Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Voor alle vragen met betrekking tot de APK

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor AddiXz » 29 Aug 2013, 14:56

1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997.

2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
AddiXz
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 41
Geregistreerd:
15 Aug 2012, 19:33
Woonplaats:
Middenbeemster

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor Dickiecrx-vt » 29 Aug 2013, 17:51

AddiXz schreef:1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997.

2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.



FF goed lezen..

We hebben geen keuringsbewijs meer nodig en hebben dus NIKS met een U9 of wat dan ook te maken..

Een katalysator hoeft dus niet voor 31-12-1995.
Als je geen kat hebt en je auto is van bouwjaar voor 31-12-95 hoeft er ook geen 4-gasmeting gedaan te worden.
Kentekenbewijs hoeft er niet meer bij te zitten voor de APK, dus hoe kan ik dan zien dat er U9 op het kentekenbewijs staat?
De nieuwe site is online!

Deze is bereikbaar via http://www.hondacommunitynederland.nl, of via http://www.hcnonline.nl.



Afbeelding

Dickiecrx-vt
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5109
Geregistreerd:
07 Feb 2007, 07:47
Woonplaats:
HCNOnline

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor S95Sedan » 29 Aug 2013, 22:04

Wat ik vandaag te horen kreeg is dat er bij het afmelden/opvragen van de rdw gegevens gekeken wordt naar de codes van de auto (U9, E1, E2, etc)

Coupe van 05-1994 met meldcode E2 moet dus verplicht een kat/lambda hebben, 0,5% CO stationair en 0,3% in de toeren.

Hoe zit dat dan?

Gebruikers-avatar
S95Sedan
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 611
Geregistreerd:
05 Okt 2006, 14:42

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor AddiXz » 29 Aug 2013, 22:10

Dus als ik dit goed begrijp;

Ik heb maandag een APK keuring. Ik heb een civic EG uit 94. Hier zit van de fabriek uit een katalysator op (ook een lambda-sonde). Ik haal deze kat er tussenuit en gooi er een open stuk pijp tussen (wel allemaal gasdicht aangesloten natuurlijk). Dan word er geen 4gas meting meer gedaan en kom ik dus zonder problemen door de APK?

Mijn auto is namelijk afgekeurd met een 4gas co waarde van 1,0% waar deze maar 0,3% mag zijn.
Is het een oplossing om mijn kat er tussenuit te trekken?

Overigens heeft mijn auto meldcode E3, wat betekend dit?
Afbeelding

Gebruikers-avatar
AddiXz
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 41
Geregistreerd:
15 Aug 2012, 19:33
Woonplaats:
Middenbeemster

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor henkyboy » 30 Aug 2013, 18:38

Dit kan ik beamen.
Mijn coupé is van september 1995.
Ik heb hem aangeboden voor een APK in begin juli.
Ik heb de keurmeester op de regels gewezen, zoals dickie mij dat had gezegd.
Dus de B16A had een uitlaatlijn van 4-2-1 van een B18 en een katvervanger en srs middenpijp en remus dubbele uitlaat 2x 110 mm.
Ik kreeg geen 4 gas meeting, omdat de kat niet aanwezig was, maar hij werdt getest bij stationeer toerental, en hier had die 0,65% CO uitstoot.
Het mag maximaal 3,5% zijn.

Henk.

henkyboy
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 949
Geregistreerd:
18 Aug 2006, 14:02
Woonplaats:
Emmen

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor henkyboy » 30 Aug 2013, 18:39

henkyboy schreef:Dit kan ik beamen.
Mijn coupé is van september 1995.
Ik heb hem aangeboden voor een APK in begin juli.
Ik heb de keurmeester op de regels gewezen, zoals Dickiecrx-vt mij dat had gezegd.
Dus de B16A had een uitlaatlijn van 4-2-1 van een B18 en een katvervanger en srs middenpijp en remus dubbele uitlaat 2x 110 mm.
Ik kreeg geen 4 gas meeting, omdat de kat niet aanwezig was, maar hij werdt getest bij stationeer toerental, en hier had die 0,65% CO uitstoot.
Het mag maximaal 3,5% zijn.

Henk.

henkyboy
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 949
Geregistreerd:
18 Aug 2006, 14:02
Woonplaats:
Emmen

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor AddiXz » 30 Aug 2013, 19:51

De mijne moet bij het RDW gekeurd worden. Maakt dat nog verschil?
Afbeelding

Gebruikers-avatar
AddiXz
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 41
Geregistreerd:
15 Aug 2012, 19:33
Woonplaats:
Middenbeemster

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor AddiXz » 31 Aug 2013, 15:29

Sorry deze heeft overigens ook E2 codering
Afbeelding

Gebruikers-avatar
AddiXz
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 41
Geregistreerd:
15 Aug 2012, 19:33
Woonplaats:
Middenbeemster

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor Dc13 » 15 Apr 2014, 09:55

Goed topic, maar in hoeverre is dit nu nog actueel? De grollen van deze instanties/overheden verbazen me immers nog altijd.

Ik zit met het volgende geval:
Handelsbenaming (type): Prelude 2.3I 4WS ABS U9
Datum eerste toelating: 1-10-1993

Staat nu bij de apk met een te hoge CO (waarde onbekend). Vermoedelijk ligt dit aan de kat. De kat is nu een jaartje oud, geen garantie meer, plus deze is in de uitlaatlijn gelast en niet zoals standaard met boutjes gemonteerd... :eek:

Wat ik uit dit topic begrijp: als ik de auto aanbiedt zonder kat, zou deze moeten voldoen aan de eis max. 3,5% vol. CO (ipv de eis 0,5% vol. CO met kat).
Verder wordt uit dit topic niet duidelijk of de aan-/afwezigheid van de lambda er nog toe doet indien de kat is verwijderd. Ik neem aan dat dit niet uitmaakt.

