Beste lezers,
Omdat ik met een nieuwe setup: verlanging, velgen en banden wil gaan rijden. Heb ik het een en ander uit gezocht om zeker te zijn dat straks alles past.
Deze info deel ik graag met jullie, zodat iedereen van te voren kan berekenen hoe hoog zijn auto boven de grond komt liggen bij het plaatsen van andere veren, velgen en of banden.
Aller eerst is het belangrijk om de standaard situatie te meten en op te schrijven, ofwel hoe staat de auto er nu bij. De volgende meet punten heb ik aangehouden voor deze berekening, maar andere punten kunnen op eenzelfde manier berekend worden.
Bestaand
Hoogte van wiel + band = 195/45/r15, dit invoeren in online bereken tool voor de maten
Online tool http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm = 556,50 mm
Wheelgap ( ruimte tussen band en wielkast rand ) = 70 mm
Bodemvrijheid ( in mijn geval hoogte voorbumper was bepalend, hier kun je ieder willekeurig meetpunt invoeren ) = 105 mm
Nieuw
Door de bereken tool voor de hoogte een paar keer in te vullen met verschillende banden maten krijg je gevoel bij wat ongeveer goed zou kunnen zijn. Ik gokte op 205/55/r15 en dit is vervolgens weer doorgerekend. Als volgt!
Hoogte van wiel + band = 205/55/r15, dit invoeren in online bereken tool voor de maten
Online tool http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm = 606,50 mm
Het verschil tussen Bestaand en Nieuw = 606,50 - 556,60 = 50 mm. Met de nieuw banden is de diameter velg + band nu 5 cm hoger dan voorheen. Echter dient er rekening gehouden te worden met het feit dat er 25 mm onder en 25 mm boven het hart van de velg bij komt. Ofwel de wheelgap neemt met 25 mm AF. Maar de bodemvrijheid neemt met 25 mm TOE!
Wheelgap = 70 - 25 mm = 45 mm
Bodemvrijheid = 105 + 25 mm = 130 mm
Verlaagd
Nu ik weet hoeveel mijn wheelgap is en hoe hoog mijn voorbumper boven de grond zit kan ik makkelijk bepalen hoeveel ik mijn auto nog kan verlagen en hoe hoog mijn bumper boven de grond ligt.
Voordat ik begon met deze berekening had ik gemeten dat mijn voorbumper 80 mm bodemvrijheid moet hebben om over een drempel in mijn straat te komen.
Wheelgap = 45 mm deze wil verlagen tot 10 mm, dat houd in dat mijn auto 3,5 cm moet zakken. Als de auto 35 mm zakt, komt dus ook de voorbumper 35 mm naar beneden. -->
Bodemvrijheid = 130 mm - 35 mm = 95 mm > 80 mm dus GOED!
Conclusie
Deze manier van rekenen is niet heel moeilijk, er kan ook terug gerekend worden wanneer de verlaging vast staat en je met de banden maat de bodemvrijheid gaat berekenen. De bodemvrijheid is nu op de voorbumper berekend, dit kan echter ook op bijvoorbeeld de uitlaatlijn berekend werden. Vul gewoon de gemeten maat in en ga vervolgens bovenstaand lijstje af.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben, vragen of opmerkingen mogen in dit topic komen te staan