How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Doe het zelf instructies en uitleg

How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor commandokoen » 11 Feb 2015, 17:27

Beste lezers,

Ik ben zelf geleidelijk aan mijn 1.4i EJ9 zowel motorisch als cosmetisch aan het upgraden. Laatst vroeg iemand of ik wat meer info kon geven over mij "custom" OEM cold air box. Dus vandaar dat ik deze "how-to" maak. Hieronder een foto van mijn motorruimte met airbox, best netjes al zeg ik het zelf:

Afbeelding

Laten we als eerste beginnen met de vraag waarom je deze mod zou willen installeren op je EJ9 (of andere civic). Een OEM air box met een kwaliteits inlegfilter die koude lucht achter je voorbumper vandaan zuigt is beter geschikt voor een daily driver dan een short ram intake met zo'n cilindervormig filter. Deze zorgt ervoor dat je verbruik zelfs iets achteruit gaat en ik heb ook gelezen dat het wat vermogen kan kosten. Bij een OEM box is dit niet het geval. Tevens is koude lucht qua performance beter dan de warmere lucht die een short ram naar binnen zuigt recht bij de radiateur vandaan.

Om een OEM airbox te installeren op een EJ9 is het handig om van tevoren een d16z6 inlaatspruikstuk of d16y8 te installeren. Dit is een side-flow inlaat ipv de standaard top-down flow inlaat. Op internet zijn zat sites te vinden die deze zogenoemde IM swap nauwkeurig uitleggen, voorbeelden hiervan zijn:
- dodo upgrades (engels)
Of
- honda-fanatics (nederlands)

Als er vragen zijn betreft de IM swap kun je die aan mij vragen.

Benodigdheden:
- d16z6 inlaatspruitstuk geïnstalleerd
- short ram intake buis voor een side flow spruitstuk met een siliconen koppelstuk naar je gasklep, bijvoorbeeld deze: http://fullcartuning.nl/sk-import-air-i ... ic-del-sol
- 4 slangenklemmen die sowieso een diameter kunnen hebben van 82mm
- siliconen koppelstuk van bijvoorbeeld autostyle, merk maak totaal niet uit
- OEM air box van een 92-96 ESI d16
- K&N inlegfilter of een ander kwaliteitsfilter, zoals spoon. filter: http://fullcartuning.nl/k-n-vervangings ... ic-del-sol
- kit (polymax)
- buis die door het gat in je airbox door het gat achter de koplamp koude lucht aanzuigt van achter de bumper.

Afbeelding

Dit is de short ram intake buis die je nodig gaat hebben, het hoeft echt geen peperdure te zijn want dit maakt weinig tot geen verschil. Let niet op het blauwe filter, want deze zit inmiddels al niet meer op mijn auto na flink wat lezen op het internet.

Waar begin je?

Als eerste plaats je het onderste deel van de box, dit doe je met de twee onderstaande bevestigingspunten:
Afbeelding

Dit bevestigingspunt zit achter de rechter koplamp, als het goed is zit hier standaard al schroefdraad in getapt.

Afbeelding

Dit tweede bevestigingspunt zit op de schuine helling van je schokbrekertoren. Zet de onderkant van de box nog niet vast, want in de meeste modellen moet je eerst nog een gat maken achter de rechterkoplamp.

Als de onderkant vast zit zoals hieronder, kras je met een scherp voorwerp een cirkel op het metaal waar het gat moet komen:

Afbeelding

Vervolgens boor je met een hele grote boor het gat uit. Ik had geen dusdanig grote boor, dus ik heb met een kleinere boor allemaal gaatjes geboord en het gat vervolgens met een metaalschaar geknipt:

Afbeelding

Zorg ervoor dat alle scherpe staalbraampjes weg zijn zodat je jezelf later niet open haalt. Verf ook met een lakstift het blote metaal zodat er later geen roest kan vormen op het pisbakkenstaal.

Als je het gaat geboord hebt kun je de onderkant van de airbox wel vastzetten. (Bevestigingspunt achter de koplamp met het standaard schroefdraad en het andere punt maak je vast met een bout en aan de onderkant een ringetje en een moertje, hiervoor moet je wel even je wagen opkrikken en het wiel eraf halen. :lol:

Nu kun je de buis die de lucht achter de bumper vandaan zuigt vanaf onder door het gat in de box plaatsen en vervolgens vast kitten (handig is dus om je voorbumper eraf te halen). Laat het kit vervolgens een paar uur goed drogen.

Plaats het inlegfilter in de box en schroef de bovenkant van de box op de onderkant. Nu moet je de aluminium short ram buis op maat zagen, zodat deze netjes overeenkomt met de ronde mond van de airbox. Vervolgens zet je deze buis zoals hieronder vast met de koppelstukken en slangenklemmen:

Afbeelding

Afbeelding

Als je een K&N filter hebt gekocht kun je de bijgeleverde sticker op de box plakken (ik vond dit er zelf erg strak uitzien).
Mooi eindresultaat toch?

