How To:Stationair afstellen.

Doe het zelf instructies en uitleg

How To:Stationair afstellen.

Berichtdoor Gaskleppie » 05 Nov 2007, 13:43

De enige juiste manier van stationair afstellen is als volgt:

1- motor warm rijden tot hij op bedrijfs temperatuur is.
2- stekker los halen van de eacv klep
3- Hij MOET nu 500 a 600rpm stationair draaien, zo niet, zorg daarvoor! (zie volgende alinea's)
4- Als het gelukt is om hem op 500 a 600rpm te laten draaien, stekker er weer op en opnieuw starten en kijk of hij nu redelijk netjes rond de 750rpm loopt.
5- Zet de motor uit en reset de ECU. Dit kan door de accu polen los te halen en 5 minuten te wachten. Er zijn ook nog andere truken voor.
6- Start nu de motor zonder extra gas te geven en laat hem zo 5 minuten draaien. Hij kan dan opnieuw zn stationair "leren"


mogenlijke oorzaken waarom hij niet 500 a 600rpm wil draaien:

Bij een te hoog toerental:
1- luchtlek door oa: verkeerde of rotte pakking, lekkende injector ringen, los slangetje.
2- Te ver openstaande stationair schroef op de gasklep.
3- Te grote lucht opening van de gasklep zelf, vaak met aftermarket gaskleppen.
4- Bij oudere motoren kan het ook nog de extra stationair regelings klep zijn die onder je gasklep hangt. Dat buisvormige ding waar 2 slangen op zitten. Dit mechanische kreng gaat vaak kapot bij swappen.
5- Niet sluitende PCV klep. Dit is dat rode of grijze kunstof 'knietje" wat tussen de runners van je inlaatspruitstuk zit. Er zitten 2 slangetjes op. 1 gaat naar je inlaatspruitstuk en 1 gaat naar beneden naar je carterdamp opvang potje. Knijp met een tang de 1e slang dicht om te zien of dan je stationair zakt. Zakt deze, dan is je PCV plek verstopt.

Bij uitvallen van de motor bij los halen stekkertje:
1- Lucht verstopping door verkeerde pakking tussen gasklep en spruitstuk.
2- Te dicht afgestelde stationair schroef op de gasklep.
3- Te kleine lucht spleet in de gasklep waardoor je het met je stationair schroef niet haalt. (vooral bij Skunk2 gaskleppen)

Als hij dan warm 500 a 600rpm draaid, stekker erop. motor opnieuw starten en klaar......


Kleine extra toevoeging:
De stationair regeling bij een obd1 auto haalt bij stationair ongeveer 60% lucht van de stationair schroef, 20% lucht via de gasklep speling en maar 20% van de eacv klep regeling.
Met andere woorden. De eacv heeft maar weinig invloed op de werkelijke hoeveelheid lucht die de motor nodig heeft om stationair te draaien.
Zorg dus dat de basis goed is, dan kan de ecu de rest regelen.

oja, de koelwater slangen kunnen allemaal weg gehaald worden. Deze zijn in een warm land als nederland echt NIET nodig. Ik rij zelf net als vele andere al jaren zonder en het kan echt geen kwaad.

Gebruikers-avatar
Gaskleppie
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 269
Geregistreerd:
10 Jun 2007, 20:08

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor marcomhe1 » 05 Nov 2007, 14:38

sticky van gemaakt 8)
Houd het forum netjes, hiervoor zijn voldoende prullenbakken verspeid over het terrein.

Gebruikers-avatar
marcomhe1
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4087
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 08:53
Woonplaats:
Marktplaats

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor Moiko » 12 Dec 2007, 10:38

en over wat voor blok gaat dit?

en waar kan ik die eacv klep vinden?

ik had de laatste tijd soms dat hij zo laag draaide dat het net leek of de motor uit stond, liep echter wel heel strak zonder het gevoel dat hij uit zou vallen ofzo.. toerenteller lag dan op z'n nokje zeg maar... vandaar dat ik hier wat mer van wil weten ;)
Mijn avatar zijn mijn nieuwe stadslichten, ziet er echt strak uit al zeg ik het zelf :)
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Moiko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 451
Geregistreerd:
28 Nov 2005, 15:51
Woonplaats:
Leeuwarden

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor Brian » 12 Dec 2007, 10:47

EACV zit aan de achterkant/onderkant van je gasklephuis. Lopen 2 koelvloeistof slangetjes naar toe. Doe je best maar eens om te zoeken :P

Als je hem dan gevonden heb trek de kabel die er aan zit eens los. Dan even kijken wat je auto doet.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Brian
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5746
Geregistreerd:
05 Jan 2007, 12:17
Woonplaats:
Groningen

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor Moiko » 12 Dec 2007, 11:04

oke thanx, ik ga het proberen! keep in touch ;)
Mijn avatar zijn mijn nieuwe stadslichten, ziet er echt strak uit al zeg ik het zelf :)
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Moiko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 451
Geregistreerd:
28 Nov 2005, 15:51
Woonplaats:
Leeuwarden

