Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Bespreek je elektrische problemen hier

Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Berichtdoor CTR-Almere » 31 Jan 2014, 09:15

Hallo,

De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat mijn startknop niet goed functioneert. At random doet hij het wel of niet. Ik heb de relais welke de knop aanstuurt al vervangen van 35A naar een 75A, dit leek in het begin goed te werken. Maar helaas naar een paar weken kwam het euvel weer terug.. Ook in de tussentijd mijn accu vervangen aangezien die ook aan vervanging toe was en ik het vermoedde had dat het contact niet sterk genoeg was ofzo.

Als het probleem zich voor doet schakelt het startknop relais wel gewoon, je zie ook het licht in mijn cluster een beetje dimmen als ik de knop gebruik. Als ik dan de knop in gedrukt hou hoor ik ook het benzine relais inschakelen, maar verder gebeurd er dan niets. Gebruik ik vervolgens de sleutel doet hij het wel prima...

Als laatst is me op gevallen dat als de auto al gestart is en ik druk op de knop hij het wel altijd doet. (met het bekende krassende geluid van de starter als gevolg :crazy:)

De voorzichtige conclusie die ik dan ook trek is dat het iets met de startonderbreker te maken heeft ofzo?? Maar hoe en waarom snap ik totaal niet omdat hij vaak ook wel werkt. Zie hieronder het filmpje ter illustratie.

Laatst gewijzigd door CTR-Almere op 31 Jan 2014, 14:31, in totaal 4 keer gewijzigd.
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
EE9 G-66P B18C-R --> SOLD..
EJ9 R-81 H22A --> R.I.P. H22A --> D15z6 (--> K20A2) --> SOLD..
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
DC5 B-507P K20A2

HOW-TO S2000 tellerbak
Mijn wie=wie

Gebruikers-avatar
CTR-Almere
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 475
Geregistreerd:
19 Feb 2010, 09:26

Re: Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Berichtdoor Kevinio » 31 Jan 2014, 10:21

Hoe heb je hem aangesloten? Want 90% van de handleidingen op internet schakelen de accessoires (radio, verlichting, etc.) niet uit bij het starten, iets wat wel hoort te gebeuren om genoeg power van de accu naar de startmotor te geven.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Berichtdoor CTR-Almere » 31 Jan 2014, 14:41

Kevinio schreef:Hoe heb je hem aangesloten? Want 90% van de handleidingen op internet schakelen de accessoires (radio, verlichting, etc.) niet uit bij het starten, iets wat wel hoort te gebeuren om genoeg power van de accu naar de startmotor te geven.


Oh oke, nooit aan gedacht dat het daaraan zou liggen. Hij schakelt inderdaad de accessoires niet uit.

Feitelijk pak in van een geschakelde plus de voeding voor de startknop, welke het startknop relais aan stuurt. Het startknop relais verbind feitelijk alleen de witte en de gele draad van het contactslot met elkaar.

Hoe kan ik de schakeling zo maken dat ik ook de accessoires uitschakel? Met een extra verbreek contact o.i.d? HEt gaat wel erg ver maar toch, Weet je ook welke draden ik daarvoor moet schakelen :cheesygrin:

Ik hoor het graag :like:

mvg, Sander
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
EE9 G-66P B18C-R --> SOLD..
EJ9 R-81 H22A --> R.I.P. H22A --> D15z6 (--> K20A2) --> SOLD..
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
DC5 B-507P K20A2

HOW-TO S2000 tellerbak
Mijn wie=wie

Gebruikers-avatar
CTR-Almere
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 475
Geregistreerd:
19 Feb 2010, 09:26

Re: Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Berichtdoor Kevinio » 31 Jan 2014, 14:51

Ik heb het gewoon met 1 relais geschakeld zitten, helaas staat de auto niet thuis. Maar wellicht dat ik het nog wel gevonden krijg hoe ik het aangesloten heb. Ik had er een schema voor gemaakt, en zo iets gooi ik niet zo snel weg.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Berichtdoor CTR-Almere » 31 Jan 2014, 15:52

Kevinio schreef:Ik heb het gewoon met 1 relais geschakeld zitten, helaas staat de auto niet thuis. Maar wellicht dat ik het nog wel gevonden krijg hoe ik het aangesloten heb. Ik had er een schema voor gemaakt, en zo iets gooi ik niet zo snel weg.


Oke, Thx. Net ff een testje gedaan, en inderdaad... Als ik alles uit zet start hij prima met de startknop. Zet ik mijn verlichting, blower en achterruit verwarming aan doet hij het niet met de startknop.

Het schema'tje hieronder geeft me al wat duidelijkheid:

Afbeelding

(Ik hoop dat je me kan volgen) Zie de diagram linker zijde. Wat er bij mij nu eigenlijk gebeurd is Position II met ST erbij. De sleutel blijft fysiek gezien in de position II staan, dus moet ik ACC en IG2 verbreken om de situatie van het contactslot in de III (start) na te bootsen toch?

mvg, Sander
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
EE9 G-66P B18C-R --> SOLD..
EJ9 R-81 H22A --> R.I.P. H22A --> D15z6 (--> K20A2) --> SOLD..
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
DC5 B-507P K20A2

HOW-TO S2000 tellerbak
Mijn wie=wie

Gebruikers-avatar
CTR-Almere
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 475
Geregistreerd:
19 Feb 2010, 09:26

Re: Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Berichtdoor Kevinio » 31 Jan 2014, 16:56

Als IG2 ingeschakeld wordt (stand III), moet ACC uitvallen.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Berichtdoor CTR-Almere » 03 Feb 2014, 12:27

Van het weekend een extra relais geplaats welke IG2 verbreekt tijdens starten. Werkt perfect! Start als de beste nu :cheesygrin:

Beetje Crappy filpje maar toch.. Je kan goed zien dat de achterruit verwarming tijdelijk uit gaat en de blower hoor je ook tijdelijk onderbreken.



PS: let niet op het dashboardkastje.. moet de achterruit verwarmingknop nog een betere plek geven en de underdash zekeringkast is ook tijdelijk daar..

mvg, Sander
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
EE9 G-66P B18C-R --> SOLD..
EJ9 R-81 H22A --> R.I.P. H22A --> D15z6 (--> K20A2) --> SOLD..
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
DC5 B-507P K20A2

HOW-TO S2000 tellerbak
Mijn wie=wie

Gebruikers-avatar
CTR-Almere
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 475
Geregistreerd:
19 Feb 2010, 09:26

Re: Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Berichtdoor Kevinio » 03 Feb 2014, 14:50

Kijk zo hoort het! :up: Je kan het met 1 relais af overigens, maar als het werkt werkt het. ;)
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Starknop EK werkt niet lekker... (video)

Berichtdoor CTR-Almere » 03 Feb 2014, 15:53

Kevinio schreef:Kijk zo hoort het! :up: Je kan het met 1 relais af overigens, maar als het werkt werkt het. ;)


Ja I know, maar die ik heb kon het niet. Had sowieso een nieuwe nodig, dus heb ik de oude maar laten hangen en een simpel relais met wissel contact gekocht.

gr, Sander
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
EE9 G-66P B18C-R --> SOLD..
EJ9 R-81 H22A --> R.I.P. H22A --> D15z6 (--> K20A2) --> SOLD..
EP3 B-92P K20A2 --> SOLD..
DC5 B-507P K20A2

HOW-TO S2000 tellerbak
Mijn wie=wie

Gebruikers-avatar
CTR-Almere
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 475
Geregistreerd:
19 Feb 2010, 09:26


Terug naar Elektrisch / Motormanagement



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten