Zag nog geen onderwerp over het zelf spuiten van velgen, dus misschien doe ik hier mensen een plezier mee!
Begon al vrij vroeg op m'n 16e met het spuiten van kappen van scooters... Dus hier nu een kleine uitleg wat betreft lichtmetaal:
De spulletjes exclusief de schuurmiddelen:
Voordat ik begin met schuren maak ik eerst de velg schoon... Wat water en een schuursponsje doet wonderen...
Vervolgens neem ik de hele velg af met ammonia zodat ik niet de viezigheid in de velg schuur...
Voor het schuren gebruik ik meestal korrel 320 (redelijk grof) of 400 (hangt af van de staat van de velg)...
Voor het perfecte resultaat nat schuren met de fijnste korrel! Na het schuren met 320 of 400 neem ik de velg weer af met ammonia... Vervolgens schuur ik de velg nogmaals met een Scotch brite schuurdoekje (3M) (soort van schuursponsje maar dan anders! )
om ook op de moeilijk bereikbare plekken te komen en zo ook alles glad te krijgen...
Daarna weer afnemen met ammonia... Het afplakken en/of spuiten kan beginnen!
Velg schoongemaakt:
Schuren:
Gespoten in een fullprimer: (let op! Spuit niet in 1 keer vol, breng kleine laagjes aan!)
Eerste kleur aangebracht: (breng dit meestal aan na ongeveer 30 min. Meestal stofdroog na 20 min.)
Afgeplakt: (na een dag drogen... Hangt af van de ruimte... Verwarmd/ niet verwarmd)
Tweede kleur aangebracht:
Resultaat na het drogen en weghalen van het afplak materiaal:
Na een aantal lagen blanke lak:
Eindresultaat; stickertjes erop op verzoek van klant en klaar!:
Tijd terug werkzaamheden afgerond voor m'n eigen auto... Ging om Rial Daytona's Race in de maten 8,5 en 9,5J...
Zo ontvangen:
Eindresultaat; zelfde principe als hierboven beschreven:
Stoeprandschade werk ik weg door middel van een Dremel... Ik gebruik een grinding stone speciaal voor aluminium:
Hiermee moffel je krasjes/ putjes etc. makkelijk mee weg... Voor echt diepe krassen/ putten raad ik een metaalplamuur aan...
Zodat je het eerst netjes opvult en vervolgens weer glad schuurt...
Na het gebruiken van de grinding stone pak ik een ander opzetstukje:
Is gewoon schuurpapier gewikkeld om het opzetstukje... Deze heb je ook in verschillende korrels (fijn/ grof)...
Dit is om de schade na het bewerken van de grinding stone weer lekker glad te krijgen...
Ook hier geldt weer: nat schuren voor het perfecte resultaat! Let op! Alleen voor lichte stoeprandschade!
Een voorbeeld van m'n weggewerkte stoeprandschade... Borbet velg met rondom stoeprandschade:
Na behandeling en meegespoten met de blanke lak voor bescherming:
Volvo C60 velg... Voor en na:
En nog wat ander custom werk... Lenso's:
Rota's wit gespoten met custom bestickering:
19" BMW 7 Series Ten spoke respray:
Schoongemaakt met een schuursponsje en wat allesreiniger:
Ontvet met ammonia en geschuurd met korrel 400/ 3M Scotch brite pad:
Vervolgens weer afgenomen met ammonia en gespoten in een witte primer:
Oneffenheden opnieuw geschuurd en vervolgens opgevuld:
Na de filler weggeschuurd te hebben opnieuw in de grondlak en vervolgens de lak:
Na het aanbrengen van de blanke lak:
Eindresultaat na het verwijderen van de afplaktape en het plaatsen van het schoongemaakte logo:
15" custom Alessio's:
Afbijt op de velg:
Wat ik eraf haalde zonder afbijt :
Schuren:
De andere in de afbijt:
Compleet kaal geschuurd en afgeplakt:
Grondlak:
En de eerste kleur aangebracht:
Custom naafkapjes:
2e kleur aangebracht en afgelakt:
Eindresultaat met custom decal:
Hoop dat jullie er wat aan hebben!
Have fun en succes!