Runninglights

Bespreek je elektrische problemen hier

Runninglights

Berichtdoor remco_hoekstra » 21 Okt 2013, 19:41

Heee mensen!

Even een vraagje:
Ik ben van plan om op mijn civic ej9 runninglights voor te maken. Ik heb hier al even gezocht naar een how to, maar kon alleen 1 vinden zonder schakelaar ertussen. Hierdoor blijven de runninglights altijd aanstaan en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik zou graag willen dat ik er een schakelaartje tussen heb zodat ik zelf kan bepalen wanneer ik ze aan of uit zet.

Nu is elektrisch niet mijn sterkste vakgebied, dus durf er zelf eigenlijk niet mee te gaan prutsen :cry2:
Hebben jullie een "how to", of weten jullie misschien hoe ik dit het beste kan doen?

Alvast bedankt :like:

Gebruikers-avatar
remco_hoekstra
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 61
Geregistreerd:
19 Nov 2012, 10:28
Woonplaats:
Dokkum

Re: Runninglights

Berichtdoor Lien85 » 22 Okt 2013, 08:30

remlichtfitting gebruiken

Lien85
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 5
Geregistreerd:
16 Sep 2012, 12:16
Woonplaats:
Papendrecht

Re: Runninglights

Berichtdoor Al-X » 22 Okt 2013, 09:59

Nee, da's een duidelijke hulp :emo:')
Het gaat erom om het geschakeld te maken, dat er een remlichtfitting voor nodig is, was hopelijk al duidelijk bij de ts.

Anyway, de simpele versie van hoe ik 't had gedaan met m'n vorige auto (die was ook via een schakelaar)

- Stroom gepakt vanaf de contactgeschakelde 12V bij de radio, zodat de runninglights standaard aangingen als ik de auto op contact zette.
- Dat draadje vervolgens naar een schakelaartje toe, hiervoor heb ik gewoon een simpel klein drukschakelaartje van de Gamma gebruikt. Kon ik prima ergens verstoppen, en deed precies wat ie moet doen.
- Vanaf de schakelaar vervolgens 2 draden, 1 naar linksvoor, en 1 naar rechtsvoor, beiden op een 5W-aansluiting van de remlichtfitting. Je gewone knippers doe je op de 21W. Zo blijven je runners zachtjes branden, en knipperen je lampen daar fel "overheen".

Voor de veiligheid zou je ze misschien nog moeten zekeren, maar dat durf ik niet te zeggen hoe dat zit, kan iemand anders vast wel uitleggen hoop ik?

Het is zomaar ff snel beschreven, weet niet of je er wat aan hebt?

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Runninglights

Berichtdoor FreakoRico » 22 Okt 2013, 10:29

Ik zelf heb gewoon de spanning van voor gehaald, op moment dat je je lampen aandoet, gaan je runnings netjes mee ipv op contactslot...

Die trek je naar binnen naar een schakelaar binnen handbereik en tada. :like:
OEM+ Restauration: Honda Civic Eg6 VTi
Track bitch/daily: Honda Civic Eg5 Rhd
weebmeister schreef:.. ding heeft meer nieuwe OEM spullen dan de lokale honda dealer :P

Wayne Carini schreef:Its all about the Chase!

Afbeelding

Gebruikers-avatar
FreakoRico
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4000
Geregistreerd:
31 Mrt 2011, 12:09
Woonplaats:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan

Re: Runninglights

Berichtdoor guido92 » 22 Okt 2013, 11:10

Ik heb de plus van een "optie" stekker gepakt ( een losse stekker die doelloos achter dash hangt)
en die doorgelusd via schakelaar.

Wel eben testen of het een geschakelde plus is(dus als je op contact zet)

guido92
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4081
Geregistreerd:
27 Mrt 2011, 17:38
Woonplaats:
helmond

Re: Runninglights

Berichtdoor Ignascio_ » 22 Okt 2013, 16:56

Hoe ik het doe/deed (net als AL-X),

Pak de 12V van de radio zo gaan ze aan bij contact, dus ook zonder lampen! (vind ik mooier)
Onder de motorkap heb ik er een zekering tussen gezet (zodat de radio niet doorbrand of weet ik veel, plus je kan ze dan uitzetten als je problemen het met de politie)

en de rest spreekt voor zich
Afbeelding

Ignascio_
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 313
Geregistreerd:
07 Jan 2008, 21:22
Woonplaats:
Den Bosch

