How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Doe het zelf instructies en uitleg

How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor Raymond » 21 Jan 2012, 19:55

Hierbij een how-to om van 262mm naar 282mm te gaan aan de voorzijde, tevens een how-to hoe 282 in 15 inch velgen te krijgen die niet al te veel ruimte bieden.
Als eerste haal je uiteraard je wielen eraf daarna je remklauw, bracket en dan je remschijf dan hoe je het volgende over:
Afbeelding

De ankerplaat van 262mm remmerij is anders dan 282mm remmerij, dus deze moet licht aangepast worden om de bracket passend te krijgen.
Je ankerplaat heeft 2 punten/uiteinden, 1 onder de bevestigings gat van bracket en 1 boven het gat van bevestigings punt bracket, Van deze 2 punten moet je een stuk afslijpen of dremelen zoals op de foto hieronder:
VOOR
Afbeelding
DAARNA
Afbeelding

Omdat de ankerplaten van metaal zijn moet je ze na het afslijpen wel weer in tectyeel oid zetten om roest te voorkomen!
Nu je bracket past kan je je schijf monteren samen met je bracket, remblokken en de remklauw.
Zie volgorde foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uitaard moet je nu weer met de andere remklauwen het remsysteem ontluchten.
Als je dat gedaan heb en je heb 16 inch wielen of 15 inch wielen met veel ruimte daarin, kun je je wielen monteren en ben je klaar.
Maar wil je het in 15 inch wielen krijgen die niet al te veel ruimte bieden voor je remmen gaat het niet passen en loopt je klauw en bracket tegen de velg aan.
Bij een OEM 15 inch ITR velg loopt het ook aan zoals je kan zien op de foto:
Afbeelding

Om het toch passend te krijgen zijn er verschillende opties.
De makkelijkste manier kost wel weer wat extra geld namelijk spacers monteren, aan 3mm heb je genoeg!
Andere manier vereist meer werk en kost je behoorlijk wat extra tijd namelijk de klauwen en brackets aanpassen.
Zoals je ziet op de foto loopt de zijkant van de klauw en bracket aan tegen de spaken van het wiel. Er moet ongeveer 2mm van de zijkant af om het goed te laten passen.
Teken eerst ongeveer af welk deel je eraf wilt gaan halen en pak een slijptol met membraamschijf, ga nu voorzichting een laagje van de klauw en bracket halen. Doe dit echt voorzichtig voordat je er te veel af haalt. Doe dit laagje voor laagje en pas tussendoor je velg op aanlopen.
Eindresultaat is:
Afbeelding

Beide aangepast en toch sterk genoeg!
Nadeel van deze manier is dat je na het aanpassen de klauw en bracket wel weer moet aanpakken om het mooit te krijgen en tegen roest te beschermen.
Er is ook een kleine kansdat je je plaklood op je velgen aan de buitenkant moet verplaatsen om aanlopen te voorkomen.

Wat hou je dan over als alles klaar is:
Afbeelding

282mm remmen in een "kleine" 15 inch velg!

Gebruikers-avatar
Raymond
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5886
Geregistreerd:
06 Mei 2007, 11:02
Woonplaats:
Leiden, Zuid-Holland NL

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor kamelenjager » 11 Feb 2012, 09:39

Mooi! Ik was op zoek naar 282 in 15" ITR info, thanks a lot m8!
Afbeelding
The form is in the function

kamelenjager
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1156
Geregistreerd:
20 Sep 2006, 08:23

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor Raymond » 14 Feb 2012, 17:58

De klauwen van de how-to hierboven zijn trouwens van een mb6

Gebruikers-avatar
Raymond
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5886
Geregistreerd:
06 Mei 2007, 11:02
Woonplaats:
Leiden, Zuid-Holland NL

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor Flip » 15 Feb 2012, 00:32

Kleine sidenote:

Mocht je een ITR velg willen plaatsen op je mb6 of mb6 fussee, hoef je alleen de bracket iets af te slijpen (minder dan op de foto's van ray)
Heb dat dus bij mijn eigen eg met mb6 remmerij toegepast.

