Beste lezers,
Ik ben zelf geleidelijk aan mijn 1.4i EJ9 zowel motorisch als cosmetisch aan het upgraden. Laatst vroeg iemand of ik wat meer info kon geven over mij "custom" OEM cold air box. Dus vandaar dat ik deze "how-to" maak. Hieronder een foto van mijn motorruimte met airbox, best netjes al zeg ik het zelf:
Laten we als eerste beginnen met de vraag waarom je deze mod zou willen installeren op je EJ9 (of andere civic). Een OEM air box met een kwaliteits inlegfilter die koude lucht achter je voorbumper vandaan zuigt is beter geschikt voor een daily driver dan een short ram intake met zo'n cilindervormig filter. Deze zorgt ervoor dat je verbruik zelfs iets achteruit gaat en ik heb ook gelezen dat het wat vermogen kan kosten. Bij een OEM box is dit niet het geval. Tevens is koude lucht qua performance beter dan de warmere lucht die een short ram naar binnen zuigt recht bij de radiateur vandaan.
Om een OEM airbox te installeren op een EJ9 is het handig om van tevoren een d16z6 inlaatspruikstuk of d16y8 te installeren. Dit is een side-flow inlaat ipv de standaard top-down flow inlaat. Op internet zijn zat sites te vinden die deze zogenoemde IM swap nauwkeurig uitleggen, voorbeelden hiervan zijn:
- dodo upgrades (engels)
Of
- honda-fanatics (nederlands)
Als er vragen zijn betreft de IM swap kun je die aan mij vragen.
Benodigdheden:
- d16z6 inlaatspruitstuk geïnstalleerd
- short ram intake buis voor een side flow spruitstuk met een siliconen koppelstuk naar je gasklep, bijvoorbeeld deze: http://fullcartuning.nl/sk-import-air-i ... ic-del-sol
- 4 slangenklemmen die sowieso een diameter kunnen hebben van 82mm
- siliconen koppelstuk van bijvoorbeeld autostyle, merk maak totaal niet uit
- OEM air box van een 92-96 ESI d16
- K&N inlegfilter of een ander kwaliteitsfilter, zoals spoon. filter: http://fullcartuning.nl/k-n-vervangings ... ic-del-sol
- kit (polymax)
- buis die door het gat in je airbox door het gat achter de koplamp koude lucht aanzuigt van achter de bumper.
Dit is de short ram intake buis die je nodig gaat hebben, het hoeft echt geen peperdure te zijn want dit maakt weinig tot geen verschil. Let niet op het blauwe filter, want deze zit inmiddels al niet meer op mijn auto na flink wat lezen op het internet.
Waar begin je?
Als eerste plaats je het onderste deel van de box, dit doe je met de twee onderstaande bevestigingspunten:
Dit bevestigingspunt zit achter de rechter koplamp, als het goed is zit hier standaard al schroefdraad in getapt.
Dit tweede bevestigingspunt zit op de schuine helling van je schokbrekertoren. Zet de onderkant van de box nog niet vast, want in de meeste modellen moet je eerst nog een gat maken achter de rechterkoplamp.
Als de onderkant vast zit zoals hieronder, kras je met een scherp voorwerp een cirkel op het metaal waar het gat moet komen:
Vervolgens boor je met een hele grote boor het gat uit. Ik had geen dusdanig grote boor, dus ik heb met een kleinere boor allemaal gaatjes geboord en het gat vervolgens met een metaalschaar geknipt:
Zorg ervoor dat alle scherpe staalbraampjes weg zijn zodat je jezelf later niet open haalt. Verf ook met een lakstift het blote metaal zodat er later geen roest kan vormen op het pisbakkenstaal.
Als je het gaat geboord hebt kun je de onderkant van de airbox wel vastzetten. (Bevestigingspunt achter de koplamp met het standaard schroefdraad en het andere punt maak je vast met een bout en aan de onderkant een ringetje en een moertje, hiervoor moet je wel even je wagen opkrikken en het wiel eraf halen.
Nu kun je de buis die de lucht achter de bumper vandaan zuigt vanaf onder door het gat in de box plaatsen en vervolgens vast kitten (handig is dus om je voorbumper eraf te halen). Laat het kit vervolgens een paar uur goed drogen.
Plaats het inlegfilter in de box en schroef de bovenkant van de box op de onderkant. Nu moet je de aluminium short ram buis op maat zagen, zodat deze netjes overeenkomt met de ronde mond van de airbox. Vervolgens zet je deze buis zoals hieronder vast met de koppelstukken en slangenklemmen:
Als je een K&N filter hebt gekocht kun je de bijgeleverde sticker op de box plakken (ik vond dit er zelf erg strak uitzien).
Mooi eindresultaat toch?
Conclusie:
Ik zelf merkte heel erg het verschil tussen de short ram intake die warme lucht naar binnen zuigt en de custom airbox. De motor trekt al lekker goed door vanaf de 4500 toeren, terwijl dit bij de short ram pas bij de 5500 toeren gebeurde (of zelfs later). Ook vind ik het geluid van een kwaliteitsinlegfilter veel "echter" klinken als een cilindervormig filter. En het ziet er naar mijn mening erg netjes uit zo'n zwarte box met gepolijste buis.
Als er nog vragen zijn, of opmerkingen dat kan ook.. Post ze hieronder!
Graag gedaan Kristo