Electronic and Air Controlled Valve oftewel EACV afgekort.
Deze klep achterop je inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat je stationair toerental altijd gelijk en strak blijft.
Problemen die optreden bij defecte klep of vaak vervuilde klep is, een erg onstabiel toerental die schommelt tussen de 750RPM en 2500RPM.
Zo ziet je EACV eruit:
EACV demonteren:
- Trek de stekker los van de klep (hiervoor lipje indrukken en trekken)
- Draai beide bouten van de klep los en haal ze eruit.
- Haal nu van beide slangen de klemmetjes los en trek ze slangen van de klep los (Pas op er kan wat koelvloeistof uitkomen!)
EACV schoonmaken:
- Verwijder de pakking, beste is om na afloop een nieuwe pakking te monteren om kans op valse lucht te verkleinen.
- Waar de slangaansluitingen zitten, zit een klein dekseltje die je los kan schroeven. Doe dat.
- Nu kan je beginnen met schoonmaken, in de 2 kamertjes achter het dekseltje kan je wat carburateur reiniger of wasbenzine in stoppen om het te reinigen. Doe dit absoluut niet met remreiniger! Remreiniger laat ook de pakking vervormen dus ook daarmee oppassen.
- Laat het even kort inwerken en gooi het er dan weer uit. Maak de klep goed droog.
- Bouw alles weer dicht.
Na de klep te hebben schoongemaakt kan deze weer op de auto gezet worden. Als je dat gedaan heb moet je eerst de ecu even resetten, dat doe je door 5 min je massa van de accupool te trekken. Na de 5 min sluit je je accu weer aan en start je de auto. Laat de auto nu een paar minuten lopen zonder gas te geven en zorg dat alle verbruikers uit staan.