Detailing Details - Stap 1: Wassen

Voor alles met betrekking tot poetsen/detailing

Detailing Details - Stap 1: Wassen

Berichtdoor D-Per4mance » 02 Mei 2016, 22:30

Een aantal mensen hier op het forum gaven aan dat ze eigenlijk geen idee hadden waar ze moesten beginnen om hun auto netjes te poetsen/detailen. Zodoende leek het mij wel leuk om een soort stappenplan te maken.

Ik zal in een aantal topics de belangrijkste stappen op een rijtje zetten om je auto mooi schoon en glimmend te krijgen en te houden. In de betreffende topics kunnen dan aanvullingen, tips, of productsuggesties besproken worden.

Stap 1: Wassen

Elke poetsbeurt begint met goed wassen. We zullen hier bespreken hoe je je auto mooi schoon krijgt en misschien nog belangrijker, hoe je poetskrassen (ook wel bekend als swirls of love-marks) voorkomt.

Wat heb je nodig:
-Emmer 3x
-Tuinslang
-Autoshampoo
-Washandschoen 2x
-Droogdoek

Optioneel
-Velgenborstel(s)
-Velgenreiniger
-Detailbrush
-All Purpose Cleaner
-Hogedrukspuit
-Foamgun
-Traffic film remover
-Insectenverwijderaar
-Detailingspray
-etc.

Hoe we onze wasbeurt beginnen is een beetje afhankelijk van hoe vuil de auto is en welke materialen je ter beschikking hebt. Voor alle stappen gebruiken we koud of lauw water. Warm water zou de waxlaag (indien aanwezig) kunnen beschadigen/oplossen.

We beginnen met de velgen. Dat klinkt misschien niet heel logisch, maar door met de velgen te beginnen voorkom je dat de lak (met name bovenop de auto) opdroogt terwijl je de velgen poetst en zo voorkom je dus al wat watervlekken. Als je de rest van de auto doet loopt er toch weer water over de velgen dus die zullen niet opdrogen.
Als eerste spuiten we de velgen af. Dit kan met een krachtige straal uit de tuinslang of met een hogedrukspuit (HD) als je deze ter beschikking hebt. Zorg wel dat je minimaal 30 a 40cm afstand bewaart als je een HD gebruikt. Door de velgen af te spoelen zal al wat vervuiling los komen. Spoel of spuit ook de binnenkant van de wielkasten even schoon. Eventueel kunnen we een borstel met een lange steel gebruiken om de wielkasten helemaal mooi schoon te krijgen.

Vervolgens kunnen we de velgen inspuiten met een velgenreiniger. Zorg wel dat je een reiniger gebruikt die metaaldeeltjes losweekt, anders kun je net zo goed gewoon autoshampoo gebruiken. Laat de velgenreiniger 2 tot 3 minuten intrekken. Een reiniger die metaalslijpsel losweekt verkleurt meestal paars of rood als deze in contact komt met metaaldeeltjes.
Vervolgens vullen we een emmer met wat autoshampoo en water. Voor de velgen mag je de shampoo iets ruimer doseren dan voor de lak. Gebruik voor de velgen een aparte emmer en microvezel washandschoen! Van je velgen komt remstof af, wat scherpe metaaldeeltjes bevat. Dit wil je niet over je lak vegen... De lak of coating van je velgen is meestal harder en kan dus wat beter tegen deze deeltjes.
Indien je velgen met veel dunne spaken hebt is een velgenborstel onmisbaar om de binnenkant schoon te krijgen. Bij open velgen kun je vaak toe met alleen een washandschoen.

Velgen ingespoten met een reiniger die metaaldeeltjes losweekt
Afbeelding

We beginnen met de binnenkant zodat we dadelijk niet weer een hoop vervuiling over de voorkant van de velg krijgen. Aan te raden is om van boven naar beneden te werken. Dan loopt de losgekomen vervuiling weg in plaats van richting het gebied wat je al schoongemaakt hebt. Indien de velgen erg vuil zijn kun je ze al even afspoelen als je de binnenkant gedaan hebt.

