How To:Ep3 demper op EG/EK/EJ/Sol

Doe het zelf instructies en uitleg

How To:Ep3 demper op EG/EK/EJ/Sol

Berichtdoor timmie426 » 30 Jan 2013, 01:40

Hierbij een korte how-to over hoe je een Civic Type R (2001-2006) einddemper simpel onder je EG/EK of Del Sol kunt plaatsen.

Benodigdheden:
- Originele EK/EG einddemper (kost vrijwel niets op het forum of de sloop) of de laatste 5 centimeter vanaf en inclusief flens
- Civic EP3 einddemper
- Lasapparaat
- Handige hulp

Stappenplan
- EP3 einddemper in huidige rubbers hangen
- Flens van zowel EG demper als EP3 demper slijpen (ong 5 cm pijp erbij)
- EG Flens monteren aan middenpijp, EP3 in rubbers hangen en tegen flens aanhouden, uitlijning controleren (hangt hij recht achter?)
- Zo niet, EP3 Axleback losslijpen en onder de gewenste hoek plaatsen zodat de einddemper mooi onder de bumper hangt
- EP3 Axleback (met een collega bij voorkeur die de uitlijning controleert)onder de gewenste hoek puntlassen aan EG flens en EP3 demper
- Gehele demper luchtdicht lassen en naar wens afwerken, daarna monteren en klaar :)


Ik werd gek van het gedreun op de snelweg van mijn SRS G45, en wilde graag wat stillers rijden. Aangezien een EK9 demper hier nergens te vinden is, heb ik de gok gewaagd om een EP3 einddemper pas te maken. Wonderbaarlijk genoeg paste de uitlaat vrijwel plug en play, alleen de Flens van de EP is iets groter en staat onder een hoek van 90 graden gedraaid tov de EG middenpijp. De flens moet dus verlast worden. De uitlaatdemper past wel zonder aanpassingen op de ophangrubbers bij de achterbumper!!
Afbeelding
Tevens heb ik de axleback onder een iets andere hoek vastgelast, zodat de demper iets mooier uitkwam (de demper staat anders ietsje naar binnen gericht, vind ik niet zo mooi). Het is een betaalbare oplossing, redelijk uniek nog, en het ziet er leuk sportief/oem uit.

De EG flens (van de originele einddemper) past precies in de axleback-buis van de EP3 einddemper, dit is dus makkelijk lassen.

Het geluid is even zacht/zachter dan origineel met een originele uitlaatlijn, ik rij nu met een demperloze middenpijp en het geluid is nog heel beschaafd, gewoon leuk sportief en van binnenuit muisstil. Ik kan het echt aanraden, super optie voor de snelwegrijders onder ons! :mrgreen:

Kostenplaatje 100-150 euro plus een uurtje werk

hier nog een foto + een tweetal filmpjes van de einddemper op mijn EG (D15B2 en GEEN middendemper)
Afbeelding




Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag! Iets betere/duidelijkere foto's volgen nog, heb op het moment mn brug even niet tot beschikking.
'03 BMW 525iA Special Executive
'01 Seat Ibiza 1.8 20VT Cupra

timmie426
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 165
Geregistreerd:
01 Apr 2012, 21:59
Woonplaats:
Zeist

Re: Ep3 demper op EG/EK/EJ/Sol

Berichtdoor Bor » 19 Mrt 2013, 15:00

Mooie how-to.

Misschien handig voor de gene die dit willen proberen, om te weten wat voor budget ze aanmoeten houden ;)

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Ep3 demper op EG/EK/EJ/Sol

Berichtdoor guido92 » 19 Mrt 2013, 15:05

Staat er toch al tussen?

En indd een nette how-to jammer weinig plaatjes

guido92
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4081
Geregistreerd:
27 Mrt 2011, 17:38
Woonplaats:
helmond

Re: Ep3 demper op EG/EK/EJ/Sol

Berichtdoor timmie426 » 19 Mrt 2013, 19:44

jaa ik weet het, helaas heb ik de auto verkocht dus kan ik geen plaatjes meer schieten.. Echter ziet het er nog steeds heel gaaf uit, ik heb de auto ook nog in onderhoud dus misschien krijg ik er nog een keer de gelegenheid voor!

Ik overweeg het tevens weer bij mijn huidige Del Sol te doen, het ziet er gewoon echt leuk uit. Ook is de axleback buis een stuk dikker dan een originele eg/ek demper, ik gok zo'n 2.25 inch of 2,5 inch, dus dat is wellicht een leuke optie voor mensen die toch een leuke vermogenstoename maar geen herrie willen.

En het budget is overigens een EP3 demper (gok zo tussen de 30 en de 100 euro) en een donor einddemper (kan je zo duur maken als je zelf wilt, vanaf 20 euro gok ik).
'03 BMW 525iA Special Executive
'01 Seat Ibiza 1.8 20VT Cupra

timmie426
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 165
Geregistreerd:
01 Apr 2012, 21:59
Woonplaats:
Zeist


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten
cron