How-to gebruik Forté Gas Treatment

Doe het zelf instructies en uitleg

How-to gebruik Forté Gas Treatment

Berichtdoor Luuk » 10 Apr 2014, 18:29

Na het verhaal dat ik in mijn projecttopic had getypt over een test die ik met Forté Gas Treatment heb gedaan kreeg ik de vraag of ik hier ook even het verhaal wilde typen en daarbij ook hoe ik het had gebruikt, dus bij deze:

Even een stukje van Forté zelf
Forté Gas Treatment biedt de volgende voordelen:
• Reinigt en smeert het gehele brandstofsysteem.
• Verzorgt bovensmering en smeert injectoren.
• Verwijdert kool- en lakafzettingen op in- en uitlaatkleppen, in verbrandingskamers,
zuigerveergroeven en lambdasondes.
• Gaat veroudering van benzine tegen en neutraliseert schadelijke zuren in de tank.
• Vermindert vervuiling van het inlaatspruitstuk en lambdasondes.
• Verbetert de verbranding en de motorprestaties.
• Optimaliseert het brandstofverbruik en zorgt voor schonere uitlaatgassen.

Ik rijd zelf een Civic EJ9 met D14a4 motor, hij is van 1996 en heeft op het moment van deze test 183360 km gelopen. Ik neem aan dat dit product nog nooit eerder is gebruikt in deze auto.

Dit is natuurlijk allemaal mooi te vertellen, maar nu ben ik zelf bezig geweest met een test met dit product. Ik heb een aantal dingen voor en na de behandeling gecontroleerd en met elkaar vergeleken, namelijk de compressie, co waardes en het signaal gecontroleerd van de lambdasonde. Ik heb een maand (rond de 750km) met het product in de tank rondgereden en daarna alle tests nog een keer gedaan.

Bij de compressie test kwam er dit uit:
Cilinder no. Voor reiniging Na reiniging
1 13.5 13.5
2 13 13.5
3 13.5 13.5
4 13.25 13.5

Heeft dus duidelijk wat koolafzetting op de kleppen gezeten en daarmee de compressie iets beinvloed, na de reiniging hebben ze dus weer netjes alle 4 dezelfde compressie. Bij de CO test was het niet zo heel erg spannend, enigste dat echt was veranderd was dat mijn HC waardes (onverbrande benzine) van 155 naar 137 zijn gegaan. Dus hieraan kun je zien dat de brandstof die word ingespoten ook beter word verbrand. Kan zijn dat dit nog beter gaat worden met de tijd. Dit is overigens wel zonder katalysator.

Bij de (signaal) beeldjes van de lambdasonde was duidelijk te zien dat die na de reiniging een stuk beter is gaan functioneren, hij is een stuk beter en sneller gaan waarnemen (pendelen). Hij was toch duidelijk vervuild en dit heeft het product toch kunnen oplossen zonder hem te moeten demonteren oid. Voor de mensen die het intresseert zijn hier onder de lambdabeelden te zien:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Je moet je niet verkijken op de beelden die gemaakt zijn op 2500 tpm, de tijdsindeling is niet hetzelfde ingesteld, maar als je het uitrekend komt het erop neer dat hij voor de reiniging waarneemt op 1.6 Hz (keer per seconde) en na de reiniging op 3 Hz. Dat is dus bijna 2x zo snel, dit zal dus vooral schelen op het benzineverbruik omdat hij nu sneller reageert op het arm of rijk lopen.
Stationair vernam hij eerst niets en na de reiniging is hij ook beginnen te waarnemen, daaraan zie je goed dat hij dus vervuild was



Dus dit is zeker een aanrader om een keer in de tank te gooien, je haalt er toch wat winst uit, je hoeft er niets voor te demonteren en super veel kosten die flesjes niet (geloof rond de 17 eu ex per flesje). Ik houd ook altijd bij hoeveel km ik rijd op een tank en dit is van gemiddeld 1:13,5 naar rond de 1:14,5 gegaan dus dat scheelt ook nog wat.