De vragen:
- In hoeverre is dit nu nog correct in 2014?
- Kan de keurmeester ook in 2014 niet zien welke milieu-eis codering er is afgegeven (dus in dit geval de U9 code).
- Wel een lambda sonde, maar geen kat. Mag dit wel...?
- Wat kan ik nu het beste doen, (weer) nieuwe kat eronder of kat toch maar verwijderen...

De garage beweert nu dat de verplichting voor de kat vanaf '93 is... :confused:

Dc13
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 4
Geregistreerd:
05 Dec 2011, 11:25

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor Silence » 15 Apr 2014, 10:42

Dc13 schreef:- Wel een lambda sonde, maar geen kat. Mag dit wel...?


Mijn ervaring: Ik ga elk jaar met lambda en zonder kat naar de keuring, elk jaar word er gevraagd als er een kat onder zit, elk jaar zag ik nee en telkens word er gelijk doorgevraagd over de lambda (als deze wel aanwezig is). Als ik in discussie ga krijg ik als tegen argument dat de auto moet beschikken over een functionerend emissie systeem wanneer deze geleverd is op de auto. Onder het emissie systeem vallen de lambda en kat. Als 1 van deze twee niet aanwezig is, (begrijp ik toch uit het verhaal) dat deze word bekeken als een auto met een volledig werkend emissie systeem, tenzij je de lambda loskoppelt! Dan zit de lambda niet aangesloten en de kat zit er niet onder, en dan kan het ineens wel is mij verteld. Echter heb ik het geluk dat ik een CO van onder de 0,5 haal zonder kat en met een werkende lambda, hierdoor kom ik er toch nog door heen.

Gebruikers-avatar
Silence
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 286
Geregistreerd:
08 Mrt 2012, 16:29

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor Dc13 » 22 Apr 2014, 09:31

Bedankt voor de reactie. Ik kreeg van de garage (na eerst een hele discussie gehad te hebben dat de kat niet verplicht is voor het bouwjaar) ook te horen dat de lambda dan losgekoppeld moet worden. Ik vermoed dat de auto dan in noodloop gaat en dit niet gunstig zal zijn voor de uitstoot...

Deze week de auto maar op transport naar een een kennis en hopen dat het aan de lambda ligt ipv de kat. Wordt wel een hele dure grap als ik nu weer een nieuwe kat moet kopen...

Nogmaals bedankt!

Dc13
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 4
Geregistreerd:
05 Dec 2011, 11:25

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor Nikkored » 09 Mei 2014, 23:54

Even ter aanvulling, mijn ej9 is weer goedgekeurd zonder kat (bj1996) keurmeester houdt het handboek van de rdw erbij maar keurt hem gewoon goed. Uitstoot voldoet aan de norm.
EJ9 B18C4, 1996[funcar]
X6M50i, 2022[daily]
520d Touring, 2017[weekend]
325i cabriolet, 1986[oldtimer]

Gebruikers-avatar
Nikkored
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2066
Geregistreerd:
21 Mrt 2012, 22:35
Woonplaats:
Brabant

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor MINDstorm » 30 Sep 2014, 22:25

@ dickie, moet je niet (volgens de regels) elke auto eerst raadplegen? waarbij je dus de u9 code ziet staan..

ik heb hem ook op mn "94 civic esi, elk jaar weer mn cat er onder en met veel moeite en een knipoog er door heen.

Gebruikers-avatar
MINDstorm
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 246
Geregistreerd:
05 Sep 2007, 17:52
Woonplaats:
zuid-holland

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor Nikkored » 01 Okt 2014, 08:12

Ik zie ieder jaar een staatje hangen van de RDW waarop een schema is uitgebeeld: KAT JA --> keuren volgens richtlijn bla bla bla (streng dus) CAT NIET AANWEZIG --> Keuren volgens richtlijn bla bla bla (totaal niet streng, mag tot 3,5% Co als ik me niet vergis) En zo komt mn civicje, dat van 1996 is, dus ieder jaar door de keuring zonder KAT, zeggen jullie het me maar, ik vind het wel best
EJ9 B18C4, 1996[funcar]
X6M50i, 2022[daily]
520d Touring, 2017[weekend]
325i cabriolet, 1986[oldtimer]

Gebruikers-avatar
Nikkored
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2066
Geregistreerd:
21 Mrt 2012, 22:35
Woonplaats:
Brabant

Re: Katalysator. Wanneer wel, wanneer niet.

Berichtdoor Dickiecrx-vt » 01 Okt 2014, 11:31

MINDstorm schreef:@ dickie, moet je niet (volgens de regels) elke auto eerst raadplegen? waarbij je dus de u9 code ziet staan..

ik heb hem ook op mn "94 civic esi, elk jaar weer mn cat er onder en met veel moeite en een knipoog er door heen.


U9 kijken we al jaren niet meer naar :cheesygrin:
De nieuwe site is online!

Deze is bereikbaar via http://www.hondacommunitynederland.nl, of via http://www.hcnonline.nl.



Afbeelding

Dickiecrx-vt
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5109
Geregistreerd:
07 Feb 2007, 07:47
Woonplaats:
HCNOnline

VorigeVolgende

Terug naar APK gerelateerd



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten
cron