Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (part 2)

Voor alles met betrekking tot poetsen/detailing

Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (part 2)

Berichtdoor D-Per4mance » 27 Apr 2016, 22:36

Nu we een mooie detail sectie hebben hier kan ik mooi wat poetswerk posten...

Ik ben de laatste tijd flink bezig met detailen en polijsten. Ik had al een hoop spul staan om handmatig te detailen, maar begin dit jaar maar eens geïnvesteerd in wat spul om ook machinale lak-correcties uit kunnen voeren. Ik heb al een aantal auto's gedaan, maar de auto die het misschien wel het hardst nodig had om aangepakt te worden was nog niet aan bod gekomen: mijn eigen EJ2.

Afgelopen week was het mooi weer en ik had een paar dagen vrij, dus toen ben ik er maar eens goed voor gaan zitten...

Ik heb de Coupé ooit voor een appel en een ei gekocht met het idee dat ik alleen een recht chassis nodig had en dat de rest toch wel aangepast zou worden. De lak (of het gebrek daaraan...) was dan ook in hopeloze staat. Nu ik alles heb liggen om dit aan te pakken dus maar eens een poging gedaan om te kijken wat er nog van te maken was.

Op foto's en op een afstandje lijkt het allemaal wel mee te vallen. Ja, er zitten wat krasjes in, maar het ding is natuurlijk ook 22 jaar oud.

Valt wel mee toch?

Afbeelding


Een goede wax en nog wat spulletjes zorgt op het oog voor een mooie glans en beading (druppelvorming).

Afbeelding


Nadere inspectie leert dat het niet meevalt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tijd voor actie dus!

Begonnen met de velgen schoonmaken. Deze zijn behandeld met Monello Non-Ferro.

Afbeelding


Dat deed alvast wonderen.

Afbeelding


Vervolgens de auto gewassen met Meguiar's NXT Tech Wash en vervolgens met Dreft om de waxlaag die er nog opzat te strippen. Let op! wassen met Dreft is slecht voor je lak! Dit droogt de lak uit en moet je alleen doen als je de lak daarna wilt polijsten en voeden.

Afbeelding


Vervolgens de lak ook even ingespoten met Non-Ferro, maar op zwart is moeilijk te zien wat deze losweekt.
Daarna verder gegaan met kleien. Ondanks dat de auto voor de winter nog gekleid was kwam er toch best nog wat vanaf.

Afbeelding


Dat alles gaf een mooie naakte lak om op te gaan polijsten. In de schaduw glimt de lak, zelfs zonder wax, eigenlijk best nog wel aardig. Het is pas janken als er zon op valt.

Afbeelding


Gezien de staat van de lak niet de moeite genomen om pads en compounds te testen en steeds wat zwaarder te gaan. Dit ding heeft heel veel correctie nodig! Dus maar gelijk de Meguiar's microfibre cuttingpad en de blauwe coarse Rupes compound gepakt. Als tussenstap Rupes geel foam met Rupes groen medium compound uitgezocht en om te finishen Rupes wit/wit. De machines die ik gebruik zijn een Rupes Bigfoot LHR 15ES met 5 inch pads en een Rupes LHR 75 E Mini met 3 inch pads.
Om wel even te kijken of de pad en compound combo werkt een testpaneel gemaakt.

Afbeelding


Na twee hits Microfibre pad/blauwe compound leek er aardig wat verbetering in de lak te zitten. Besloten om dit paneel dan ook meteen maar te finishen met de geel/groen en wit/wit combi.

Toen ik de auto in de zon zette om mijn werk te checken kon ik mijn ogen niet geloven! Op een plekje bovenop het scherm waar de lak wat gebarsten is (ingebeten vogelpoep?) na was de finish echt perfect. Ik had niet durven hopen dat ik dit zo netjes zou krijgen... (knipperlichtje even los gehaald omdat dat me in de weg zat met polijsten)

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens dus de rest van de auto met deze combi aangepakt. Toch was ik nog niet tevreden. Er zaten op een aantal plaatsen wat diepere krassen die er wel uitzagen of ze eruit konden. Eerst geprobeerd deze plekjes gewoon nog een extra hit Meg's MF/Rupes coarse te geven, maar dat bracht niet het resultaat wat ik zocht. Daarom maar besloten een poging te doen met wetsanden.

Afbeelding


Ook op de andere flank wat plekken met veel krasjes aangepakt:

Afbeelding


Op het dak heb ik ook nog 4 losse krasjes opgeschuurd en 1 lange op de liggende kant van de kofferklep.
Wetsanden blijf ik altijd een beetje spannend vinden. Ondanks dat ik het wel eens eerder heb gedaan denk je toch: "als dat nog maar goed komt" wanneer je die matte plekken ziet.

Gelukkig is het goed gekomen. De meeste plekken wel twee hits met MF/coarse moeten geven voordat echt alle schuurkrasjes eruit waren.