Het gaat over het product met de rode dop (Forté Gas Treatment)
Spoiler: show
Afbeelding


Ik heb het product nu gewoon 1x bij de tank gegooit en neem aan dat dit nog nooit eerder is gebeurd. Hoe vaak je het zou moeten gebruiken? Ik zou zeggen dat het bij onze auto's (Honda's) niet zo super vaak nodig is, misschien 1x in de 50000 km of eens in de 2 jaar, de motoren staan erom bekend dat ze niet snel vervuilen maar het ligt ook vooraal aan het gebruik van de auto. Word hij veel voor korte afstanden gebruikt en minder vaak goed warmgereden (als je hem goed warm wilt rijden (lees: olie op temperatuur) ben je toch meestal een km of 20 onderweg) dan zou ik aanraden om het product er iets sneller in te gooien.
Ik werk zelf ook bij een garage en wij gooien het product vooral bij nieuwere auto's in de tank bij iedere beurt (tussen de 15 a 20dkm) aangezien die motoren een stuk sneller vervuilen, dus vandaar dat ik om de 50000 aanraad. Het product kost zoals eerder aangegeven niet super veel in vergelijking met wat het doet en je hebt er echt profijt van.

Op het moment dat ik het product erbij gooide had ik nog een ongeveer een kwart tank benzine over. Op het internet staan een hele hoop verhalen maar bij de nieuwere Forté producten maakt dit niet zoveel uit, het product verdunt toch in de tank en wanneer je hem weer volgooit zal het nog steeds aanwezig zijn.

Ik hoop dat ik hiermee voor een hoop mensen duidelijk heb gemaakt wat het product doet en dat het ook echt verschil kan maken, mochten er nog vragen zijn dan moet je ze gewoon stellen en dan probeer ik ze te beantwoorden.

PS. Dit is allemaal door mijzelf bevonden en alle km standen die er staan worden ook niet officieel aangegeven door Forté. Dit is allemaal wat ik zelf zou aanraden.

Luuk
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 112
Geregistreerd:
21 Mrt 2012, 12:54
Woonplaats:
Veghel

Re: How-to gebruik Forté Gas Treatment

Berichtdoor Bor » 10 Apr 2014, 18:36

Bedankt Luuk :up:

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: How-to gebruik Forté Gas Treatment

Berichtdoor breakerh » 10 Apr 2014, 20:07

Toch maar eens erin gooien dan :)
Mooie resultaten!
Civic ej9 D16A

breakerh
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 889
Geregistreerd:
29 Dec 2013, 17:34

Re: How-to gebruik Forté Gas Treatment

Berichtdoor Mark » 10 Apr 2014, 21:16

Ik moet ergens ook nog een verslag hebben, ik heb een paar jaar geleden dezelfde testen moeten doen, dezelfde opleiding namelijk.
Maar zelfs 1,5 bar compressie gestegen!
Opnames gemaakt via bougiegat van de kleppen, met een snapon endoscoop, hiermee kon je fotos maken.
Er was duidelijk verschil na gebruik.

Vooraf was er een praatje van een vertegenwoordiger, ik geloofde er niet zo in, tot ik dus zelf de testen had gedaan.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: How-to gebruik Forté Gas Treatment

Berichtdoor d-day » 12 Apr 2014, 16:06

tis inderdaad goed spul.

wat ik nog kan adviseren is: als je de forte gas treatment in je tank gooit, rijdt hem dan tot maximaal een kwart leeg en tank hem dan weer vol.
zo blijft de forte het langs in de brandstof zitten. (wel in minder geconcentreerde vorm).

Gebruikers-avatar
d-day
Trader
Trader
 
Berichten: 1154
Geregistreerd:
05 Mei 2005, 18:41
Woonplaats:
Kruikenzeikersland


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
cron