Hieronder volgt een how to om B18B/B20B drijfstangen (ook wel LS drijfstangen genoemd) passend te krijgen in een D16.
B20B drijfstangen bieden de volgende voordelen ten opzichte van D16 drijfstangen:
- Sterker dan D16 drijfstangen, kunnen om en nabij 300pk hebben (mits ARP drijfstangbouten gemonteerd worden)
- Bijna net zo licht als D16 drijfstangen, en veel lichter dan de meeste aftermarket drijfstangen (minder roterende massa)
- Goedkoper te verkrijgen dan aftermarket drijfstangen
De volgende modificaties dienen uitgevoerd te worden:
- Arp drijfstangbouten erin laten persen.
- De big end dikte moet afgevlakt worden. De B20B drijfstangen zijn iets dikker als een D16:
* B18B/B20B = 23,75mm, D16 = 22,8mm, 23,75 - 22,8 = 0.95mm, dus 0.475mm dient er aan beide zijden gevlakt te worden.
- De zuigerpen diameter van B18B/B20B drijfstangen is 21mm. De diametere van een D16 is 19mm. Dit is op te vangen door er een bus in te persen, zoals bijvoorbeeld bij aftermarket drijfstangen. Daarnaast kan je ook natuurlijk gewoon kiezen voor zuigers met een pen diameter van 21mm.
- De dikte van het small end van B18B/B20B drijfstangen is ten opzichte D16 drijfstangen ook dikker:
* B18B/B20B = 22.86mm, D16= 18,18mm, dus 22.86 - 18.18 = 4,68mmm dus 2,32mm dient er per zijde gevlakt te worden. Echter hoeft het door de keuze van de zuiger niet perse noodzakelijk te zijn en laat deze deze ruimte toe.
- Controle op rondheid van de drijfstang na alle bewerkingen. Waar nodig eventueel honen.