Re: Runninglights

Berichtdoor Jappie112 » 22 Okt 2013, 17:26

Een zekering moet je eigenlijk zo dicht mogelijk bij de aansluiting van je plus aansluiten. Hoe jij het nu hebt, zit er dus vanaf je radio tot onder je motorkap een ongezekerde draad. Nu is de geschakelde draad van je radio al OEM gezekerd dus zit je wel safe ;)
Afbeelding

Ej9 D14a4 Mini-me

Gebruikers-avatar
Jappie112
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 142
Geregistreerd:
31 Okt 2011, 22:55
Woonplaats:
Haarlem

Re: Runninglights

Berichtdoor remco_hoekstra » 25 Okt 2013, 10:34

Hmm, heel veel antwoorden! Bedankt :like:

Ik denk dat er wel nuttige tips tussen zitten, dus ik zal wel eens kijken of ik het voor elkaar krijg.
En anders de hulp inroepen van iemand die er wel verstand van heeft :cheesygrin:

Gebruikers-avatar
remco_hoekstra
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 61
Geregistreerd:
19 Nov 2012, 10:28
Woonplaats:
Dokkum

Re: Runninglights

Berichtdoor Jappie112 » 03 Nov 2013, 16:13

Ik heb zojuist vorige week mijn runninglights geïnstalleerd. Ik heb een klein drukschakelaartje van de bouwmarkt gebruikt en die verstopt bovenin dat kleine bakje aan de linkerkant boven je zekeringenklepje. Voor op je zekeringkast heb je een aantal pinnen zitten. Er is er een waar constant 12V op staat, en ook een waar 12V op komt als je contact aan gaat. Hier heb ik een stekkertje in gestoken met een draadje en een zekering 10A geplaatst. Vanaf je zekering ga je naar je schakelaar en vanaf je schakelaar weer door naar de runninglights. Het felle lampje (moet je even checken met je accu welk draadje wat is) sluit je aan op je originele knipperlicht draadjes. Massa gaat uiteraard gewoon op massa (zwart op zwart). Het draadje vanaf je schakelaar sluit je aan op het zwakke lampje.

Klaar is kees, als de schakelaar aan staat gaan je runninglights aan als je contact aan gaat. Als de schakelaar uit is gebeurd er uiteraard niks :)

Hoop dat je het hiermee red, als ik nog een stroomloopschema moet maken moet je het maar zeggen.
:cheers:
Afbeelding

Ej9 D14a4 Mini-me

Gebruikers-avatar
Jappie112
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 142
Geregistreerd:
31 Okt 2011, 22:55
Woonplaats:
Haarlem

Re: Runninglights

Berichtdoor remco_hoekstra » 03 Dec 2013, 19:41

Jappie112 schreef:Ik heb zojuist vorige week mijn runninglights geïnstalleerd. Ik heb een klein drukschakelaartje van de bouwmarkt gebruikt en die verstopt bovenin dat kleine bakje aan de linkerkant boven je zekeringenklepje. Voor op je zekeringkast heb je een aantal pinnen zitten. Er is er een waar constant 12V op staat, en ook een waar 12V op komt als je contact aan gaat. Hier heb ik een stekkertje in gestoken met een draadje en een zekering 10A geplaatst. Vanaf je zekering ga je naar je schakelaar en vanaf je schakelaar weer door naar de runninglights. Het felle lampje (moet je even checken met je accu welk draadje wat is) sluit je aan op je originele knipperlicht draadjes. Massa gaat uiteraard gewoon op massa (zwart op zwart). Het draadje vanaf je schakelaar sluit je aan op het zwakke lampje.

Klaar is kees, als de schakelaar aan staat gaan je runninglights aan als je contact aan gaat. Als de schakelaar uit is gebeurd er uiteraard niks :)

Hoop dat je het hiermee red, als ik nog een stroomloopschema moet maken moet je het maar zeggen.
:cheers:


damn man, dat is nog eens een uitleg. super bedankt! :like: Ik ben er nog niet aan toegekomen om het te proberen, ben eerlijk gezegd ook een beetje bang dat ik iets fout doe redface:

Deze winter misschien maar eens wat prutsen!

Gebruikers-avatar
remco_hoekstra
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 61
Geregistreerd:
19 Nov 2012, 10:28
Woonplaats:
Dokkum


Terug naar Elektrisch / Motormanagement



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
cron