How-To: Berekening rijhoogte + wiel & banden maten.

Doe het zelf instructies en uitleg

How-To: Berekening rijhoogte + wiel & banden maten.

Berichtdoor Bor » 02 Jul 2014, 18:09

Beste lezers,

Omdat ik met een nieuwe setup: verlanging, velgen en banden wil gaan rijden. Heb ik het een en ander uit gezocht om zeker te zijn dat straks alles past.

Deze info deel ik graag met jullie, zodat iedereen van te voren kan berekenen hoe hoog zijn auto boven de grond komt liggen bij het plaatsen van andere veren, velgen en of banden.

Aller eerst is het belangrijk om de standaard situatie te meten en op te schrijven, ofwel hoe staat de auto er nu bij. De volgende meet punten heb ik aangehouden voor deze berekening, maar andere punten kunnen op eenzelfde manier berekend worden.

Bestaand
Hoogte van wiel + band = 195/45/r15, dit invoeren in online bereken tool voor de maten
Online tool http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm = 556,50 mm

Wheelgap ( ruimte tussen band en wielkast rand ) = 70 mm

Bodemvrijheid ( in mijn geval hoogte voorbumper was bepalend, hier kun je ieder willekeurig meetpunt invoeren ) = 105 mm

Afbeelding

Nieuw
Door de bereken tool voor de hoogte een paar keer in te vullen met verschillende banden maten krijg je gevoel bij wat ongeveer goed zou kunnen zijn. Ik gokte op 205/55/r15 en dit is vervolgens weer doorgerekend. Als volgt!

Hoogte van wiel + band = 205/55/r15, dit invoeren in online bereken tool voor de maten
Online tool http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm = 606,50 mm

Het verschil tussen Bestaand en Nieuw = 606,50 - 556,60 = 50 mm. Met de nieuw banden is de diameter velg + band nu 5 cm hoger dan voorheen. Echter dient er rekening gehouden te worden met het feit dat er 25 mm onder en 25 mm boven het hart van de velg bij komt. Ofwel de wheelgap neemt met 25 mm AF. Maar de bodemvrijheid neemt met 25 mm TOE!

Wheelgap = 70 - 25 mm = 45 mm

Bodemvrijheid = 105 + 25 mm = 130 mm

Afbeelding

Verlaagd
Nu ik weet hoeveel mijn wheelgap is en hoe hoog mijn voorbumper boven de grond zit kan ik makkelijk bepalen hoeveel ik mijn auto nog kan verlagen en hoe hoog mijn bumper boven de grond ligt.

Voordat ik begon met deze berekening had ik gemeten dat mijn voorbumper 80 mm bodemvrijheid moet hebben om over een drempel in mijn straat te komen.

Wheelgap = 45 mm deze wil verlagen tot 10 mm, dat houd in dat mijn auto 3,5 cm moet zakken. Als de auto 35 mm zakt, komt dus ook de voorbumper 35 mm naar beneden. -->

Bodemvrijheid = 130 mm - 35 mm = 95 mm > 80 mm dus GOED! :)

Afbeelding

Conclusie
Deze manier van rekenen is niet heel moeilijk, er kan ook terug gerekend worden wanneer de verlaging vast staat en je met de banden maat de bodemvrijheid gaat berekenen. De bodemvrijheid is nu op de voorbumper berekend, dit kan echter ook op bijvoorbeeld de uitlaatlijn berekend werden. Vul gewoon de gemeten maat in en ga vervolgens bovenstaand lijstje af.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben, vragen of opmerkingen mogen in dit topic komen te staan :cheers:

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: How-To: Berekening rijhoogte + wiel & banden maten.

Berichtdoor harryw » 12 Jul 2014, 19:18

yo bor.

tja het is een leuk rekentooltje.
maar je zit aardig vast aan je originele bandenmaat.
ik zou daar niet teveel vanaf wijken.
anders klopt je km teller niet.
en/of lever je veel in op trekkracht,met grote banden.
andersom natuurlijk ook,kleine banden meer trekkracht maar meer toeren.

Gebruikers-avatar
harryw
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 111
Geregistreerd:
30 Jan 2009, 21:04
Woonplaats:
gelderse vallei

Re: How-To: Berekening rijhoogte + wiel & banden maten.

Berichtdoor Bor » 20 Jul 2014, 12:48

Klopt helemaal!

Ook daar is weer wat op te verzinnen natuurlijk, heb zo even niet de link bij de hand. Maar ook daar zijn online tools voor die de verschillen uitrekenen, dan kun je voor jezelf bepalen wat je nog acceptabel vind ;)

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: How-To: Berekening rijhoogte + wiel & banden maten.

Berichtdoor ger[ej9] » 05 Aug 2014, 13:06

Dit is ook een hele goede site (vind ik dan)
http://www.willtheyfit.com/

alleen niet over verlagen. maar banden en velgen wel.
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Re: How-To: Berekening rijhoogte + wiel & banden maten.

Berichtdoor Vladi » 06 Aug 2014, 07:12

Bor schreef:Klopt helemaal!

Ook daar is weer wat op te verzinnen natuurlijk, heb zo even niet de link bij de hand. Maar ook daar zijn online tools voor die de verschillen uitrekenen, dan kun je voor jezelf bepalen wat je nog acceptabel vind ;)



http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
BEDROCKERS CC.
EE2 Shuttle

Gebruikers-avatar
Vladi
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2160
Geregistreerd:
21 Apr 2012, 15:20
Woonplaats:
Emmen

Re: How-To: Berekening rijhoogte + wiel & banden maten.

Berichtdoor Hurricane1980 » 03 Sep 2014, 18:42

Hierbij nog een makkelijk tooltje betreffende wijzigen velgen/bandenmaat en het niet te ver afwijken van je teller. Berekening is in procenten.
http://www.bandenvelgen.com/bandenmaat-berekenen

En hier nog een site waar je kan vinden welke velgen van andere auto's o.a. ook onder je auto passen qua steek,naafgat, ET waarde en draad.
http://velgsteek.nl/auto/Honda/Shuttle%20(1997%20-%202001)/

Just for help :smile:

Gebruikers-avatar
Hurricane1980
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 44
Geregistreerd:
31 Mrt 2014, 16:07
Woonplaats:
In de buurt van de Haringvlietdam

Re: How-To: Berekening rijhoogte + wiel & banden maten.

Berichtdoor Bor » 05 Sep 2014, 19:13

Bedankt!

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten
cron