Detailing Details - Stap 2: Kleien

Voor alles met betrekking tot poetsen/detailing

Detailing Details - Stap 2: Kleien

Berichtdoor D-Per4mance » 03 Mei 2016, 22:12

Een aantal mensen hier op het forum gaven aan dat ze eigenlijk geen idee hadden waar ze moesten beginnen om hun auto netjes te poetsen/detailen. Zodoende leek het mij wel leuk om een soort stappenplan te maken.

Ik zal in een aantal topics de belangrijkste stappen op een rijtje zetten om je auto mooi schoon en glimmend te krijgen en te houden. In de betreffende topics kunnen dan aanvullingen, tips, of productsuggesties besproken worden.

Stap 1: Wassen kun je hier vinden: http://www.hondacommunity.nl/forum/viewtopic.php?f=324&t=84387

Stap 2: Kleien

In deel 1 hebben we de auto grondig gewassen. Je zou denken dat de auto nu dus volledig schoon is. Helaas...

Bepaalde vervuiling laat zich met wassen alleen niet verwijderen. Denk hierbij aan boomsappen en hars, industriële vervuiling, teer en insectenresten. Deze vervuiling is redelijk simpel te verwijderen met klei. Eventueel is zelfs spuitnevel/overspray met klei te verwijderen.

Wat we nodig hebben:
-Detailing klei
-Detailer spray of claylube

Optioneel
-Microvezeldoek

Er zijn verschillende soorten klei te koop. Deze verschillen qua hardheid. Een harde klei zal meer en makkelijker vervuiling verwijderen, maar heeft wel het risico op zogenaamde micro-marring. Dit zijn hele fijne krasjes. Dit risico is het grootst op een zachte lak. Elke auto is anders, maar over het algemeen heeft een Honda boterzachte lak. Deze harde klei zou ik dan ook alleen gebruiken bij het verwijderen van overspray en als je daarna gaat polijsten. Tevens zijn er klei-doeken en klei-pads voor een polijstapparaat te koop. Deze laten ook een bepaalde hoeveelheid micro marring na.

De klei van Meguiar's en Monello is zacht en heb ik zelf op meerdere zachte lakken gebruikt, waarbij ik geen marring heb kunnen ontdekken. De klei van Mothers en Poorboys zou ook "veilig" zijn.

Om de lak te kleien gebruiken we een smeermiddel. Hierdoor kan de klei over de lak glijden zonder vast te plakken, maar wel vervuiling oppakken. Als smeermiddel kun je een detailer spray (quick detailer of QD) of een claylube gebruiken. Een claylube is vaak goedkoper in gebruik doordat deze te verdunnen is. Let er wel op dat je klei geschikt is voor de claylube als je merken mixt. Sommige kleisoorten lossen op of brokkelen van claylube's van andere merken.

We beginnen door een stuk van ca. 50x50 cm in te sprayen met de QD of claylube. Vervolgens kneden we de helft van een kleiblok (ca. 50 gram) even in de hand. Dit maakt de klei wat zachter door de warmte van de hand. Kneed de klei daarna tot een "hamburger".
We leggen de klei nu op de lak en wrijven deze in rechte banen over het deel van de auto wat we ingespoten hebben. Druk zetten is niet nodig. We hoeven de klei maar op de lak te houden.
Na een paar banen zul je zien dat het vlak van de klei wat op de lak lag verkleurd is en vuil heeft opgenomen.

Dit kwam van ca. 30x30cm van de motorkap van een auto die waarschijnlijk nog nooit gekleid was:
Afbeelding

Als je dacht dat de auto schoon is na een goede wasbeurt, dit kwam van het bovenste deel van het voorscherm van mijn Civic af. Deze was net uitvoerig gewassen en voor de winter nog gekleid:
Afbeelding

Na elk stukje kneden we de klei even. Hierdoor wordt de vervuiling in de klei opgenomen en beginnen we elke keer met een schoon stukje klei.
Meestal zullen het onderste deel van de zijkant en de liggende delen het sterkst vervuild zijn.

Als je de klei op de grond laat vallen, gooi deze dan direct weg! Zand zal aan de klei plakken en zal gegarandeerd diepe krassen veroorzaken!

Om de smeermiddelen af te nemen zijn er twee mogelijkheden. We kunnen na elk stukje een microvezeldoek pakken en de spray opvegen. De andere optie is om de spray gewoon te laten zitten en de auto even snel te wassen na het kleien. Bij het gebruik van een detailer spray poets ik deze uit met een MF doek, bij een claylube was ik de auto.

Je auto is nu schoner dan ooit!

In de volgende stap zullen we de glans van de lak ophalen met het gebruik van polish en glaze.

Machinaal poetsen laat ik bewust nog even buiten beschouwing. Voor de meeste mensen is dit toch weer een serieuze stap verder en er zullen minder mensen bereid zijn om dit te leren en hier in te investeren. Voorlopig beperken we ons dus tot het handmatig detailen. Dat houdt het overzichtelijk en betaalbaar...
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Detailing Details - Stap 2: Kleien

Berichtdoor FreakoRico » 04 Mei 2016, 07:45

En ik maar denken dat dit zo'n ingewikkeld iets was.. Maar zoals jij het beschrijft lijkt dit best mee te vallen!

Dit ga ik zelf wel een keer proberen.. :)

Mooie write up weer.
OEM+ Restauration: Honda Civic Eg6 VTi
Track bitch/daily: Honda Civic Eg5 Rhd
weebmeister schreef:.. ding heeft meer nieuwe OEM spullen dan de lokale honda dealer :P

Wayne Carini schreef:Its all about the Chase!

Afbeelding

Gebruikers-avatar
FreakoRico
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4000
Geregistreerd:
31 Mrt 2011, 12:09
Woonplaats:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan

Re: Detailing Details - Stap 2: Kleien

Berichtdoor Kevinio » 04 Mei 2016, 07:58

Wassen van een auto is inderdaad complexer dan dit:D Enkel is die klei altijd kneiter duur. :crazy: Als je het laat vallen moet je het bewaren om bijvoorbeeld je motor uit te kleien. :>>: :D Om te beginnen is een zachte klei aan te raden, is makkelijker mee te werken en minder kans op krasjes. Maar zoals Fer al aangaf, reinigt moeilijker/minder.

Kleien op een verkrijte auto (bijvoorbeeld een witte) geeft ook een, laat ik maar zeggen, bijzonder resultaat. :emo:')
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Detailing Details - Stap 2: Kleien

Berichtdoor pascal1976 » 09 Jul 2016, 20:18

Duidelijke uitleg!
(06-2018 - heden) Honda Civic 1.8i VTEC Sport (2016) ADAS pakket
Golden Bronze Metallic
(04-2015 - 06-2018) Honda Civic 1.8i VTEC Sport (2012)
Orchid White Pearl

pascal1976
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 16
Geregistreerd:
09 Apr 2015, 20:00
Woonplaats:
Arnhem


Terug naar Detailing



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
cron