In deze how to wordt beschreven hoe je aftermarket zuigers of OEM drijfstangen kunt monteren, en wat het verschil hier precies tussen is:
Waarom?
Je wilt graag een andere compressie bereiken, een overgroot deel kan bereikt worden door andere zuigers te monteren. Maar je wilt qua vermogen niet verder gaan dan de OEM drijfstangen aan kunnen? Dan is het in principe voldoende om enkel andere zuigers te monteren. Overigens zijn OEM drijfstangen ook vele malen lichter dan de meeste aftermarket wat ook weer voordelen met zich meebrengt.
Hieronder is in de visualisatie aan de linkerzijde de OEM situatie gevisiualiseerd, en aan de rechterzijde de aftermarket:
In de OEM situatie is de zuigerpen geperst in de drijfstang: deze zit hierop gefixeerd, de zuiger beweegt zich over de zuigerpen. Aftermarket zuigers worden gemonteerd met een 'zwevende' zuigerpen, en deze wordt op zijn plaats gehouden door circlipjes aan beide zijden in de zuiger. De zuigerpen kan ten opzichte van de drijfstang bewegen, maar ook van de zuiger. Om aftermarket zuigers op een OEM drijfstang te monteren dient er een bus geperst te worden in de OEM drijfstang welke deze bewegingen kan opvangen. De OEM drijfstang dient gehoond te worden om deze bus passend te krijgen. De grootte hiervan hangt per type zuigerpen af.