Hierbij een how-to om van 262mm naar 282mm te gaan aan de voorzijde, tevens een how-to hoe 282 in 15 inch velgen te krijgen die niet al te veel ruimte bieden.
Als eerste haal je uiteraard je wielen eraf daarna je remklauw, bracket en dan je remschijf dan hoe je het volgende over:
De ankerplaat van 262mm remmerij is anders dan 282mm remmerij, dus deze moet licht aangepast worden om de bracket passend te krijgen.
Je ankerplaat heeft 2 punten/uiteinden, 1 onder de bevestigings gat van bracket en 1 boven het gat van bevestigings punt bracket, Van deze 2 punten moet je een stuk afslijpen of dremelen zoals op de foto hieronder:
VOOR
DAARNA
Omdat de ankerplaten van metaal zijn moet je ze na het afslijpen wel weer in tectyeel oid zetten om roest te voorkomen!
Nu je bracket past kan je je schijf monteren samen met je bracket, remblokken en de remklauw.
Zie volgorde foto's:
Uitaard moet je nu weer met de andere remklauwen het remsysteem ontluchten.
Als je dat gedaan heb en je heb 16 inch wielen of 15 inch wielen met veel ruimte daarin, kun je je wielen monteren en ben je klaar.
Maar wil je het in 15 inch wielen krijgen die niet al te veel ruimte bieden voor je remmen gaat het niet passen en loopt je klauw en bracket tegen de velg aan.
Bij een OEM 15 inch ITR velg loopt het ook aan zoals je kan zien op de foto:
Om het toch passend te krijgen zijn er verschillende opties.
De makkelijkste manier kost wel weer wat extra geld namelijk spacers monteren, aan 3mm heb je genoeg!
Andere manier vereist meer werk en kost je behoorlijk wat extra tijd namelijk de klauwen en brackets aanpassen.
Zoals je ziet op de foto loopt de zijkant van de klauw en bracket aan tegen de spaken van het wiel. Er moet ongeveer 2mm van de zijkant af om het goed te laten passen.
Teken eerst ongeveer af welk deel je eraf wilt gaan halen en pak een slijptol met membraamschijf, ga nu voorzichting een laagje van de klauw en bracket halen. Doe dit echt voorzichtig voordat je er te veel af haalt. Doe dit laagje voor laagje en pas tussendoor je velg op aanlopen.
Eindresultaat is:
Beide aangepast en toch sterk genoeg!
Nadeel van deze manier is dat je na het aanpassen de klauw en bracket wel weer moet aanpakken om het mooit te krijgen en tegen roest te beschermen.
Er is ook een kleine kansdat je je plaklood op je velgen aan de buitenkant moet verplaatsen om aanlopen te voorkomen.
Wat hou je dan over als alles klaar is:
282mm remmen in een "kleine" 15 inch velg!