De enige juiste manier van stationair afstellen is als volgt:
1- motor warm rijden tot hij op bedrijfs temperatuur is.
2- stekker los halen van de eacv klep
3- Hij MOET nu 500 a 600rpm stationair draaien, zo niet, zorg daarvoor! (zie volgende alinea's)
4- Als het gelukt is om hem op 500 a 600rpm te laten draaien, stekker er weer op en opnieuw starten en kijk of hij nu redelijk netjes rond de 750rpm loopt.
5- Zet de motor uit en reset de ECU. Dit kan door de accu polen los te halen en 5 minuten te wachten. Er zijn ook nog andere truken voor.
6- Start nu de motor zonder extra gas te geven en laat hem zo 5 minuten draaien. Hij kan dan opnieuw zn stationair "leren"
mogenlijke oorzaken waarom hij niet 500 a 600rpm wil draaien:
Bij een te hoog toerental:
1- luchtlek door oa: verkeerde of rotte pakking, lekkende injector ringen, los slangetje.
2- Te ver openstaande stationair schroef op de gasklep.
3- Te grote lucht opening van de gasklep zelf, vaak met aftermarket gaskleppen.
4- Bij oudere motoren kan het ook nog de extra stationair regelings klep zijn die onder je gasklep hangt. Dat buisvormige ding waar 2 slangen op zitten. Dit mechanische kreng gaat vaak kapot bij swappen.
5- Niet sluitende PCV klep. Dit is dat rode of grijze kunstof 'knietje" wat tussen de runners van je inlaatspruitstuk zit. Er zitten 2 slangetjes op. 1 gaat naar je inlaatspruitstuk en 1 gaat naar beneden naar je carterdamp opvang potje. Knijp met een tang de 1e slang dicht om te zien of dan je stationair zakt. Zakt deze, dan is je PCV plek verstopt.
Bij uitvallen van de motor bij los halen stekkertje:
1- Lucht verstopping door verkeerde pakking tussen gasklep en spruitstuk.
2- Te dicht afgestelde stationair schroef op de gasklep.
3- Te kleine lucht spleet in de gasklep waardoor je het met je stationair schroef niet haalt. (vooral bij Skunk2 gaskleppen)
Als hij dan warm 500 a 600rpm draaid, stekker erop. motor opnieuw starten en klaar......
Kleine extra toevoeging:
De stationair regeling bij een obd1 auto haalt bij stationair ongeveer 60% lucht van de stationair schroef, 20% lucht via de gasklep speling en maar 20% van de eacv klep regeling.
Met andere woorden. De eacv heeft maar weinig invloed op de werkelijke hoeveelheid lucht die de motor nodig heeft om stationair te draaien.
Zorg dus dat de basis goed is, dan kan de ecu de rest regelen.
oja, de koelwater slangen kunnen allemaal weg gehaald worden. Deze zijn in een warm land als nederland echt NIET nodig. Ik rij zelf net als vele andere al jaren zonder en het kan echt geen kwaad.