerige verhaal enorm op prijs stel.

Ik denk achteraf dat het een massa probleem was. Ze hadden namelijk bij de installatie van het dakraam de dwarsbalk die over het dak loopt er tussenuit geslepen om ruimte te maken. Hier zit normaal ook het hemellichtje. Ze hebben toen een stuk uit de dwarsbalk gepakt ,waar het lichtje normaal er in geschroefd wordt er dus ook massa maakt, hier het lichtje bevestigd en een kabeltje er aan vast gemaakt die naar het chassis liep. Ik denk dat het hier ergens mis heeft gezeten.

Groetjes

Hondake1991
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 66
Geregistreerd:
05 Okt 2014, 22:08
Woonplaats:
Breda


Terug naar Elektrisch / Motormanagement



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten
cron