Afbeelding

Afbeelding


Toen ik het idee had dat ik wel zo'n beetje alles gecorrigeerd had wat mogelijk was met de grove combi een stapje lichter gegaan. Gele Rupes foampad met de groene medium Rupes compound werkt prima om de enigszins matte waas van de MF/blauw combi eruit te poetsen.

Afbeelding


Even een glans shotje van na de geel/groen combi:

Afbeelding


Helaas gooide het weer de afgelopen dagen roet in het eten, maar hopelijk komend weekend verder en de auto finishen met een witte pad en een jewelers polish. Daarna zal de lak gevoed worden met Poorboys Blackhole, beschermd worden met Poorboys EX-P sealant en dan nog aftoppen met een leuke wax voor een nog wat mooiere wetlook (kan nog kiezen uit Poorboys Natty's Red, Meguiar's Gold Class Carnauba wax of Collinite No.845 Insulator Hybrid wax).

Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang...
Laatst gewijzigd door D-Per4mance op 01 Mei 2016, 20:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor Mark » 28 Apr 2016, 06:23

Goed bezig, een net gepoetste auto geeft een hoop voldoening.
Al is het maar voor korte tijd ivm weer omstandigheden.
En net schoon interieur vind ik wel altijd erg belangrijk.

Wat voor poetstol gebruik je? Ik gebruik die van het werk altijd, die is op lucht en totaal niet prettig namelijk.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor FreakoRico » 28 Apr 2016, 07:01

Mooie write up weer Fer!

Hier kunnen veel mensen wat mee, goed duidelijk en makkelijk begrijpbaar :)

:up:
OEM+ Restauration: Honda Civic Eg6 VTi
Track bitch/daily: Honda Civic Eg5 Rhd
weebmeister schreef:.. ding heeft meer nieuwe OEM spullen dan de lokale honda dealer :P

Wayne Carini schreef:Its all about the Chase!

Afbeelding

Gebruikers-avatar
FreakoRico
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4000
Geregistreerd:
31 Mrt 2011, 12:09
Woonplaats:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor D-Per4mance » 28 Apr 2016, 14:25

Mark schreef:Wat voor poetstol gebruik je? Ik gebruik die van het werk altijd, die is op lucht en totaal niet prettig namelijk.


Ik gebruik 2 verschillende machines. Voor de grote delen heb ik een Rupes Bigfoot 15 met 5 inch pads en voor het detailwerk (bumpers, stijlen etc) heb ik een Rupes 75 Bigfoot Mini met 3 inch padjes. Beide zijn Dual Action machines.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor nick22 » 28 Apr 2016, 15:32

goed bezig geweest tak

blackhole ben ik nooit echt fan van geweest,maar als je die leuk vind moet je dat doen

verder zou ik de 845 als basis wax pakken en daarop een concourswax zetten.
Wat een baas die nick !

nick22
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1336
Geregistreerd:
25 Mei 2005, 16:29
Woonplaats:
reuver

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor Kevinio » 29 Apr 2016, 06:45

Ik wil ook nog eens overstappen naar een Rupes als excentrische, werkt toch wat fijner/sneller dan een DAP. Sowieso staat nog op het verlanglijstje om te leren werken met een rotary.

Hoezo was jij daar geen fan van Nick? Vanwege standtijd van de wax?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor D-Per4mance » 29 Apr 2016, 10:46

Met een Rupes heb je eigenlijk nog maar heel weinig reden om een rotary te pakken. Zeker met MF pads corrigeert zo'n ding echt enorm. Als je nog een DAPje erbij hebt voor de kleine delen kun je voor een BF21 gaan. Die is nog net wat heftiger dan de 15 die ik gebruik (21 vs 15mm uitslag en 6 ipv 5 inch pads).
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor nick22 » 29 Apr 2016, 11:06

de blackhole vult eigen gewoon wat oneffenheden op, gewoon beter polijsten dus

de 845 is chemish dus wat je ervoor erop smeert heeft weinig zin in mijnn ogen.
Wat een baas die nick !

nick22
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1336
Geregistreerd:
25 Mei 2005, 16:29
Woonplaats:
reuver

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor D-Per4mance » 01 Mei 2016, 20:37

Vandaag de Civic nog wat verder onder handen genomen.

Begonnen met hem even te wassen. Vervolgens de gele finishing compound op een gele Rupes pad gebruikt om de laatste beetjes marring (polijstkrasjes van het gebruiken van een grove compound) eruit te poetsen. Daarna de auto nog een keertje nagelopen met de Diamond Gloss polish op een witte ultra fine pad.

Toen de hele auto nog een keer nagewreven met Gyeon Prep om de laatste restjes polijstmiddel van de lak te verwijderen en om een mooie schone basis te hebben voor de glaze, sealant en wax.