Offff extended wheelstuds en een wielspacer is natuurlijk ook een optie. :D
Afbeelding
http://www.ph-motorsports.nl Trackday EG4

In progress: s80, 4.9 straight cut fd, 1.5 way plate lsd, .... weet je een boek schrijven is sneller dan deze speclist opdreunen.

Gebruikers-avatar
Flip
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2877
Geregistreerd:
25 Jul 2005, 07:55
Woonplaats:
Regio Eindhoven

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor dusty-26 » 04 Mei 2012, 17:41

nice how to !!!
deze info heb ik eerdaags wel nodig als ik aan me remmenswap ga beginnen !!

thanks !

dusty-26
 

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor Jama » 08 Mei 2012, 14:03

idd zeker een mooie how to ik ga mooi gelijk aan de slag !!!

Jama
 

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor Vladimir » 13 Mei 2012, 20:09

Misschien klinkt het heel dom maar ik dacht dat je voor die grotere remmen ook andere fusees nodig had. Nu heb je alleen de remschijf/klauw en blokken nodig?

Gebruikers-avatar
Vladimir
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2626
Geregistreerd:
06 Feb 2011, 11:51
Woonplaats:
Friesland

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor Raymond » 14 Mei 2012, 19:52

Als je 262 fusees heb heb je geen andere fusees nodig.
Heb je bijv een dxi dan heb je 242 fusees, om dat 262 of 282 (op uitzondering sommige bbk) te maken heb je ander wel andere fusees nodig

Gebruikers-avatar
Raymond
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5886
Geregistreerd:
06 Mei 2007, 11:02
Woonplaats:
Leiden, Zuid-Holland NL

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor maikel74 » 17 Dec 2012, 18:14

Flip schreef:Kleine sidenote:

Mocht je een ITR velg willen plaatsen op je mb6 of mb6 fussee, hoef je alleen de bracket iets af te slijpen (minder dan op de foto's van ray)
Heb dat dus bij mijn eigen eg met mb6 remmerij toegepast.

Offff extended wheelstuds en een wielspacer is natuurlijk ook een optie. :D


Wat is de reden dan dat een OEM MB6 velg wel past, op een EG met MB6 fussees/remmen.?
Want ik heb namelijk de OEM MB6 velgen onder me Civic, en die zijn ook 15 inch.

maikel74
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 535
Geregistreerd:
22 Sep 2008, 12:28
Woonplaats:
Zuid-limburg

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor raycivic » 19 Dec 2012, 18:52

ik rij zelf met eg6 velgen en heb ook niets moeten aanpassen :mrgreen:

Gebruikers-avatar
raycivic
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 56
Geregistreerd:
14 Jun 2010, 21:06

Re: How-to 282mm remmen in ITR 15" velg

Berichtdoor Error » 16 Jan 2013, 09:29

maikel74 schreef:
Flip schreef:Kleine sidenote:

Mocht je een ITR velg willen plaatsen op je mb6 of mb6 fussee, hoef je alleen de bracket iets af te slijpen (minder dan op de foto's van ray)
Heb dat dus bij mijn eigen eg met mb6 remmerij toegepast.

Offff extended wheelstuds en een wielspacer is natuurlijk ook een optie. :D


Wat is de reden dan dat een OEM MB6 velg wel past, op een EG met MB6 fussees/remmen.?
Want ik heb namelijk de OEM MB6 velgen onder me Civic, en die zijn ook 15 inch.

omdat die standaard geleverd is met 282 mm remmerij icm 15inch velgen; dat is op elkaar afgestemd. waarschijnlijk ET waarde van velgen en de MB6 klauw is ook iets anders dan de ITR- of Prelude 282 klauw.

Dit is mijn klauw die van een Prelude afkomt:
Afbeelding

om het werkend te krijgen moest ik de verdikking eraf slijpen.

Error
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5271
Geregistreerd:
21 Mrt 2008, 14:43
Woonplaats:
Regio Rotterdam


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
cron