How to: bougies indexeren

Doe het zelf instructies en uitleg

How to: bougies indexeren

Berichtdoor Kevinio » 23 Mei 2014, 21:02

Inleiding
Het indexeren van bougies is in principe de bougies op de juiste hoogte brengen in de verbrandingskamer. Wanneer voer je dit uit:

- Vermogenswinst, of
- Vrijloop van zuigers

Werking

Vermogenswinst
De verbranding van het brandstofmengsel begint uiteraard bij de vonk van de bougie. Het vlamfront beweegt zich door de verbrandingskamer, en door de verbranding ontstaat er druk. Je wilt deze verbranding zo gelijkmatig en zo snel mogelijk laten verlopen. Dit wordt uiteraard bepaald door de vorm van de kamer, maar ook de positie van de vonk in de kamer.

Afbeelding

Door de vonk in de verbrandingskamer op het meest ideale punt te zetten kan er vermogenswinst behaald worden van ongeveer 1%. Op een N/A auto natuurlijk verwaarloosbaar, maar op een geblazen auto kan het zeker interessant zijn. Niet alleen je vermogen, maar ook je gasreactie gaat er iets op vooruit.

Vrijloop van zuigers
Sommige hoge compressiezuigers zijn voorzien van een zo grote dome dat deze de bougies kunnen raken in de verbrandingskamer. Hier onder is een voorbeeld van een dome van een ZC zuiger (P29) links, originele D16z6 zuiger (P28) rechts:

Afbeelding

En een Wössner hoge compressie zuiger:

Afbeelding

Benodigheden
- 1 extra bougie afdichtring (deze even van een oude bougie afdraaien)
- 1 afstandsring met de gewenste afstand uit hoge kwaliteit staal (let op de binnen en buitendiameter!)

Afbeelding

Resultaat
Het resultaat op de bougie ziet er dan zo uit:

Afbeelding

En het eindresultaat in de cilinderkop:

Originele hoogte:
Afbeelding

Met enkel 1 bougieafdichtingsring:
Afbeelding

Met 1mm afstandsring en afdichtingsring:
Afbeelding

Met 2mm afstandsring en afdichtingsring:
Afbeelding
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: How to: bougies indexeren

Berichtdoor mielko » 26 Mei 2014, 10:26

Nu nog een stukje tikken over de stand van de electrodenbrug op de bougie :cheesygrin:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: How to: bougies indexeren

Berichtdoor Kevinio » 26 Mei 2014, 11:04

mielko schreef:Nu nog een stukje tikken over de stand van de electrodenbrug op de bougie :cheesygrin:


Daar moet ik mij nog in verdiepen. Er schijnt tussen atmospherisch en drukgevuld, maar ook tussen verschillende brandstoffen verschil in te zijn.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: How to: bougies indexeren

Berichtdoor evilikke » 26 Mei 2014, 12:38

Wat is nu de beste pozitie?
Dit kan ik niet uit de tekst halen.

Gebruikers-avatar
evilikke
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 677
Geregistreerd:
28 Feb 2010, 16:12

Re: How to: bougies indexeren

Berichtdoor Kevinio » 26 Mei 2014, 13:27

evilikke schreef:Wat is nu de beste pozitie?
Dit kan ik niet uit de tekst halen.


Dat zou je zelf moeten bepalen. De enigste manier om dit te doen is verschillende dikte ringen te draaien en dit te testen op een dyno wanneer je er profijt van hebt. Of je moet een verbrandingskamer en een zuiger in 3D hebben staan, dan zou je het het kunnen simuleren. Maar dergelijke simulatiepakketten plukje niet even ergens van het internet (of je moet ergens een halve ton hebben liggen voor een licentie). En dan nog blijft het een simulatie.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: How to: bougies indexeren

Berichtdoor Maranello575 » 26 Mei 2014, 14:05

Waar is die like knop???
1.o.k.c is dead !!!
Heil DMW.

Gebruikers-avatar
Maranello575
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1976
Geregistreerd:
15 Dec 2009, 11:53
Woonplaats:
Rotterdam


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten
cron