Afbeelding

Conclusie:
Ik zelf merkte heel erg het verschil tussen de short ram intake die warme lucht naar binnen zuigt en de custom airbox. De motor trekt al lekker goed door vanaf de 4500 toeren, terwijl dit bij de short ram pas bij de 5500 toeren gebeurde (of zelfs later). Ook vind ik het geluid van een kwaliteitsinlegfilter veel "echter" klinken als een cilindervormig filter. En het ziet er naar mijn mening erg netjes uit zo'n zwarte box met gepolijste buis.

Als er nog vragen zijn, of opmerkingen dat kan ook.. Post ze hieronder!

Graag gedaan Kristo ;)
Honda Civic 1.4i S EJ9 SOHC

instagram: mycivicej9

Gebruikers-avatar
commandokoen
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 266
Geregistreerd:
13 Jul 2014, 12:50
Woonplaats:
Zeewolde

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor Bor » 11 Feb 2015, 17:52

Mooie how-to, goed bezig!

Om je setup helemaal af te maken kun je nog voor een flexibele buis kiezen welke je dan tot recht voor je ventilatie gat in je voorbumper kunt brengen.

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor Nasty » 11 Feb 2015, 19:29

Hou er rekening mee dat een D16z6 airbox niet past als je EJ airco heeft, neem dan een B16/D15z6 airbox, ziet er nét wat lekkerder uit ook :mrgreen:
Afbeelding

Heb ook ns wat geëxperimenteerd met de coolchamber, werkte erg goed!

Afbeelding
* 1995 (MA9) Honda Civic 1.5 vtec-e *totalled*
* 1997 (EJ9) Honda Civic 1.4i *verkocht*
* 2003 (EP2) Honda Civic 1.6i 30th anniversary *verkocht*
* 2007 (CL7) Honda Accord 2.0 Executive *verkocht*
* 2010 (AR2) Toyota Verso 1.6 *current*
* 2014 (CBR) Honda CBR125R *current*

Gebruikers-avatar
Nasty
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2278
Geregistreerd:
20 Jan 2007, 09:31
Woonplaats:
België

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor kristo » 11 Feb 2015, 19:54

Goed gedaan idd, origineel :like:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor Zwetje » 12 Feb 2015, 09:26

Koen bedankt voor je aanvulling aan het forum! :like:
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor D-Per4mance » 15 Feb 2015, 00:24

Als je een 5th gen hebt heb je geluk, want dan zit dat gat in je chassis er al en heb je de juiste airbox al.

Airbox hoeft trouwens niet van een ESI te zijn. Elke 5th gen met injectie gebruikt deze box (DXI/LSI D15B2/D15B7, ESI D16Z6 en VTI B16A2).

Rij zelf ook al een tijd met ongeveer deze setup. Ik heb alleen die hele doos die achter je bumper zit achterwegen gelaten en uit de airbox de deflector gesloopt (plastic kapje). Die delen zorgen voor geluidsdemping (kapje en doos) en een heel klein beetje meer koppel (doos) tot ca 3.000 rpm op een D15B7. Als je dit allemaal weglaat is je gasrespons een heel stuk beter (korter inlaattraject) en loopt hij bovenin veel fijner door. Hij trekt evengoed koude lucht aan, want hij pakt de lucht van de holle ruimte achter je bumper. Dit deel is van je radiator (warmte!) afgeschermd door de modderkuipen. Als je de standaard doos gebruikt pakt hij de lucht juist van achter de radiator. Hier zal de lucht dus iets warmer zijn. Het belangrijkste doel van die doos en dat kapje is om het inlaatgeluid te dempen, maar dat boeit mij niet. Blokje mag best van zich laten horen als je gas geeft.

Hoe je het ook doet, het is in ieder geval een prima upgrade. Ik had merkbaar en meetbaar (acceleratie 80-120) meer vermogen sinds ik mijn Blox velocitystack en 6"lampenkapfilter ingeruild heb voor deze setup.

Hier kun je zien dat de airbox van een D15B7 gewoon hetzelfde is. Let niet op de vettigheid onder mijn kap. Het is maar een laffe D, die hoef ik niet te showen:
Afbeelding
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor Hondaaron » 15 Feb 2015, 15:40

Mooie guide! :like:
Buiten de looks om, is zo'n metalen short ram intake buis zoveel beter qua flow dan OEM?

Gebruikers-avatar
Hondaaron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 310
Geregistreerd:
13 Jan 2010, 04:01
Woonplaats:
Brabant

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor D-Per4mance » 15 Feb 2015, 17:42

1" meer diameter en glad van binnen, dus het zal zeker helpen...
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor commandokoen » 15 Feb 2015, 17:50

D-Per4mance schreef:Als je een 5th gen hebt heb je geluk, want dan zit dat gat in je chassis er al en heb je de juiste airbox al.

Airbox hoeft trouwens niet van een ESI te zijn. Elke 5th gen met injectie gebruikt deze box (DXI/LSI D15B2/D15B7, ESI D16Z6 en VTI B16A2).

