Hallo allemaal.
Ik heb met onze FRV een probleem. Ik roep altijd tegen iedereen, koop een honda, die gaan nooit stuk. Nu heb ik dus een beetje een deuk in mijn ego... want hij gaat in storing en begrenst op ~2700toeren dus stuk
Wat er gebeurt: ik sta even in de file en ineens gaan: 1. mijn check engine lampje branden, 2. het VSA lampje, 3. het waarschuwingsdriehoekje daarnaast. Soms heb je het niet meteen door, rij je weer weg en kom je richting de 3000toeren en dan kapt ie hem ineens af (nogal lomp) en schrik je je lam. daarna zie je dat de hele kerstboom brand en kun je gewoon relaxed verder rijden totdat je een keer kan restarten, dan zijn de VSA lampjes weer uit en brand alleen check engine nog. maar kun je weer 100% normaal rijden. na een paar km gaat ook het laatste lampje weer uit. dan kan het goed weer 100 km probleemloos blijven.
Probleem speelt al sinds de zomer. even uit laten lezen en de foutcode is p2647 en dan specifiek iets over het voltage bij een pressure switch die dan weer bij de VTEC solonoid blijkt te zitten.
van de zomer mijn monteur het ding eens los laten halen, die heeft hem even gepoetst en bekeken, niks geks gevonden en weer terug gezet. Deze specifieke storing kan komen door olieslurrie in de kanaaltjes van dit onderdeel, of door gecorrodeerde stekkertjes. dat was de reden om hem niet meteen te vervangen. (daarnaast hadden we ook moeite om het correcte onderdeelnummer te achterhalen voor de FRV, en honda nederland was niet echt behulpzaam..... (letterlijk , ga maar naar de echte dealer)....)
Anyways, tot een maand geleden hebben we foutloos verder kunnen rijden. Nu helaas toch weer dezelfde klachten...
Nu ben ik er toch klaar mee, er moet iets aan gebeuren. Ik kwam toevallig een bedrijf uit harderwijk tegen die ook gewoon aftermarket spullen verkopen voor honda. daar heb ik van gates dit onderdeel nu besteld. Als ik het binnen heb, dan ga ik het ding zelf even vervangen en dan ga ik ervanuit dat het goed is!
https://www.akr-performance.nl/zoeken?search=VVS214
Ter verglijk, onderdeel van honda zelf kost 370 euro (en tsja deze was na 120duizend km ook stuk...) van gates kost het onderdeel 140 euro ik durf het wel aan, het is tenslotte niks meer als een gietstukje met een solonoid een sensor en een gasket. Als ik het ding gemonteerd heb maak ik er wel een kleine how-to van. ik kwam op youtube veel van deze storing tegen, dus het zal wel wat vaker voorkomen!!!