How to install JDM Eg6 parking pole (mounting)

Doe het zelf instructies en uitleg

How to install JDM Eg6 parking pole (mounting)

Berichtdoor FreakoRico » 03 Jan 2016, 20:46

Ik het dit topic aangemaakt voor degene die met dezelfde problemen als ik zaten: een gat boren in je mooie bumper voor een JDM parking pole.. Er rijden namelijk wel een aantal auto's rond met een pole, helaas sommigen op de verkeerde plek gemonteerd, of hij staat niet rechtop als hij uitgeschoven is..
Omdat er niet heel erg veel info te vinden is hoe en waar de pole precies moet komen, heb ik besloten zelf deze info te delen met jullie.

Hier een kleine How-To ervan...

Afbeelding
OEM bumper met 1 Nieuwe pole (compleet) en 1 2e handse pole (alleen de pole)

Allereerst: je hebt een parking pole nodig. Sommigen weten dat er zo af en toe wel eens NIEUWE parking poles worden aangeboden... Het probleem met deze: ze zijn al meer dan 20jaar oud, nooit gebruikt, en het riempje wat de pole omhoog duwt staat al ruim 20jaar onder dezelfde hoek. Ikzelf heb een tijd geleden zo'n nieuwe parking pole gekocht, en de eerste keer dat ik hem tesste: knapte het riempje...
Dit blijkt overigens geen toeval te zijn, er zijn meer mensen op deze aardkloot die exact hetzelfde probleem hebben gehad (allemaal nieuwe poles).
De reden dat ze knappen is vrij simpel: ze zijn na 20jaar behoorlijk '' bros'' geworden, en pas NA 20jaar in een andere hoek gedrukt te worden vindt zo'n pole niet leuk...

Mijn advies zou zijn, ALS je een echt nette (retro)fit wilt zoals ik het wil: Neem een NIEUWE boom, schakelaar, handleiding etc.
MAAR! Neem een TWEEDE HANDS POLE!!
Waarom vraag je je dan af..? Omdat deze riempjes een stuk soepeler zijn omdat ze vaker gebruikt zijn in de afgelopen 20jaar..
+ als je een nieuwe kabelboom hebt, maakt het electrische gedeelte installeren een stuk makkelijker en netter in mijn ogen.

Afbeelding
1 Nieuwe pole met kabelboom en schakelaar etc, 1 gebruikte/2e handse pole

Ten tweede: Dank aan Deschlong van Honda-Tech voor de extra info voor de exacte plaats van de pole wat het mogelijk heeft gemaakt voor mij om deze HowTo te maken. Hetzelfde geldt voor de tekening die hij heeft gemaakt van de bracket.



Let op: vereist OEM Honda bumper, replica's etc zullen niet werken (+ pasvorm is om te janken)



Zoals ik het had, moest ik het onder ogen zien om een gat te boren in mijn bumper voor een parking pole...
Het zou erg zonde zijn als die op de verkeerde plek zat geboord toch..?

Geen zorgen... Honda had er allang rekening mee gehouden dat je een gat zou gaan boren voor de coole JDM goodie...
(Deze HowTo is gebaseerd op een 5th Gen Hatch/coupe bumper (Eg))

Als eerst heb ik de handleiding van de pole goed doorgekeken...
In de handleiding stond dat het gat 19mm moest wezen.

Dussss, ben ik maar gaan meten puur om het ZEKER te weten.

Afbeelding
Gossie, verbaasde me niks... Honda had gelijk

Nu dat duidelijk was, ben ik eens gaan zoeken naar andere mensen die een pole hadden.. Deschlong had een opmerking op Honda-Tech neer gezet over dat de markeringen van de pole al IN de bumper zaten.
Dus bumpertje omgedraaid, goed schoongemaakt en eens gezocht.

Afbeelding
Zoals je ziet had ik al een gaatje geboord voordat ik de foto nam

Grappige hier is, dat er puntjes links, rechts boven en onder zaten ten opzichte van het midden.
Die puntjes blijken dus 19 a 20mm van elkaar af te zitten... KAN geen toeval zijn...
Gezien dat exact de maat is die de handleiding aangaf.

Bleek dus dat Deschlong gelijk had (duh..) waar ikzelf nog achter kwam is, dat de markeringen voor zowel Lhd EN Rhd erin zitten!!
Dus praktisch elke OEM bumper kun je gebruiken...


Afbeelding
Hier is het gat zichtbaar vanaf de andere kant

Nadat ik het vergeleken heb met de voorkant van Deschlong, bleek mijn gat toch echt op exact dezelfde plek te zitten.

Afbeelding
Deschlong zijn parking pole op de juiste plek

Afbeelding[/url]
Mijn eigen parking pole

Zoals je kunt zien zitten ze beide op dezelfde plek..

De pole zit eigenlijk precies op het ''knikje'' van de bumperlijn.

Afbeelding
Hier kun je het ''knikje'' goed zien

Nu het geboord is, een testfit hebben gedaan, en bepaald dat de pole op de juiste plek zit, is het tijd om de bracket aan de pole te monteren.
Een Rhd bracket past NIET op een Lhd bumper... Dus mocht je hem aan de Lhd kant willen hebben, zul je een bracket moeten maken hiervoor.