Rij zelf ook al een tijd met ongeveer deze setup. Ik heb alleen die hele doos die achter je bumper zit achterwegen gelaten en uit de airbox de deflector gesloopt (plastic kapje). Die delen zorgen voor geluidsdemping (kapje en doos) en een heel klein beetje meer koppel (doos) tot ca 3.000 rpm op een D15B7. Als je dit allemaal weglaat is je gasrespons een heel stuk beter (korter inlaattraject) en loopt hij bovenin veel fijner door. Hij trekt evengoed koude lucht aan, want hij pakt de lucht van de holle ruimte achter je bumper. Dit deel is van je radiator (warmte!) afgeschermd door de modderkuipen. Als je de standaard doos gebruikt pakt hij de lucht juist van achter de radiator. Hier zal de lucht dus iets warmer zijn. Het belangrijkste doel van die doos en dat kapje is om het inlaatgeluid te dempen, maar dat boeit mij niet. Blokje mag best van zich laten horen als je gas geeft.

Hoe je het ook doet, het is in ieder geval een prima upgrade. Ik had merkbaar en meetbaar (acceleratie 80-120) meer vermogen sinds ik mijn Blox velocitystack en 6"lampenkapfilter ingeruild heb voor deze setup.

Hier kun je zien dat de airbox van een D15B7 gewoon hetzelfde is. Let niet op de vettigheid onder mijn kap. Het is maar een laffe D, die hoef ik niet te showen:
[ Afbeelding ]


Thanks voor de uitleg en aanvulling, ik snap alleen niet welk plastic kapje (deflector) je bedoeld? Zou kunnen dat deze er al is uitgehaald door vorige eigenaar?
Honda Civic 1.4i S EJ9 SOHC

instagram: mycivicej9

Gebruikers-avatar
commandokoen
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 266
Geregistreerd:
13 Jul 2014, 12:50
Woonplaats:
Zeewolde

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor D-Per4mance » 15 Feb 2015, 20:18

In het bakje waar je je filter in plaatst (onderste deel) zit een soort afscherming boven waar de lucht de box inkomt. Is een soort U-vormig plaatje. Dat ding heb ik eruit gesloopt.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor geitema » 16 Feb 2015, 21:36

welke diameter heeft de oem airbox en wat is de diameter van de aluminium buis?
Zeker op een 1400 lijkt het me optimaal dat de diameter niet groter is dan 60mm
1992 EG B16A

Gebruikers-avatar
geitema
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 863
Geregistreerd:
05 Jun 2009, 14:44
Woonplaats:
Wierden

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor FreakoRico » 17 Feb 2015, 01:12

Om nog even terug te komen op het 5th gen gebeuren..

De meeste 5th gen Civics zullen inderdaad het gat hebben (Eg4, Eg5, Eg6, Ej1, Ej2, Eg8, Eg9), er is enkel 1 uitzondering..
De Eg3..

Dit chassis mist het gat, die heeft de inlaatbuis namelijk door de zijwand lopen.

Voorbeeld foto:
Afbeelding

Verder mooie guide zoals hierboven al vermeld staat
OEM+ Restauration: Honda Civic Eg6 VTi
Track bitch/daily: Honda Civic Eg5 Rhd
weebmeister schreef:.. ding heeft meer nieuwe OEM spullen dan de lokale honda dealer :P

Wayne Carini schreef:Its all about the Chase!

Afbeelding

Gebruikers-avatar
FreakoRico
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4000
Geregistreerd:
31 Mrt 2011, 12:09
Woonplaats:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor commandokoen » 17 Feb 2015, 10:08

geitema schreef:welke diameter heeft de oem airbox en wat is de diameter van de aluminium buis?
Zeker op een 1400 lijkt het me optimaal dat de diameter niet groter is dan 60mm


Airbox heeft een diameter van 76mm, daarom heb ik dus ook een 76mm buis gepakt. Denk je dat het de grotere diameter buis erg negatief uitpakt?
Honda Civic 1.4i S EJ9 SOHC

instagram: mycivicej9

Gebruikers-avatar
commandokoen
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 266
Geregistreerd:
13 Jul 2014, 12:50
Woonplaats:
Zeewolde

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor kristo » 17 Feb 2015, 10:13

FreakoRico schreef:Dit chassis mist het gat, die heeft de inlaatbuis namelijk door de zijwand lopen.

Interessant, beetje zoals de ITR dus.

Vreemd dat de ITR en de EG3 op dezelfde plaats lucht happen (achterzijde binnenruimte fender-chassis)* terwijl de andere modellen hun lucht happen onder de motorkap :hmmm:

*waar je dus luchtdruk opbouw krijgt tijdens het rijden via de bumper
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: How to custom OEM cold air box -- commandokoen

Berichtdoor D-Per4mance » 17 Feb 2015, 12:33

@rico: daarom zei ik al alle 5th gens met injectie. Carb D13 is inderdaad de enige uitzondering. Die hebben ook die airbox niet.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Volgende

Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten
cron