How to: Kill Switch aansluiten

Doe het zelf instructies en uitleg

How to: Kill Switch aansluiten

Berichtdoor Kevinio » 18 Mrt 2014, 08:18

Inleiding
In sommige raceklassen is een FIA killswitch een verplicht item. Deze dient ervoor om alle stroom af te sluiten in een noodsituatie zodat kortsluiting/brandgevaar verdwenen is.

Werking
Een FIA killswitch schakelt de voedingskabel (pluskabel) uit en een signaal welke ervoor zorgt dat de motor blijft lopen. Als enkel de voedingskabel wordt onderbroken blijft de motor lopen op de stroom welke de dynamo levert. Dit is schadelijk voor je dynamo. De spanningsregelaar 'ziet' geen weerstand en blijft maar opschakelen om de accu te voeden, wat natuurlijk niet gaat omdat de voedingskabel onderbroken is. Hierdoor wordt de spanningsregelaar 'opgeblazen'. Als deze 2 kabels worden onderbroken wordt de restspanning welke nog aanwezig is in de kabels afgevoerd door een weerstand. Zo wordt de kans op vonken weer verkleind.
Wellicht denk je nu: waarom wordt de massa niet onderbroken? Dan staat alles toch stil? Dat klopt, maar er kunnen nog steeds potentiaal verschillen aanwezig zijn waardoor er vonken kunnen ontstaan. Ook kan het potentiaal verschil de verkeerde kant op slaan, wat nadelen kan hebben op je componenten (denk bijvoorbeeld aan je ECU). Een praktijkvoorbeeld hiervan is het zogenaamde 'stroom' krijgen als je de auto vastpakt, dan is er namelijk iets aan de hand met de massa in de auto. Als de voedingskabel wordt onderbroken is het eigenlijk alsof het contact uitgezet wordt: zoals het origineel dus ook geschakeld is.

Benodigheden:
- FIA Killswitch (Killswitch en weerstand)
- 4 meter 35mm2 kabel
- 1,5 meter 20mm2 kabel
- 6 meter 4mm2 kabel
- Accupool plus
- 2x 35mm2 M10 kabelogen
- 1x 35mm2 M8 kabeloog
- 1x 20mm2 M8 kabeloog (in geval van ABS 2x)
- 1x 20mm2 M6 kabeloog
- 1x 4mm2 M10 kabeloog
- 7x AMP geisoleerde schuifstekkertjes ‘vrouwtje’
- 2x AMP schuifstekkertjes ‘mannetje'
- Rode tape
- Krimpkous

Aansluitschema
Hieronder is het schema gevisualiseerd hoe alles aangesloten dient te worden:

Afbeelding

- De M10 kabelogen worden aan de 35mm2 en 4mm2 kabel gekrimpt en worden gemonteerd op de draadeinden van de schakelaars.
- De M8 kabelogen worden aan de 35mm2, 20mm2 kabel en als er ABS aanwezig is gekrimpt op het draadeind van de startmotor gemonteerd.
- De M6 kabeloog wordt gekrimpt aan het andere eind van de 20mm2 kabel en gemonteerd in de zekeringskast onder de motorkap.
- Soldeer de 4mm2 draad vast aan de weerstand en bescherm deze met krimpkous.
- De schuifstekkertjes worden gebruikt om de 4mm2 kabel te monteren op de killswitch, om de voedingsdraad van de bobine aan te sluiten (mijn voorkeur gaat uit naar stekkertjes; als je motor eventueel uit de auto moet hoef je niet alles weer los te knippen), en om een massapunt te maken voor de weerstand aan de stuurkolom (als je onder de stuurkolom ligt zie je daar een OEM massapunt zitten wat ook al gebruikt maakt van een schuifstekkertje).
- Met een rood tape'je bij de kabeloog geef je aan dat het hier om een voedingskabel gaat.

Adviezen
- Maak gebruik van buis kabelogen, en niet van plaat kabelogen.
- Krimp de kabelogen vast met een daarvoor bestemde krimptang.
- Zet krimpkous tussen de kabeloog en de kabel.
- Twijfel je aan jezelf of snap je bepaalde punten in dit verhaal niet, laat het dan over aan iemand die er wel verstand van heeft. Uiteraard staat vragen stellen hier vrij. Maar houdt er rekening mee: het is je stroomvoorziening, dus bestaat er altijd een kans op kortsluiting/brandgevaar.
- Leg de voedingskabel voor de startmotor vanaf de accu altijd zonder onderbrekingen hier naartoe. Een onderbreking kan weerstand vormen, en deze kan in de toekomst toenemen door veroudering.

Door: Kevin Dingemans
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: How to: Kill Switch aansluiten

Berichtdoor -Richard- » 20 Mrt 2014, 10:56

Erg nuttige how-to! :)

Gebruikers-avatar
-Richard-
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 412
Geregistreerd:
18 Mrt 2013, 23:06

Re: How to: Kill Switch aansluiten

Berichtdoor Gb-lude » 15 Mei 2015, 11:18

Hallo! Erg nuttige review en ik zie meteen waarom mijn Killswitch niet werkt..
Ik heb alleen de plus onderbroken en dus blijft mijn motor lopen.

Ik heb nu een twee polige killswitch , wat kan ik nou doen om de rest spanning weg te laten? ik snap de beschrijving niet helemaal.
Welke kabel moet ik nou een een weerstand tussen zetten en aarden als hij OFF staat?

Ik heb inmiddels een killswitch besteld met de altenator/ecu protector dus met de extra aansluiting en een waarstand. maar heb ook nog een relais liggen dus hou liever de killswitch die ik heb.


thanx guys!

Gebruikers-avatar
Gb-lude
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 264
Geregistreerd:
09 Sep 2007, 20:57

Re: How to: Kill Switch aansluiten

Berichtdoor Error » 17 Jun 2015, 09:59

nette how-to!

gekrimpt moet natuurlijk gekrompen zijn...

Error
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5271
Geregistreerd:
21 Mrt 2008, 14:43
Woonplaats:
Regio Rotterdam

Re: How to: Kill Switch aansluiten

Berichtdoor Kevinio » 17 Jun 2015, 13:18

Gb-lude schreef:Ik heb nu een twee polige killswitch , wat kan ik nou doen om de rest spanning weg te laten? ik snap de beschrijving niet helemaal. Welke kabel moet ik nou een een weerstand tussen zetten en aarden als hij OFF staat?

Ik heb inmiddels een killswitch besteld met de altenator/ecu protector dus met de extra aansluiting en een waarstand. maar heb ook nog een relais liggen dus hou liever de killswitch die ik heb.


Je hebt een 6-polige FIA switch nodig. Met het uitschakelen worden 2 circuits uitgeschakeld en 1 geschakeld. Aan het dan geschakelde circuit komt dan de weerstand.

Error schreef:gekrimpt moet natuurlijk gekrompen zijn...


Dat weet ik niet zeker, het is wel een reguliere vakterm uit de elektro wereld namelijk. :hmmm:


Overigens thanks voor de complimenten! :like:
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: How to: Kill Switch aansluiten

Berichtdoor Gb-lude » 17 Jun 2015, 18:48

Heb idd de 6 polige nu.. Moet nog ff zoeken welke draad waar moet.. P28 / prelude / h22
Heb er een weerstand bij..

Gebruikers-avatar
Gb-lude
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 264
Geregistreerd:
09 Sep 2007, 20:57

Re: How to: Kill Switch aansluiten

Berichtdoor Kevinio » 17 Jun 2015, 20:19

Daar is deze how to voor. ;)
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
cron