How-To: Aandrijf as hoes vervangen / aandrijf as vervangen

Doe het zelf instructies en uitleg

How-To: Aandrijf as hoes vervangen / aandrijf as vervangen

Berichtdoor -Richard- » 13 Mrt 2014, 21:07

Enkele foto's moeten nog gemaakt worden. Daarom is deze how-to nog niet meteen gereed, ik maak hem morgen af.

Hallo.

Je kunt deze How-To als richtlijn gebruiken voor meerdere dingen, welke hieronder staan.
Elke stap is beschreven met een foto/video.

- Aandrijf as vervangen
- Aandrijf as hoes vervangen
- Homokineet vervangen
- Homokineet uit elkaar halen en reinigen

Benodigd materiaal
Splitpen
Ashoes set inclusief vet

Benodigdheden Gereedschap: (kan zijn dat ik iets vergeten ben)
2x As steun
1 Krik
Dop 12,14,17,32
Sleutel 12/14/17
Vaste arm met 1/2 vierkant
Goede ratel
Moment sleutel tot 210 Nm
WD 40
(ontvetbak/kopervet/veel papier/handschoenen/doeken)
Afbeelding

Vergeet niet de handrem stevig aan te trekken voor je hem opkrikt.
Eerst moet je de naafkap verwijderen. Dus ik kan meteen de borging van de moer terug slaan om zo de moer te kunnen draaien.
Afbeelding

Hierna moet je dus de as moer loshalen.
Afbeelding

Hierna kun je de auto aan de voorzijde opkrikken en dan 2 as steunen onder de krik plekken plaatsen. Let op dat ze op dezelfde hoogte staan.
Plaats altijd as steunen als je aan de auto moet werken (alles meer als een wiel verwisselen). Het is voor je eigen veiligheid..
Afbeelding

Nadat we de centrale moer en het wiel verwijderd hebben kunnen we verder met de as moer los te draaien.
Afbeelding

Hierna gaan we de rem slang bevestiging loshalen en de onderste draagarm bevestiging op de veerpoot vork.
Afbeelding

Hierna gaan we de bout bij de veerpoot en vork loshalen.
Afbeelding

Vervolgens houdt je dit over, haal dit eraf en leg het aan de kant.
Afbeelding

Hierna gaan we de onderste fusee kogel loshalen, hiervoor kun je een fusee kogel verwijder tool gebruiken (28mm binnenzijde vorkjes) of niet zoals ik.
Let hierbij op dat je eerst de splitpen(borging) verwijderd!
Afbeelding

Je hebt nu de naaf los van de onderste draagarm.
Afbeelding

Spuit nu wat WD-40 op de aandrijf as, deze gaan we hierna los kloppen met een hamer.
Ik heb hiervoor de moer er weer opgedraaid en daarna ertegen aan geslagen met de hamer. De moer gaan we vervangen omdat de borging al gebruikt is, en dus moet je hem vervangen.
Afbeelding

Als het goed is dan houd je dit over.
Afbeelding

Nu gaan we de aandrijfas uit de versnellings bak halen, ik gebruik hiervoor een beitel als hefboom. Je kunt ook een hele dikke schroevendraaier gebruiken
Afbeelding

Hierna gaan we de homokineet van de aandrijfas afhalen.
Afbeelding

Je kunt nu de aandrijfas hoes vervangen. Schuif deze erom en plaats de homokineet weer terug met een kunststof hamer.
Spuit er nieuw vet in en monteer de hoes terug, span de bandjes aan en voilá.

Persoonlijk wil ik het zo goed als nieuw hebben. Dus heb ik de homokineet uit elkaar gehaald en alles ontvet/gereinigd.
Tekst en uitleg:
Haal de kogels eruit door het binnenste en de kooi zover te draaien dat de kogel vrij komt. Wip deze eruit, of pak hem eruit. (3e foto)
Doe dit voor alle 6.
Draai hierna de kooi en het binnenste dus danig dat je deze eruit kunt halen. (4e foto)
Haal hierna het binnenste uit de kooi door middel van het draaien zodat een van de ster kanten in de sleuf van de kooi komt, hierna kun je deze ''eruit draaien''. (laatste foto)
Zo kun je alles volledig reinigen.

Afbeelding

Hierna houdt je dit over
Afbeelding

Monteer eerst de kooi en het binnenste terug in elkaar
Afbeelding

Plaats hierna één voor één de kogels terug nadat je de kooi en het binnenste terug in het huis hebt geplaatst.
Doe dit kruislings, dus eentje rechts, eentje links, eentje links boven, eentje rechts onder, hierna rechts boven en dan rechts onder.
Dit kan ook in andere volgorde, zolang je ze maar eerst tegen over elkaar erin doet.


Dan houdt je dit over.
Afbeelding

Hierna doen we de ashoes en de klemmen op de as
Afbeelding

Hierna drukken we deze vol met vet.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna de hoes terug schuiven en de klemmen aanspannen.
Afbeelding

Montage gaat dezelfde weg terug als demontage, goed controleren en kijken of je niets vergeten bent!
As monteren
Veerpoot vork terug monteren
Onderste fusee vast zetten VERGEET DE NIEUWE SPLITPEN NIET
Wiel er weer op
Asmoer aanzetten met 181 Nm Je moet eerst even de moer eraf halen en smeren met wat motor olie, conform het honda-handboek.
Wiel moeren aanzetten met 108 Nm
Borging asmoer erinslaan

Dat was het, opmerkingen/kritiek etc alles is welkom, wellicht pas ik het hierin erop aan.
Hoop dat het nuttig is voor jullie.

Groetjessss, :cheers:
Laatst gewijzigd door -Richard- op 15 Mrt 2014, 17:11, in totaal 8 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
-Richard-
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 412
Geregistreerd:
18 Mrt 2013, 23:06

Re: How-To: Aandrijf as hoes vervangen / aandrijf as vervan

Berichtdoor henkyboy » 14 Mrt 2014, 11:57

Mooie How-to.
Bepaalde dingen doe ik net iets anders, maar in de grote lijnen komt het overeen.
Henk

henkyboy
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 949
Geregistreerd:
18 Aug 2006, 14:02
Woonplaats:
Emmen

Re: How-To: Aandrijf as hoes vervangen / aandrijf as vervan

Berichtdoor -Richard- » 15 Mrt 2014, 11:20

henkyboy schreef:Mooie How-to.
Bepaalde dingen doe ik net iets anders, maar in de grote lijnen komt het overeen.
Henk

Bedankt! Ja, klopt maar daarom zijn we ook niet het zelfde persoon :).
Iedereen doet het toch altijd net even anders en deze how-to kun je er (als het goed is) goed voor gebruiken als richtlijn van hoe-en-wat.

Gebruikers-avatar
-Richard-
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 412
Geregistreerd:
18 Mrt 2013, 23:06


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten
cron