APK co2 uitstoot en turbo

Voor alle vragen met betrekking tot de APK

APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor janarie260 » 08 Aug 2014, 09:57

Hallo allemaal,

Hoe zit het met mijn co2 uitstoot als je de motor boost (turbo) en dan een street tune zou doen..?

Met vriendelijke groet, Jan

janarie260
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 6
Geregistreerd:
08 Aug 2014, 07:52

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor Al-X » 08 Aug 2014, 09:59

Dat kan de CO-meter bij de garage je vertellen.

Ook welkom overigens.

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor Zwetje » 08 Aug 2014, 10:06

Er zijn mensen die met een "race-kat" rijden. Of je kan bij je tuner informeren. Sommige kunnen een APK-map maken.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor janarie260 » 08 Aug 2014, 10:10

Bedankt voor de snelle reactie, maar zou de uitstoot omlaag moeten gaan van wegen de betere ontbranding met ECU mappen, of gaat het juist omhoog doordat er weer meer benzine wordt toegevoegd...? Zo ver ik weet zorgt een "chiptune" voor een schonere ontbranding, het zou handig zijn dat ik weet of theoretisch mijn waarden omhoog of omlaag zullen gaan voor ik aan een project begin.. Mvg Jan

janarie260
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 6
Geregistreerd:
08 Aug 2014, 07:52

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor janarie260 » 08 Aug 2014, 10:54

Oke bedankt, gezien de uitvinding van een racekat spreekt de rest voor zich (y)

janarie260
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 6
Geregistreerd:
08 Aug 2014, 07:52

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor Zwetje » 08 Aug 2014, 11:12

De C02 zou inderdaad omlaag moeten gaan met een goede tune, maargoed dit is natuurlijk afhankelijk van een heleboel factoren.

Als je je zorgen maakt zou ik een goede racekat monteren, of elk jaar bij de APK de kat er weer onder schroeven.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor janarie260 » 08 Aug 2014, 11:44

Oké en zorgt een racekat voor minder co2 uitstoot dan een standaard kat of is alleen de flow beter?

janarie260
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 6
Geregistreerd:
08 Aug 2014, 07:52

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor Zwetje » 08 Aug 2014, 11:58

Daar durf ik je geen antwoord op te geven. Wel is het een feit dat de flow velen malen beter is. Qua beperken van Co2 tegenover een standaard kat dat weet ik niet.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor janarie260 » 08 Aug 2014, 12:19

Bedankt voor alle info, Ik heb vorigjaar al een kat moeten plaatsen voor de keuring en kwam er met kat nog maar net doorheen.. Als ik het goed begrijp wordt het mappen van een ECU dus mogelijk beperkt door je uitstoot, tenzei je een standalone ECU heb, of je ECU zou veranderen voor de keuring met een "APK" map en een performance map :cheesygrin:

janarie260
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 6
Geregistreerd:
08 Aug 2014, 07:52

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor Zwetje » 08 Aug 2014, 12:22

Nee dat hoeft helemaal niet per definitie. Als je een auto hebt met wat kleine mods en je laat hem mappen zal hij schoner gaan lopen.

ga je naar bijvoorbeeld serieuze turbo set-ups dan word het een ander verhaal. laat je er niet door afschrikken. Met een goede lambda en map ga je met een relatief standaard auto de APK makkelijk halen.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor janarie260 » 08 Aug 2014, 13:55

Ik zit met het plan een turbokitje (cx racing, met mischien andere turbo met de tijd) te monteren (low boost), en dan het liefst nog zelf te mappen ook met een aem fuel\air meter, denk je als ik dit goed doe op mijn standaard b16a2, dat het haalbaar is kwa co2 uitstoot?

janarie260
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 6
Geregistreerd:
08 Aug 2014, 07:52

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor Zwetje » 08 Aug 2014, 17:47

Jazeker! Is prima te doen. Rijden er zat mee rond (ik ook, alleen dan op een D15z6).

Ik zou alleen niet aan het zelf mappen beginnen. Dit is doe je niet even zomaar en het is zo belangrijk. Zou sonde zijn als je hiermee je motor aan zeep helpt.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor Kevinio » 08 Aug 2014, 20:09

Waarom maak je je druk over CO2? Bedoel je niet over CO? Met afstellen wordt de lucht/brandstof verhouding gewoon weer geregeld naar ideaal, zoals het origineel is.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor Sit_One » 02 Sep 2014, 19:33

Ik heb een 200 cell racekat onder me auto met open pijp en het werkt wel maar de auto moet gewoon goed warm zijn.
De kat is van magnaflow, voor zover ik weet geen slecht merk.
Als ik hem een tijdje stil heb laten staan en dan aan de apparatuur hang is de CO te hoog maar als ik een flink blok om ga en dan weer aan het apparaat hang dan is hij gewoon goed. Ik denk dat als je verder gewoon je lambda niet te ver van je standaard plek plaatst moet het wel goed komen met APK. En anders zijn er altijd nog de beun garages die hem voor 80 euro afmelden zonder hem ook maar na te kijken.

Sit_One
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 9
Geregistreerd:
08 Aug 2014, 17:03

Re: APK co2 uitstoot en turbo

Berichtdoor D-Per4mance » 23 Sep 2014, 20:17

Eeen racekat haalt minder troep uit je uitlaat gassen als een OEM kat. Afhankelijk van het aantal cells natuurlijk, maar grofweg is hoe minder cells hoe hoger de CO's. Een OEM kat is geloof ik 900 cells, een 200 cells is op een atmo D of B meestal wel voldoende. Hoe dat met een turbo blok zit durf ik niet te zeggen. Volgens mij kan een OEM kat alleen weer niet echt tegen de hogere temperaturen van een turbomotor.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Volgende

Terug naar APK gerelateerd



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
cron