Hier een how-to hoe ik stap voor stap een dummy LED heb ingebouwd.
Plaats LED.
Je kunt de led op veel plaatsen kwijt, er is altijd wel een loos kapje. Ik heb hem zelf in de tellerbak gedaan.
Als je bang bent dat je niet goed in het midden gaat boren kun je eerst met een kleiner boortje beginnen.
Gat boren met boortje van 8mm:
Dan met kleiner boortje (3/4mm) een gaatje in de bak zelf boren:
Ledje van buitenaf erin schuiven:
Bak weer in elkaar:
Dan zet je de tellerbak weer op zijn plaats en laat de 2 draadjes via de linkerkant naar beneden gaan.
Daarna moeten 2 draadjes gesoldeerd worden van de led naar de relais toe.
Schuif eerst 2 krimpkousjes over de draden voordat je gaat solderen:
Na solderen met een aansteker er bij langs:
Plaats relais:
Kun je met een tie wrap ergens bij je zekeringskast laten hangen maar aangezien ik toch alles open had heb ik hem hier uit het zicht gedaan:
Relais:
Dan de stroom van relais <-> zekeringskast.
Ook het stroom kun je op verschillende manieren doen. Heb je bijv. een 12v verdeelblok o.i.d. in je auto, doe je hem daar in.
De 3 draden van de relais heb ik gewoon naar beneden richring zekeringskast gedaan waar ik de stroom ook weg haal.
Hier een voorbeeld waar/wanneer 12v op komt te staan: (bij een 5th gen civic, multimeter is altijd makkelijk om even na te meten)
Daarna knip je de 3 draden op lengte en zet de 3 kabelschoentjes er op:
Zwart -> Massa
Rood -> Constant 12 volt
Oranje -> Contact 12v (als je de sleutel 1x omdraait)
Massa kun je daar ook wel weg halen, zijn meerdere boutjes (M6) die je even los kunt draaien zonder dat je dashboard naar beneden komt.
Eindresultaat:
Led uit, bij contact aan:
Led aan (knipperend), bij contact uit:
Vragen? Stel ze!