APK wijzigingen. 1 April 2012

Voor alle vragen met betrekking tot de APK

APK wijzigingen. 1 April 2012

Berichtdoor Dickiecrx-vt » 21 Jan 2012, 19:20

Per 1 april 2012 verandert een aantal zaken bij de APK. Dit heeft de minister van Infrastructuur en Milieu onlangs besloten.

De belangrijkste verandering is dat keuringsinstanties een zogenoemde EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) verplicht moeten gebruiken tijdens de APK van lichte voertuigen (tot 3.500 kg) die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten. Deze tool is met name van belang voor het uitlezen van emissiegegevens. Voor de overige voertuigen blijft de gebruikelijke meting van de uitlaatgassen van toepassing.
Een andere belangrijke verandering is de technisch uitgebreidere controle van (hybride) elektrische voertuigen. Er zijn steeds meer voertuigen met een elektrische aandrijflijn. Deze aandrijflijn is ook aan slijtage onderhevig, bijvoorbeeld beschadiging en lekkage. Daarom is het belangrijk dat ook deze in de APK is opgenomen.


Olielekkage wordt een reparatieadviespunt:
Sinds 1 mei 2009 bestaat het reparatieadviespunt.. Dit had tot nu toealleen nog betrekking op het airbagsysteem of gordelspansysteem..
Vanaf 1 april 2012 wordt overmatige olielekkage ook een reparatieadviespunt ( LET OP!!! Geen afkeur dus )
Het betreft olielekkage van bijvoorbeeld de motor, versnellingsbak, differentieel e.d..


Controlelamp grootlicht, richtingaanwijzer en mistvoorlichten:
Als het mistachterlicht brandt, moet dit dmv een controlelampje voor de bestuurder kenbaar zijn.. Vanaf 1 april 2012 komen er een aantal controlelampjes bij..
- Het controlelampje dat aangeeft dat het grootlicht is
ingeschakeld.
- Het controlelampje dat aangeeft dat de richtingaanwijzers/
alarmlichten zijn ingeschakeld. (Overigens mag dit ook een
hoorbaar signaal zijn waardoor te horen is dat de richtingaanwijzers zijn ingeschakeld).
- Wanneer de mistlichten aan de voorzijde werken, moet een
controlelampje aangeven dat deze zijn ingeschakeld.

Controle koplampreinigingsinstallatie bij Xenon lichten vervalt:
De eis dat er een reinigingsinstallatie aanwezig moet zijn bij gasontladingslichten (xenonlichten) vervalt per 1 april 2012.
Meestal is een dergelijke reinigingsinstallatie uitgevoerd als sproei-installatie.
Waarom hoeft dit niet meer bij de APK gecontroleerd te worden?
Bij de typekeuring is een koplampreinigings installatie alleen verplicht als de sterkte (lichtopbrengst) van de dimlichten boven een bepaalde waarde ligt.
Alleen wanneer de sterkte van het licht meer bedraagt dan 2000 lumen moet er een koplampreinigingsinstallatie aanwezig zijn.
Bij een APK is deze lichtsterke niet vaststellen omdat de daarvoor noodzakelijke, gespecialiseerde apparatuur niet is voorgeschreven.
Vandaar dat deze eis vervalt.


Onderdelen elektrische aandrijflijn
Steeds vaker krijgen we bij de APK te maken met hybride elektrische of elektrische voertuigen.
Aan de onderdelen van de aandrijflijn van deze voertuigen worden vanaf 1 april 2012 de volgende eisen gesteld:
De onderdelen:
• moeten deugdelijk zijn
• moeten deugdelijk zijn bevestigd
• mogen niet zijn beschadigd
• mogen geen lekkage vertonen
• moeten goed zijn afgeschermd, met uitzondering
van de kabelset
• moeten goed zijn geïsoleerd.

Onderdelen van de aandrijflijn van deze voertuigen omvatten alle onderdelen die te maken hebben met de electrische aandrijving.
Dus vanaf de hoogspanningsbatterij tot en met de electromotor.


Eis minimale remvertraging wordt verhoogd
De eisen bij een APK voor de minimale remvertraging worden
verhoogd. Voor voertuigen in gebruik genomen
na 31 december 2011 geldt de volgende minimale remvertraging:
Personenauto’s 5,8 m/s
Bedrijfsauto’s 5,0 m/s

European On-Board Diagnostics (EOBD)
Vanaf 1 april 2012 zal de uitlaatgastest bij benzine en dieselmotoren van bepaalde voertuigen worden vervangen door het uitlezen van het EOBD. Het gaat daarbij om personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg met een benzine- of dieselmotor. Voertuigen met een LPG installatie vallen hier dus voorlopig nog niet onder.
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.
.
MIL-lampje en werking.
Het EOBD-systeem moet zijn voorzien van een goedwerkende waarschuwingsinrichting.
Deze waarschuwingsinrichting wordt ook wel 'MIL' genoemd. MIL staat voor: 'Malfunction Indicator Light'.
Het MIL-lampje moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld.
Overigens mag in plaats van het lampje ook een hoorbaar signaal aanwezig zijn. Dit signaal moet hoorbaar zijn als het contact wordt ingeschakeld.
De toestand (aan of uit) van deze waarschuwingsinrichting moet overeenkomen met wat de scantool aangeeft.

P-codes:
Als de scantool één of meerdere van onderstaande P-codes
aangeeft dan wordt het voertuig voor wat betreft de emissieeisen hierop afgekeurd.
Benzine motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P0650
P0Axx

Diesel motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P06xx
P0Ax



APK keurmeesters,
Dickiecrx-vt & Raymond.
De nieuwe site is online!

Deze is bereikbaar via http://www.hondacommunitynederland.nl, of via http://www.hcnonline.nl.



Afbeelding

Dickiecrx-vt
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5109
Geregistreerd:
07 Feb 2007, 07:47
Woonplaats:
HCNOnline

Terug naar APK gerelateerd



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten
cron