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor Brian » 12 Dec 2007, 11:18

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Brian
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5746
Geregistreerd:
05 Jan 2007, 12:17
Woonplaats:
Groningen

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor Neko Koneko » 29 Apr 2008, 09:18

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikers-avatar
Neko Koneko
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1566
Geregistreerd:
07 Jan 2008, 01:02
Woonplaats:
Kattenbak

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor MacSta » 04 Jul 2008, 15:26

ThXxx.. k ga gelijk checke of t gaat lukken :>>:
:up:

MacSta
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 7
Geregistreerd:
04 Jul 2008, 15:01

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor Ran-DiZzle » 16 Nov 2008, 19:42

werkt dat ook als je auto stationair schommeld in toeren..? van 1400 toerne naar 800 en heen en weer..
D16z9 powered EJ9.

Swaffelen staat voor het laten slingeren van het mannelijk geslachtsdeel en er moedwillig tegen een object mee aantikken.

Gebruikers-avatar
Ran-DiZzle
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 352
Geregistreerd:
22 Jul 2007, 21:21
Woonplaats:
Flevopolder

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor mike ed9 » 16 Nov 2008, 22:34

het zou kunnen, maar ik zou even de EACV klep open halen, en goed schoonmaken.. zie de link naar de CRX garage..

als dat niet werkt heb je waarschijnlijk ergens een vacuumlek, dus controleer dan alle vacuum slangetjes..
I ♥ my CRX&CIVIC

Afbeelding

Civic ec8 D16a9 - 143,6 pk & 152 nm

mike ed9
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1230
Geregistreerd:
20 Sep 2008, 20:04
Woonplaats:
vlakbij mn auto

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor AllGo » 16 Nov 2008, 22:48

Ran-DiZzle schreef:werkt dat ook als je auto stationair schommeld in toeren..? van 1400 toerne naar 800 en heen en weer..


Nee

AllGo
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 214
Geregistreerd:
26 Nov 2007, 15:32

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor Ran-DiZzle » 19 Nov 2008, 22:41

werkt dat bij elk blokkie zo? of is er verschil.. ivm lambda etc etc.
want die heb ik er namelijk niet op zitten? en ik heb me laten vertellen dat er d16a9 met EN zonder lambda sensoren zijn....
D16z9 powered EJ9.

Swaffelen staat voor het laten slingeren van het mannelijk geslachtsdeel en er moedwillig tegen een object mee aantikken.

Gebruikers-avatar
Ran-DiZzle
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 352
Geregistreerd:
22 Jul 2007, 21:21
Woonplaats:
Flevopolder

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor mike ed9 » 19 Nov 2008, 23:03

Ran-DiZzle schreef:werkt dat bij elk blokkie zo? of is er verschil.. ivm lambda etc etc.
want die heb ik er namelijk niet op zitten? en ik heb me laten vertellen dat er d16a9 met EN zonder lambda sensoren zijn....


jij hebt idd geen lambda, want dat heeft een d16a9 niet, tenzij hij aangesloten is met een d16z5 ecu, en behorende sensoren, maar die kans is nihil..

lambda kun je gewoon zien he.. die zit namelijk in je uitlaatspruitstuk (maar als het goed is heb jij die dus niet..)

ik snap eigenlijk ook niet wat stationair afstellen met je lambda sensor te maken heeft..

gr mike
I ♥ my CRX&CIVIC

Afbeelding

Civic ec8 D16a9 - 143,6 pk & 152 nm

mike ed9
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1230
Geregistreerd:
20 Sep 2008, 20:04
Woonplaats:
vlakbij mn auto

Re: Stationair afstellen. door Arjan-JDM

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor Arjan-JDM » 29 Nov 2009, 19:40

Ik heb dit topic al eens doorgelezen maar zo gauw geen antwoord gevonden op mijn probleem..
Ik heb een d14z1 en hierop heb ik een d16z6 laten zetten, me motor loopt op zich heel lekker, maar na 2 dagen ging me motorstoringslampje ineens branden.

Thuisgekomen heb ik mijn ecu gereset zoals beschreven staat, het lampje is uit maar me toerental is stationair erg laag, hoe kan ik dit zelf het makkelijkste aanpassen en wat zou het probleem kunnen zijn?

Arjan-JDM
 

Re: Stationair afstellen.

Berichtdoor Mark » 30 Nov 2009, 06:39

Heb je de inlaatspruitstuk van de z6 en de gasklep op je 1400 gezet?
Dus ook met de stationair regeling van de z6, en die word niet aangestuurd door jouw software, dit is een iacv en jouw originele is een racv rotory air control valve.
Als dat het is, zou je de 1400 gasklep terug moeten zetten of over gaan naar obd1 en is zowiezo een aanrader.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Volgende

Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten
cron