How to: Stoelen schoonmaken

Doe het zelf instructies en uitleg

How to: Stoelen schoonmaken

Berichtdoor Nighthawkr » 12 Jan 2014, 17:55

Hai :mrgreen:

Recaro eigenaars zullen wel weten dat op de stoelen op een gegeven moment vieze plekken ontstaan op de naden. Dit voelt glad aan en is moeilijk weg te krijgen met schoonmaakmiddel en een doek. Ook de wangen worden zwart en er gebeurt wel eens een ongelukje natuurlijk. Om de stoelen weer super rood/zwart te krijgen is drastisch werk noodzakelijk. Ik heb op aandringen van Knite Force even een how-to gemaakt :like:

Eerst moet je wolwas in huis halen. Dit kan je gewoon bij de supermarkt kopen.
Afbeelding

Op de foto's is het niet duidelijk zichtbaar maar de stoelen zijn behoorlijk vies.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verwijder eerst de rails met een sleuteltje 10 voor de 6 boutjes in elke stoel
Afbeelding
Afbeelding

Pak een emmer en doe er een klein beetje (2 dopjes) wolwas in en vul deze met warm water. Pak een gewone handdoek, in de emmer doen, hoeft niet uitgewrongen te worden, en masseer de stoelen voorzichtig nat.
Afbeelding
Afbeelding

Zoek nu een plantenspuit en doe 1.5 / 2 dopjes wolwas in de spuit en vul de rest met heet water. Nu is het super geconcentreerd. Gebruik het spul rijkelijk op de stoelen en masseer het stevig in met je handen en vooral de naden van de wangen natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding

Als je tevreden bent zet je ze in de douche. Spoel ze helemaal af met warm water tot dat het niet meer schuimt. De wolwas heeft nu alle vuil opgenomen en dat loopt er nu uit. Als het water zich ophoopt in het zitvlak moet je de stoel even naar voren halen :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
PS, deze foto laat het vuil zien wat er uitgelopen is van de passagiersstoel, ik heb geen foto's gemaakt van de bestuurdersstoel maar de douchebak was echt helemaal zwart/oranje!

Nu kan je optioneel met een stofzuiger nog veel water eruit zuigen en hoef je minder lang te wachten voordat de stoelen droog zijn.
Afbeelding

Zet ze binnen op een warme plek en wacht een paar dagen. En je hebt weer superschone stoelen die ook nog eens lekker ruiken :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

:wave1:
1996 EK4

Gebruikers-avatar
Nighthawkr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 118
Geregistreerd:
30 Mrt 2012, 13:08

Re: Je Recaro stoelen schoonmaken

Berichtdoor Al-X » 12 Jan 2014, 21:36

Nice!

Heb deze manier eens eerder gezien, enkel dat met Woolite. Komt volgens mij op precies hetzelfde neer, alleen een andere naam voor het spulletje.

Mijne heb ik toentertijd met een extractor + APC schoongemaakt, naar mijn idee krijg je daarmee de diepere vervuiling er nog beter uit, maar dat kan ook tussen m'n oren gezeten hebben ;)

Paar dagen goed laten drogen is wel een aanrader ja, die rotdingen blijven lang nat :lol:

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Je Recaro stoelen schoonmaken

Berichtdoor Knite Force » 13 Jan 2014, 00:49

Kicken!!!
Afbeelding
"Live Fast, Die Only If Strictly Necessary!"

Knite Force
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1229
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 16:42
Woonplaats:
Kutklapperveen

Re: How to: Stoelen schoonmaken

Berichtdoor Morten » 16 Jan 2014, 20:50

Heb ik in de zomer weer wat te doen :lol:
Jaane schreef:pot: Hoi ketel!!!
ketel: Aaah hallo Pot!
pot: Jij bent zwart
ketel: oh

Gebruikers-avatar
Morten
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4139
Geregistreerd:
12 Mrt 2007, 19:06
Woonplaats:
Heerlijk mooi Limburg

Re: How to: Stoelen schoonmaken

Berichtdoor Gunther » 16 Jan 2014, 20:55

Hoe zit het met de haartjes van de Alcantara? Dit is inderdaad een heel goede manier om ze "rein" te krijgen, maar heeft de Alcantara dat wel graag?
Organisation is the key to reassembly

Gebruikers-avatar
Gunther
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 838
Geregistreerd:
15 Okt 2008, 14:06
Woonplaats:
Gent

Re: How to: Stoelen schoonmaken

Berichtdoor arwin » 16 Jan 2014, 20:58

Nice..!!
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker doen zodra het beter weer is.

Goed vraagje over het Alcantara inderdaad.
Heb nog een set EVO Recaro's die ik dan ook eventueel wil doen.
Afbeelding
Life begins @ 1 bar

Gebruikers-avatar
arwin
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1466
Geregistreerd:
19 Okt 2009, 20:51
Woonplaats:
South-Coast

Re: How to: Stoelen schoonmaken

Berichtdoor Nighthawkr » 17 Jan 2014, 10:17

Gunther schreef:Hoe zit het met de haartjes van de Alcantara? Dit is inderdaad een heel goede manier om ze "rein" te krijgen, maar heeft de Alcantara dat wel graag?


Geen enkel probleem. Het alcantara kan wel wat hebben hoor. De haartjes gaan juist weer mooi 'rechtop' staan. En aangezien je het met je handen inwrijft heb je geen kans dat je het beschadigd. Met een schuurspons zou ik het niet doen :mrgreen:
1996 EK4

Gebruikers-avatar
Nighthawkr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 118
Geregistreerd:
30 Mrt 2012, 13:08

Re: How to: Stoelen schoonmaken

Berichtdoor Glenn_k » 17 Jan 2014, 10:49

Ik gebruik toch liever een extractor voor de dieptereiniging van de vezels, daarbij vind ik het wel een riskante methode om je stoelen onder de douche te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat al het water uit het schuim en de stof is voordat er allerlei ellendige dingen met vocht enzo gebeuren.
Afbeelding
Get Detailed, your detailing lifestyle blog!
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Glenn_k
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 2066
Geregistreerd:
14 Mei 2007, 22:47
Woonplaats:
Zaandam

Re: How to: Stoelen schoonmaken

Berichtdoor Mark » 17 Jan 2014, 18:36

We hebben nogal eens autos met waterlekkages staan bij ons in de werkplaats.
Wij zetten dan de bekleding en schuimmatten, ca 10 cm dik schuimrubber, dikker dan een stoelvulling dus, dan in ons compressor hok, daar is het altijd lekker warm.
Na 3 dagen is het zeker droog.
Maar stoelen spuiten we nooit schoon eigenlijk met hoge druk, ivm stekkers van airbags enzo in moderne autos.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: How to: Stoelen schoonmaken

Berichtdoor geitema » 19 Jan 2014, 20:27

Een tip voor echt smerige stoelen : dasty :mrgreen: ander voordeel hiervan is dat het geen kleur uit de stof trekt..ik heb het bij delsol stoelen zo gedaan maar hoe het bij rode recaro's is weet ik niet
1992 EG B16A

Gebruikers-avatar
geitema
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 863
Geregistreerd:
05 Jun 2009, 14:44
Woonplaats:
Wierden

Re: How to: Stoelen schoonmaken

Berichtdoor D-Per4mance » 19 Feb 2014, 10:55

Ik heb laatst voor een vriend een setje recaro's schoongemaakt met ovenreiniger. Werkt ook perfect! Erop spuiten, uitwrijven met een handdoek en dan ook gewoon afspoelen. Dingen waren als nieuw!
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten
cron