Pagina 1 van 2

How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2013, 14:28
door Bor
Veel mensen raken hun centercaps kwijt, of krijgen ze niet bij de aankoop van hun velgen.
Vaak zijn ze 2de hands lastig te verkijgen.

Een goedkope en simpele manier om het lelijke naaf gat toch op te vullen is custom centercaps te maken. Afhankelijk van het gat zijn redbull of ( grote ) monster energie drank blikken de ideale basis. Maar het kan natuurlijk met elk willekeurige blik.

Benodigdheden:
- 8 Redbull blikken ( wil niet altijd in een keer lukken of je knipt ze te ver af, dan is een reserve wel handig )
- Schaar / hobby mesje
- rolmaat / linaal of iets anders om mee te meten

- Standaard spullen om je velgen te wisselen

Werkwijze:
- snij voorzichtig aan de ONDERZIJDE van het blik een sneetje waardoor de inhoud er uit kan lopen.
- Nadat de inhoud er uit is, snij rondom verder totdat de onderkant er af is.
- Meet de diepte van het naafgat in de velg.
- Streep deze maat af op het blik
- snij 4 strepen in blik zodat deze als een bananen schil open gevouwen kan worden
- Leg het blik op de rand van een tafel op het afgetekende diepte streepje van het naafgat en vouw alle 4 de flappen om
Het ziet er nu ongeveer zo uit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu pas je het blik in de velg. Mochten de flappen te breed zijn voor de verdeling in de velg, snij deze dan iets bij.

Afbeelding

Nu is ook meteen te zien hoe de centercaps vast zitten. Ze worden tussen de velg en de naaf geklemt. Zorg ervoor dat de flappen NIET bij de wielbouten / moeren in de buurt kunnen komen.

Afbeelding

Nu monteer je de velg op de auto, het is mogelijk dat het blik nu naar voren word geduwt. Ofwel de centercap steek uit. Deze kun je met een klosje hout of stukje hoekijzer weer iets in duwen tot aan het hart van de velg.

Aandachtspunten:
Als je toch bezig bent, maak er alvast een paar extra.
Bij het wisselen van de velgen willen de flappen wel eens kapot gaan, omdat ze zo hard zijn ingedrukt geweest.
Dan kun je deze iig meteen verwisselen zonder eerst weer achter een nieuw blik aan te gaan.

Veel succes!

Afbeelding

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2013, 21:14
door Kevinio
Met alle respect, maar een extra contactvlakken die ook nog eens snel weg kunnen rotten aan je wielen? Niet bepaald verstandig laat ik maar zeggen.

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 08:53
door Vladi
Ik denk niet dat zo'n dun blikje een groot probleem gaat veroorzaken, ik zie dagelijks linkere dingen gebeuren.

Leuke how to!

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 09:13
door Kay
Tot het staal weggerot is en je dus je aanhaalmoment van je wielbouten kwijt bent..
Het zal wel meevallen, maar ik stop iig niets tussen mijn naaf en velg..
Leuk idee verder, maar dan kijk ik liever tegen een mooie gouden centrale moer aan ;)

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 09:28
door guido92
Inderdaad leuke oplossing, maar zoals hierboven al gezegd is kan het wellicht problemen veroorzaken, mischien dst je in het blikje iets kan opvullen zodat die klem in naafgat komt te zitten

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 09:39
door Bor
Ik begrijp jullie kritiek, maar blik dat wegrot? Nee hoor. Het probleem is dat wanneer het wiel strak vast zit. Het blik kapot word gedrukt. Geen probleem, maar als je het wiel los haalt heb je kans dat je het kapot trekt.

Dikte van het spul is echt te verwaarlozen, + je zet het vast op de tussen ruimtes en niet op het vlak rondom de wielmoeren.

Gouden moer is idd het mooiste ja :cheers: Het is helaas geen F1 auto.

Ik heb dit voorbeeld van een amerikaansforum, daar word dit zeer veel toegepast en ben nog geen doem senario tegen gekomen.

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 12:36
door Kevinio
Doemsenario's lees je nooit op fora, alleen de pracht en praal. Je hebt gewoon 2 contact vlakken van zeer laag kwaliteit pisbakkenstaal, op den duur verlies je zetting waardoor wielen los kunnen lopen. Dit kan al ontstaan door een laklaag. Daarom zijn wheelspacer vaak ook zo duur, omdat dit een hoge kwaliteit staal of aluminum is.

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 13:13
door Bor
Tja we gaan het meemaken dan, bedankt iig voor de bezorgdheid.

Dus binnen hoeveel tijd kunnen we dan problemen verwachten denk je?

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 13:27
door Flip
Problemen in de vorm van keihard uitgelachen worden ..vrijwel direct. Hangt sterk af van de bevolkingsdichtheid waar het voertuig zich in bevind. :')

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 13:58
door Silence
Centercaps kan je gewoon nieuw kopen voor +/- 20 euro en dan heb je er 4. Maar dit is weer iets waar niet iedereen mee rijd en word je snel aan/na gekeken :P

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 14:00
door guido92
Maat niet voor elke set velgen heb je centercaps zoals bor al zei

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 14:02
door Vladi
Silence schreef:Centercaps kan je gewoon nieuw kopen voor +/- 20 euro en dan heb je er 4.


Voor een setje Drags, XXR's of Lenso's ja.
Heb je een wiel uit een wat duurder segment betaal je dat al gauw per stuk, als je ze al kan vinden.

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 14:30
door Bor
Vrij zeldzame MAS-italia velgen. Succes met vinden.

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013, 14:34
door guido92
Of je draait op het werk naafkapjes, ga ik binnenkort eens proberen.

Al met al is het een leuke how to waarop bor zijn best heeft gedaan om het duidelijk te laten zien hoe je het moet doen:)

Re: How To: Redbull -> Center caps

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2013, 18:21
door Mark
Het is al gezegd, maar dit is wel een domme oplossing.
Als je beetje verder bent in autotechniek bent, weet je wat er kan gebeuren met dingen die niet perfect gecentreerd zitten.
Naven moeten schoon zijn, is dit niet duw je de velg op een hoopje vuil, dit geval stukje blik. Het is mierenneuken, maar de velg is scheef op de naaf gedrukt hierdoor.
Dat gaat bewegen, waardoor de wielbouten en in dit geval moeren, los lopen, puur door het heen en weer slingeren. Ditkomt vaker voor echt waar.
Ik ben normaal ook niet te moeilijk met dit soort dingen, maar dit is dom. En dan als how to promoten snap ik niet.

Echt het is minimaal dat bewegen, maar op langere termijn een sluipmoordenaar.