Voor een template van een Rhd OF een Lhd bracket, kijk hieronder voor degene die ik heb gebruikt.
Gemaakt door Deschlong dus duimpje naar hem :thumbup:



Afbeelding

Nadat ik deze had uitgeprint op een stuk dik papier, heb ik hem uitgeknipt en eens gepast.

Afbeelding
Zwarte bracket is de Rhd, en het witte is het custom Lhd beugeltje

Je kunt duidelijk zien dat ze perfect gespiegeld zijn.

Afbeelding
Stukje papier om de maten eens te checken

Als je de tekening zou volgen als hierboven, zou je een mooie passende bracket kunnen maken die je pole goed recht omhoog laat steken. Er zit wat speling in de gaten om hem dus netjes af te stellen.

(mijn bracket is nog niet af helaas, ik laat de mijne laser snijden voor een mooie afwerking)

Als je de beugel hebt gemaakt, en de pole hebt gemonteerd..
En daarnaast nog de bedrading hebt gelegd (gescande manual houd ik jullie nog tegoed!)

Zou het er zo uit kunnen zien:

Afbeelding
Testfitting en testen van de pole

Let op: Ik heb nog GEEN bracket gebruikt, en toch staat de pole al in een redelijk goede positie.

Als ik mijn bracket heb, en de bumper terug is van de spuiter houden jullie nog een update hiervan te goed..
Al met al een leuke JDM goodie, en de installatie hiervan valt best mee (naar mijn mening)



Ik hoop dan ook dat deze info nuttig is geweest voor degene die een pole willen.
Vragen? Stel ze gerust...


Greetzzz FreakoRico
OEM+ Restauration: Honda Civic Eg6 VTi
Track bitch/daily: Honda Civic Eg5 Rhd
weebmeister schreef:.. ding heeft meer nieuwe OEM spullen dan de lokale honda dealer :P

Wayne Carini schreef:Its all about the Chase!

Afbeelding

Gebruikers-avatar
FreakoRico
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4000
Geregistreerd:
31 Mrt 2011, 12:09
Woonplaats:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan

Re: How to install JDM Eg6 parking pole (mounting)

Berichtdoor FreakoRico » 04 Jan 2016, 15:16

Vertaald naar het Nederlands!
OEM+ Restauration: Honda Civic Eg6 VTi
Track bitch/daily: Honda Civic Eg5 Rhd
weebmeister schreef:.. ding heeft meer nieuwe OEM spullen dan de lokale honda dealer :P

Wayne Carini schreef:Its all about the Chase!

Afbeelding

Gebruikers-avatar
FreakoRico
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4000
Geregistreerd:
31 Mrt 2011, 12:09
Woonplaats:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan

Re: How to install JDM Eg6 parking pole (mounting)

Berichtdoor Bor » 05 Jan 2016, 16:07

Goed bezig geweest Rico, hoewel ik zelf nooit een parking pole zal monteren. Toch een leuke how-to om te lezen, vooral dat die 6 puntjes de plaats van de pole weergeven.

Ik verwacht dat je pole nog beter in positie staat wanneer je die zes puntjes diagonaal met een potloodlijntje verbindt en op het kruispunt in het midden je gaatje boort.

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: How to install JDM Eg6 parking pole (mounting)

Berichtdoor FreakoRico » 05 Jan 2016, 16:48

Bor schreef:Goed bezig geweest Rico, hoewel ik zelf nooit een parking pole zal monteren. Toch een leuke how-to om te lezen, vooral dat die 6 puntjes de plaats van de pole weergeven.

Ik verwacht dat je pole nog beter in positie staat wanneer je die zes puntjes diagonaal met een potloodlijntje verbindt en op het kruispunt in het midden je gaatje boort.

Bedankt Rob!

En het middelste puntje (5e puntje dus) waar ik al een klein gat had geboord, ZAT al zo'n puntje onder, dus iets uitmeten is niet meer nodig, dat heeft Honda al voor je gedaan :like:
Zie het als een kruis waar in het midden dus al het hart is aangegeven, de buitenste puntjes staan enkel 19mm uit elkaar (hoe groot het gat dus moet wezen)
OEM+ Restauration: Honda Civic Eg6 VTi
Track bitch/daily: Honda Civic Eg5 Rhd
weebmeister schreef:.. ding heeft meer nieuwe OEM spullen dan de lokale honda dealer :P

Wayne Carini schreef:Its all about the Chase!

Afbeelding

Gebruikers-avatar
FreakoRico
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4000
Geregistreerd:
31 Mrt 2011, 12:09
Woonplaats:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan

Re: How to install JDM Eg6 parking pole (mounting)

Berichtdoor Bor » 05 Jan 2016, 17:09

Ah kijk, gaaf toch!

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: How to install JDM Eg6 parking pole (mounting)

Berichtdoor D-Per4mance » 05 Jan 2016, 17:52

Vooropgesteld dat ik zo'n parkeerpaal echt graflelijk vind is dit wel een goede how-to om hem op zijn minst aan de goede kant te monteren. Dingen komen meestal van een RHD Civic en zitten dus voor een LHD dan ook nog eens aan de verkeerde kant (de verre hoek is lastiger in te schatten dan die voor je neus). Met deze how-to kun je het tenminste functioneel monteren. Dat kan op termijn een keer schade schelen en daar wordt de auto dan wel weer beter van. Los daarvan kun je natuurlijk ook gewoon leren parkeren...
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten
cron