Inleiding
In sommige raceklassen is een FIA killswitch een verplicht item. Deze dient ervoor om alle stroom af te sluiten in een noodsituatie zodat kortsluiting/brandgevaar verdwenen is.
Werking
Een FIA killswitch schakelt de voedingskabel (pluskabel) uit en een signaal welke ervoor zorgt dat de motor blijft lopen. Als enkel de voedingskabel wordt onderbroken blijft de motor lopen op de stroom welke de dynamo levert. Dit is schadelijk voor je dynamo. De spanningsregelaar 'ziet' geen weerstand en blijft maar opschakelen om de accu te voeden, wat natuurlijk niet gaat omdat de voedingskabel onderbroken is. Hierdoor wordt de spanningsregelaar 'opgeblazen'. Als deze 2 kabels worden onderbroken wordt de restspanning welke nog aanwezig is in de kabels afgevoerd door een weerstand. Zo wordt de kans op vonken weer verkleind.
Wellicht denk je nu: waarom wordt de massa niet onderbroken? Dan staat alles toch stil? Dat klopt, maar er kunnen nog steeds potentiaal verschillen aanwezig zijn waardoor er vonken kunnen ontstaan. Ook kan het potentiaal verschil de verkeerde kant op slaan, wat nadelen kan hebben op je componenten (denk bijvoorbeeld aan je ECU). Een praktijkvoorbeeld hiervan is het zogenaamde 'stroom' krijgen als je de auto vastpakt, dan is er namelijk iets aan de hand met de massa in de auto. Als de voedingskabel wordt onderbroken is het eigenlijk alsof het contact uitgezet wordt: zoals het origineel dus ook geschakeld is.
Benodigheden:
- FIA Killswitch (Killswitch en weerstand)
- 4 meter 35mm2 kabel
- 1,5 meter 20mm2 kabel
- 6 meter 4mm2 kabel
- Accupool plus
- 2x 35mm2 M10 kabelogen
- 1x 35mm2 M8 kabeloog
- 1x 20mm2 M8 kabeloog (in geval van ABS 2x)
- 1x 20mm2 M6 kabeloog
- 1x 4mm2 M10 kabeloog
- 7x AMP geisoleerde schuifstekkertjes ‘vrouwtje’
- 2x AMP schuifstekkertjes ‘mannetje'
- Rode tape
- Krimpkous
Aansluitschema
Hieronder is het schema gevisualiseerd hoe alles aangesloten dient te worden:
- De M10 kabelogen worden aan de 35mm2 en 4mm2 kabel gekrimpt en worden gemonteerd op de draadeinden van de schakelaars.
- De M8 kabelogen worden aan de 35mm2, 20mm2 kabel en als er ABS aanwezig is gekrimpt op het draadeind van de startmotor gemonteerd.
- De M6 kabeloog wordt gekrimpt aan het andere eind van de 20mm2 kabel en gemonteerd in de zekeringskast onder de motorkap.
- Soldeer de 4mm2 draad vast aan de weerstand en bescherm deze met krimpkous.
- De schuifstekkertjes worden gebruikt om de 4mm2 kabel te monteren op de killswitch, om de voedingsdraad van de bobine aan te sluiten (mijn voorkeur gaat uit naar stekkertjes; als je motor eventueel uit de auto moet hoef je niet alles weer los te knippen), en om een massapunt te maken voor de weerstand aan de stuurkolom (als je onder de stuurkolom ligt zie je daar een OEM massapunt zitten wat ook al gebruikt maakt van een schuifstekkertje).
- Met een rood tape'je bij de kabeloog geef je aan dat het hier om een voedingskabel gaat.
Adviezen
- Maak gebruik van buis kabelogen, en niet van plaat kabelogen.
- Krimp de kabelogen vast met een daarvoor bestemde krimptang.
- Zet krimpkous tussen de kabeloog en de kabel.
- Twijfel je aan jezelf of snap je bepaalde punten in dit verhaal niet, laat het dan over aan iemand die er wel verstand van heeft. Uiteraard staat vragen stellen hier vrij. Maar houdt er rekening mee: het is je stroomvoorziening, dus bestaat er altijd een kans op kortsluiting/brandgevaar.
- Leg de voedingskabel voor de startmotor vanaf de accu altijd zonder onderbrekingen hier naartoe. Een onderbreking kan weerstand vormen, en deze kan in de toekomst toenemen door veroudering.
Door: Kevin Dingemans