Vervolgens wassen we de voorkant van de velg met een washandschoen. Hiermee kom je makkelijker om de spaken dan met een spons en een een microvezel handschoen pakt vervuiling op in plaats van deze over de lak te schuren zoals een spons doet.
Als de velgen schoon zijn spoelen we de velgen af met een ruime hoeveelheid water.

Als extra kunnen we de banden nog schoonmaken met een borsteltje en wat all purpose cleaner (APC). Dit is een sterke reiniger. Deze is zo geconcentreerd dat we deze tot 1:8 of 1:10 kunnen verdunnen. Dat spaart product en zorgt ervoor dat de reiniger niet inbijt. Ook de banden spoelen we weer af met water om de vervuiling en APC weg te spoelen.

Schone velgen en banden
Afbeelding

Met de velgen helemaal schoon kunnen we aan de rest van de auto beginnen. We beginnen wederom door de auto af te spoelen of te spuiten. Het gebruik van een HD is veilig, mits je wat afstand bewaart (30 tot 50 cm) en eventuele beschadigingen zoals steenslag, loslatende blanke lak of hele diepe krassen ontwijkt.

Als de auto lang niet onder handen genomen is kan het helpen om eerst de sluitkanten/sponningen schoon te maken. Hier hoopt vuil zich vaak op. We spuiten wat APC 1:8/1:10 op de vervuiling en gebruiken vervolgens een detailbrush of zacht kwastje om de vervuiling los te maken. Na elke sponning sluiten we de deur of motorkap/achterklep en spuiten we even over de kieren om de boel mooi schoon te spoelen. Als er vuil heeft kunnen komen komt het water er ook wel en dit voorkomt een nat interieur.

Nu kunnen we de carrosserie onder handen gaan nemen. Hiervoor vullen we twee emmers. Een met alleen water, de ander met water en shampoo, verdund zoals aangegeven op de verpakking. Om te wassen gebruiken we een microvezel of lamswollen washandschoen. Deze nemen vervuiling ook weer op en voorkomen poetskrassen.

Wat materialen om te wassen. De emmers zijn gelabeld zodat we altijd dezelfde emmer voor hetzelfde doel gebruiken. De dreft op de foto gebruiken we niet om de auto te wassen. Deze heb ik gebruikt om oude waxlagen van de auto te strippen. Dreft ontvet en droogt de lak uit. Als de lak niet gevoed en beschermd wordt is het sterk af te raden om dit op de lak te gebruiken.
Afbeelding

We pakken met de washandschoen wat sop uit de emmer met shampoo en beginnen met het dak en werk vervolgens omlaag over de body van de auto. We doen de zijkant onder de stootstrips en de achterkant als laatste, omdat deze het meeste vuil verzamelen. Het beste is om rechte banen te maken. Als we ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch krasjes zouden veroorzaken zijn rechte krassen makkelijker eruit te krijgen dan ronde...
Na een paar banen spoelen we de handschoen uit in de emmer met alleen water. Bovenop kunnen we een paar banen maken voordat we uitspoelen. Op de delen met meer vervuiling spoelen we de handschoen wat vaker uit. Hierdoor voorkom je dat je sop vol komt te zitten met zand en andere vervuiling en voorkomen we dus krasjes.

Als de auto helemaal schoon is spoelen we de auto af. Dit gaat het beste met een tuinslang zonder kop erop. Laat het water van boven naar beneden over de auto stromen. Hierdoor is de auto straks makkelijker te drogen.

Afbeelding

Als extra stap kunnen we de auto nog ontdoen van vliegroest. Dit zijn metaaldeeltjes die onder meer van de remmen afkomen, maar ook uit de lucht. Hiervoor gebruiken we hetzelfde product als voor de velgen. We spuiten dit op de nog natte auto. Na een minuut of 3 a 5 kunnen we de auto afspoelen met veel water. De metaaldeeltjes zullen nu van de auto afspoelen. Dit geeft meer glans doordat de lak schoner is en voorkomt ook weer krasjes.