Als Glaze Poorboys Blackhole gebruikt. Qua glans doet dit niet heel veel meer na een flinke polijstbeurt, maar de lak wordt er lekker glad van en ik heb het idee dat de pearl in de lak net nog wat mooier uitkomt.
Vervolgens een laagje Poorboys EX-P sealant aangebracht om het geheel te verzegelen en om een duurzame bescherming te hebben.
Als kers op de taart de auto nog 2x in de Poorboys Natty's Red wax gezet.

Als laatste stap nog even alle randjes en kiertjes nagelopen op productrestjes van het polijsten en waxen, de banden behandeld met Gyeon Tire (absolute aanrader trouwens, eerste tireshine die je banden niet uit laat zien alsof ze van chinees plastic zijn) en de trims voorzien van een laagje Meguiar's trim detailer.

Alles bij elkaar zal er een uurtje of 30 a 40 in deze uitgebreide poetsbeurt zitten, maar wat mij betreft is het dat zeker waard geweest. Uiteraard zitten er nog wat defecten in de lak, maar alle swirls zijn eruit en ook een groot gedeelte van de geïsoleerde krassen is weg. De glans is echt geweldig en de metallic in de lak komt echt mooi uit nu.

Voor het eerst durf ik foto's van de auto in de zon te maken... Eerder zou dat alleen maar krassen zichtbaar gemaakt hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste nog even wat water op de auto gespoten om de beading (druppelvorming) van de wax te testen. Geeft mooie pareltjes!

Afbeelding
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor kevie » 02 Mei 2016, 04:57

Heeft iemand hier de poetsdoeken opgeraapt van Nick ? :>>:
Ziet er goed uit Fer maar wat een werk en spulletjes...heb daar echt 0 verstand van (van andere dingen overigens ook niet :lol: )

Mooi eindresultaat ! Hoelang blijft nu zo iets goed ?

Gebruikers-avatar
kevie
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 953
Geregistreerd:
30 Jun 2008, 16:49

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor Error » 02 Mei 2016, 08:28

Daar sluit ik me bij aan; ziet er ECHT strak uit maar wat een werk.. en ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen idd..

Error
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5271
Geregistreerd:
21 Mrt 2008, 14:43
Woonplaats:
Regio Rotterdam

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor Kevinio » 02 Mei 2016, 08:53

kevie schreef:Mooi eindresultaat ! Hoelang blijft nu zo iets goed ?


Ik denk een week of 2, want dan gaat hij weer de wasstraat in. :>>:


Erg nice Fer! Overigens vind ik Poorboys Natural look ook heel nice voor de banden en rubber algemeen. Voor de rest kan je net zo goed motoroliepakken.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor D-Per4mance » 02 Mei 2016, 09:13

kevie schreef:Heeft iemand hier de poetsdoeken opgeraapt van Nick ? :>>:
Ziet er goed uit Fer maar wat een werk en spulletjes...heb daar echt 0 verstand van (van andere dingen overigens ook niet :lol: )

Mooi eindresultaat ! Hoelang blijft nu zo iets goed ?


Naja, poetsen (waxen, kleien etc) deed ik al langer. Alleen nu ook polijstapparatuur aangeschaft.

Hoe lang het goed blijft is lastig te zeggen. Hangt van een hoop dingen af.
Schoon blijft hij tot je door de eerste plas of regenbui rijdt. Wel is hij veel makkelijker schoon en droog te maken door de wax/sealant laag en de gladde lak daaronder. De wax die erop zit zou 2 a 3 maanden moeten houden, de onderliggende sealant geeft tot 6 maanden bescherming.
Het polijsten heb je nog langer plezier van. Dat is een correctie die je een keer doet en dan is je laklaag eigenlijk gewoon strak. Als er nu krasjes opkomen zul je waarschijnlijk met een veel minder zware correctie toe kunnen.
Dus in de regel was ik hem 1x per week, waxen 4x per jaar en 1x per jaar even nalopen met fijn polijsten.

Error schreef:Daar sluit ik me bij aan; ziet er ECHT strak uit maar wat een werk.. en ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen idd..


Ik kan wel eens een stappenplannetje opstellen (van simpel tot super uitgebreid) hoe je je auto schoon en mooi kunt houden. Zal ik hier dan wel posten.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor ATR » 02 Mei 2016, 22:07

Wanneer ga je dit als dienst aanbieden ?

Gebruikers-avatar
ATR
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8786
Geregistreerd:
23 Feb 2006, 22:38
Woonplaats:
aka Bouli

Re: Exterior Detail - EJ2 van krassenbak naar klassebak (par

Berichtdoor D-Per4mance » 02 Mei 2016, 22:40

Ik zou dat opzich best willen doen, maar volgens mij zijn er nog altijd een aantal mensen hier op het forum als sponsor/trader actief die dergelijke diensten aanbieden of aanboden, dus het lijkt mij niet gewenst om dit actief aan te bieden...
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Volgende

Terug naar Detailing



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten
cron