Diffuser en apk

Voor alle vragen met betrekking tot de APK

Diffuser en apk

Berichtdoor Flip » 14 Dec 2015, 15:52

Voor de keurmeesters/politieagenten/ervaringsdeskundigen onder ons.

Wat is er op wet technisch op tegen om met een diffuser rond te rijden?

Je mag volgens de wet geen uitstekende scherpe delen hebben, beetje kromme wetsformulering als je naar de onderzijde kijkt van een gemiddelde auto. Zie ook elise etc hier rijden met diffusers, dus heb het vermoeden dat het oke is, maar zoek de haken en ogen hier achter :P
Afbeelding
http://www.ph-motorsports.nl Trackday EG4

In progress: s80, 4.9 straight cut fd, 1.5 way plate lsd, .... weet je een boek schrijven is sneller dan deze speclist opdreunen.

Gebruikers-avatar
Flip
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2877
Geregistreerd:
25 Jul 2005, 07:55
Woonplaats:
Regio Eindhoven

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor kristo » 14 Dec 2015, 16:35

Je bedoelt waarschijnlijk de splitter onder-vóór de voorbumper idea: question:

Een diffuser is enkel zo'n ding met vinnen en zit achteraan.

In België is het zo dat een splitter of whatever niet verder dan het uiterste punt van de bumper mag komen, en, naar ik aanneem, van een 'flexibel' materiaal moet zijn.

Maar ik ben eens benieuwd naar het eigenlijke materiaal van die straat sportkarren met splitters.
Laatst gewijzigd door kristo op 14 Dec 2015, 17:32, in totaal 2 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor Al-X » 14 Dec 2015, 17:21

Ik neem aan dat Flip het verschil tussen een diffuser en een splitter wel weet..

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor D-Per4mance » 14 Dec 2015, 21:29

Ik vraag me bij sommige auto's echt af hoe die een typegoedkeuring hebben gekregen. Hang deze splitters en vleugels eens op een Civic en je bent morgen je kentekenbewijs kwijt:

Afbeelding

Afbeelding
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor Kevinio » 14 Dec 2015, 22:24

Deze liggen binnen de contouren van de auto waarschijnlijk.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor ger[ej9] » 15 Dec 2015, 10:24

De regel is inderdaad zo onduidelijk en om het moeilijker te maken, hebben ze ook verschillende standaarden en maten.

Laatst ook gezien over de discussie omtrent oranje DRL. Mag niet? Mag wel? Zo niet, waarom bij een bepaalde volvo en bmw wel mag?
O ja... ja... dat is wel anders... ze hebben het af fabriek... o ja ja... volvo heeft net andere regeling... :clap:

Dus terug on topic over de diffuser..... Jah, ze kunnen altijd een verhaal maken dat het niet standaard af fabriek is.
En dat het 0.00001 mm uitsteekt, en dat het scherp is, en dat het niet van flexibel materiaal is, en zo maar door. :doh:

Ik zou gewoon super netjes monteren, maak het alsof het af fabriek is, laat het keuren bij rdw (of bel je even rdw voordat je het monteert om even zeker te zijn van de regels) en dan als de blauwe meneertjes je aan de kant haalt, laat ze gwn zien de keuring van rdw.
Maar goed, zelf dat kunnen ze nog zeggen dat het NA keuring is gemonteerd en alsnog krijg je WOK. :doh:
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor Flip » 15 Dec 2015, 11:09

Al-X schreef:Ik neem aan dat Flip het verschil tussen een diffuser en een splitter wel weet..


:cheers:
Afbeelding
http://www.ph-motorsports.nl Trackday EG4

In progress: s80, 4.9 straight cut fd, 1.5 way plate lsd, .... weet je een boek schrijven is sneller dan deze speclist opdreunen.

Gebruikers-avatar
Flip
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2877
Geregistreerd:
25 Jul 2005, 07:55
Woonplaats:
Regio Eindhoven

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor Al-X » 15 Dec 2015, 11:16

ger[ej9] schreef:Laatst ook gezien over de discussie omtrent oranje DRL. Mag niet? Mag wel? Zo niet, waarom bij een bepaalde volvo en bmw wel mag?
O ja... ja... dat is wel anders... ze hebben het af fabriek... o ja ja... volvo heeft net andere regeling... :clap:

Om hier even licht off-topic over verder te gaan: dit is contourverlichting.
Van BMW weet ik het niet 100% zeker, maar zal vast hetzelfde zijn als bij Volvo: vanaf voren gezien is het (zo goed als) niet zichtbaar, maar van de zijkanten wel. En dat is het grote verschil met "onze" runninglights. Er zijn, sowieso voor ED en EG, van die 2-delige USDM corners, waarvan het voorste deel helder is, en de zijkanten amber. Deze mogen in principe wél legaal dan volgens de regeltjes. Alleen je zal er vast ook wel mee aan de kant gezet worden, omdat Honda :emo:')


Overigens, over het RDW bellen om er zeker van te zijn voor je iets uitvoert, heeft helaas ook niet zoveel nut. Je belt 3x, krijgt 3 verschillende mensen aan de lijn, en 3 verschillende antwoorden.
En net wat je ook zegt, dan krijg je daarna alsnog een WOK-melding :doh:

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor ger[ej9] » 15 Dec 2015, 11:25

Al-X schreef:omdat Honda :emo:')

Al-X schreef:dan krijg je daarna alsnog een WOK-melding :doh:

Dat bedoel ik.... :bang:
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor kristo » 15 Dec 2015, 14:00

ger[ej9] schreef:dan kunnen ze nog zeggen dat het NA keuring is gemonteerd en alsnog krijg je WOK

Foto maken tijdens de keuring idea:

Op de keuring met carbon spoiler (en lege achterruimte):

Afbeelding
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor EJ2_B16A2 » 15 Dec 2015, 20:18

Dan zeggen ze dat ie afgekeurd is. Je kunt t beter op papier hebben staan

Gebruikers-avatar
EJ2_B16A2
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2852
Geregistreerd:
07 Okt 2008, 22:43
Woonplaats:
046

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor D-Per4mance » 15 Dec 2015, 20:23

Carbon en leeg interieur is waarschijnlijk alleen in België verboden. Dat carbon verbod snap ik sowieso niet. In nederland mag je de hele auto van carbon maken en dan is het gewoon goedkeur. Leeg interieur idem dito, als je de gordels maar eruit haalt achter.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Diffuser en apk

Berichtdoor kristo » 15 Dec 2015, 20:47

EJ2_B16A2 schreef:Dan zeggen ze dat ie afgekeurd is

Niet als ik een groen papier heb van die dag :>>:

D-Per4mance schreef:Leeg interieur ..., als je de gordels maar eruit haalt achter

België idem (moet het wel elke keer weer uitleggen aan de keuringmensen en mijn papier van het vorig jaar tonen waar dat op staat). Spoiler is vooral i.v.m. het derde remlicht.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen


Terug naar APK gerelateerd



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten
cron