Op deze witte Yaris is goed te zien hoeveel metaaldeeltjes aan lak hechten. Elk paars puntje is vliegroest.
Afbeelding

Vervolgens kunnen we de auto drogen. Hiervoor gebruiken we een (microvezel) droogdoek. Deze heeft als voordeel ten opzichte van een zeem dat deze ook vervuiling opneemt inplaats van deze over de lak te schuren. Je kunt altijd ergens wat vuil gemist hebben tijdens het wassen. We maken de doek eerst nat en wringen deze dan uit voordat we aan de auto beginnen. We vouwen de doek een paar keer op en beginnen weer op het dak. Ook hier weer vegen we in rechte banen. Als de doek vol water zit wringen we deze uit en gaan verder. Het is aan te raden om elke keer een ander stuk van de doek te gebruiken door deze opnieuw te vouwen.

Als het goed is hebben we nu een mooi schone auto en hebben we geen poetskrasjes gemaakt.

Als extra's kun je de auto voor het wassen nog behandelen met een vuil loswekende spray (traffic film remover), met een foamlaag aangebracht met een HD en een foamgun of met een product om insecten los te weken. Let op dat veel van deze producten waxlagen aan kunnen tasten.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Detailing Details - Stap 1: Wassen

Berichtdoor Kevinio » 03 Mei 2016, 06:58

Mooie uitgebreide beschrijving Fer! ;) :like: Het is wel een beschrijving voordat je echt gaat polijsten, waxen, etc., dit voor degene die echt niet weten wat ze doen. ;)
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Detailing Details - Stap 1: Wassen

Berichtdoor chris1144 » 03 Mei 2016, 09:32

Je kunt die velgen reiniger dus zomaar gebruiken op de lak?

Goed schoonmaken achteraf natuurlijk. Maar je lak dan achteraf niet nog weer speciaal te beschermen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Detailing Details - Stap 1: Wassen

Berichtdoor D-Per4mance » 03 Mei 2016, 10:28

Velgenreiniger zoals Monello Non-ferro, Dodo ferrocious Dueller of Gyeon Q2M Iron kun je inderdaad gewoon op de lak gebruiken. Zolang je hem op een natte auto aanbrengt, niet op laat drogen en royaal afspoelt hoef je verder niets te doen. Hoewel je een dergelijke uitgebreide reiniging eigenlijk alleen doet als je daarna ook gaat polishen, waxen etc. Dat zal in de volgende delen ook nog wel aan bod komen...
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Detailing Details - Stap 1: Wassen

Berichtdoor Lith » 03 Mei 2016, 11:25

Top dit. Wou me altijd nog eens verdiepen in detailing dus ben erg blij met deze aanvulling. Ga zo verder
1. VW Golf 3 1.8 CL (1993) - wrecked
2. Ford Escort 1.4i (1995) - wrecked
3. Mitsubishi Colt 1.6 GLXI (1999) - sold
4. Renault Clio 1.5 dCi (2014) - returned (lease)
5. Honda Civic 1.4i S MB2 (1998) - daily

Wie is wie: viewtopic.php?f=276&t=84182

Lith
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 18
Geregistreerd:
17 Feb 2016, 12:27

Re: Detailing Details - Stap 1: Wassen

Berichtdoor Kevinio » 03 Mei 2016, 11:28

Dat ijzer kan er ook afkrijgen met kleien (ik heb zo vermoeden dat Fer dat hierna gaat beschrijven), dan is het niet schadelijk voor je lak. Enkel krijg je het met klei niet van je kentekenplaat af en moet je wel met die reiniger erop.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Detailing Details - Stap 1: Wassen

Berichtdoor D-Per4mance » 03 Mei 2016, 11:31

Toch gaat niet alles met kleien eraf. Die Yaris TS op de foto is van mijn moeder en die had al een tijd lang bruine puntjes op de klep. Ondanks herhaaldelijk kleien bleef die zooi toch erop zitten. Met Monello Non-Ferro kwam het echter zo eraf. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een redelijk milde klei gebruik.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg


Terug naar Detailing



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten
cron