FRV 2.0 VSA en CE lampje storing

Bespreek je elektrische problemen hier

FRV 2.0 VSA en CE lampje storing

Berichtdoor jaspersFZR » 02 Jan 2020, 15:59

Hallo allemaal.

Ik heb met onze FRV een probleem. Ik roep altijd tegen iedereen, koop een honda, die gaan nooit stuk. Nu heb ik dus een beetje een deuk in mijn ego... want hij gaat in storing en begrenst op ~2700toeren dus stuk :cry2:

Wat er gebeurt: ik sta even in de file en ineens gaan: 1. mijn check engine lampje branden, 2. het VSA lampje, 3. het waarschuwingsdriehoekje daarnaast. Soms heb je het niet meteen door, rij je weer weg en kom je richting de 3000toeren en dan kapt ie hem ineens af (nogal lomp) en schrik je je lam. daarna zie je dat de hele kerstboom brand en kun je gewoon relaxed verder rijden totdat je een keer kan restarten, dan zijn de VSA lampjes weer uit en brand alleen check engine nog. maar kun je weer 100% normaal rijden. na een paar km gaat ook het laatste lampje weer uit. dan kan het goed weer 100 km probleemloos blijven.

Probleem speelt al sinds de zomer. even uit laten lezen en de foutcode is p2647 en dan specifiek iets over het voltage bij een pressure switch die dan weer bij de VTEC solonoid blijkt te zitten.

van de zomer mijn monteur het ding eens los laten halen, die heeft hem even gepoetst en bekeken, niks geks gevonden en weer terug gezet. Deze specifieke storing kan komen door olieslurrie in de kanaaltjes van dit onderdeel, of door gecorrodeerde stekkertjes. dat was de reden om hem niet meteen te vervangen. (daarnaast hadden we ook moeite om het correcte onderdeelnummer te achterhalen voor de FRV, en honda nederland was niet echt behulpzaam..... (letterlijk , ga maar naar de echte dealer)....)

Anyways, tot een maand geleden hebben we foutloos verder kunnen rijden. Nu helaas toch weer dezelfde klachten...

Nu ben ik er toch klaar mee, er moet iets aan gebeuren. Ik kwam toevallig een bedrijf uit harderwijk tegen die ook gewoon aftermarket spullen verkopen voor honda. daar heb ik van gates dit onderdeel nu besteld. Als ik het binnen heb, dan ga ik het ding zelf even vervangen en dan ga ik ervanuit dat het goed is!

https://www.akr-performance.nl/zoeken?search=VVS214

Ter verglijk, onderdeel van honda zelf kost 370 euro (en tsja deze was na 120duizend km ook stuk...) van gates kost het onderdeel 140 euro ik durf het wel aan, het is tenslotte niks meer als een gietstukje met een solonoid een sensor en een gasket. Als ik het ding gemonteerd heb maak ik er wel een kleine how-to van. ik kwam op youtube veel van deze storing tegen, dus het zal wel wat vaker voorkomen!!!

jaspersFZR
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 13
Geregistreerd:
22 Aug 2017, 14:46

Re: FRV 2.0 VSA en CE lampje storing

Berichtdoor Civic VTI-Turbo » 07 Jan 2020, 19:46

Rare storing! Nooit eerder gezien.

Gates is wel een goed merk. Ik zou het gewoon proberen.
AKR is een goed bedrijf, mocht er problemen zijn met het product dan weet ik zeker dat ze goede service bieden.
-- Van Drie Performance --

Gebruikers-avatar
Civic VTI-Turbo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2855
Geregistreerd:
26 Dec 2006, 12:35
Woonplaats:
Emmeloord

Re: FRV 2.0 VSA en CE lampje storing

Berichtdoor jaspersFZR » 17 Jan 2020, 16:47

Heb het onderdeel inmiddels binnen. Ziet er goed uit!

Nu nog even tijd vinden om het om te bouwen. En eerst even checken of ik er allemaal bijkan, heb momenteel wat weinig gereedschap (vorig jaar garage opengebroken gehad...en alles weg, wel verzekerd gelukkig, dus moet nog effe shoppen voor nieuw spul)

Lukt dat niet, dan laat ik het doen bij mijn garage.

jaspersFZR
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 13
Geregistreerd:
22 Aug 2017, 14:46

Re: FRV 2.0 VSA en CE lampje storing

Berichtdoor jaspersFZR » 24 Jan 2020, 17:23

Zo afgelopen zondag de unit vervangen. Was eigenlijk in een uurtje gepiept (incl proefrit) kortom, een klusje van niks. Echter is het wel een rotplek om het klusje te klaren. Op youtube zwerven meerdere goede how-to filmpjes rond (zoek op VTEC solonoid replacement)

Daar zit ie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met een spiegeltje en een doppie 10 en een punttangetje (voor de kabelklips) ben je er eigenlijk wel aan benodigd gereedschap (vooral dat spiegeltje, zonder is het een onbegonnen taak!!!)

Make-upspiegeltje van mijn vrouw geleend :>>:
Afbeelding

Klusje is simpel, 2 stekkers loshalen, 3 boutjes losdraaien, onderdeel eruit manouvreren en vice versa. er drupt een klein beetje olie uit, dus een poetsdoek is aan te raden.

oud vs nieuw
Afbeelding

Hier zie je goed de oliekanalen (3stuks) en de draadgaten
Afbeelding

Mijn kabelclipje was al eens open geknipt, ik wilde het wel graag netjes hebben, maar had geen kabelclipjes gekocht. Dus het originele clipje een beetje vermeubeld en er een tyrip in geplaatst. werkt net zo goed! :like:
Afbeelding
Afbeelding

Unit weer gemonteerd:
Afbeelding

Resultaat, foutmeldingen en storingslampjes blijven weg, daarnaast rijdt de auto veel soepeler. Ik heb het idee dat ik er veel meer last van had dan ik merkte. Hij was best vaak bokkig en had af en toe een dipje.

Nu loopt ie heerlijk soepel, en hij trekt echt als een malle door de toeren heen. 8)

Ik weer blij!!!

jaspersFZR
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 13
Geregistreerd:
22 Aug 2017, 14:46

Re: FRV 2.0 VSA en CE lampje storing

Berichtdoor mielko » 25 Jan 2020, 18:44

Goed om te weten!
Heb je sollonoid (de kapotte) nog verder uit elkaar gehaald ,om een inwendig te kijken wat er mis was?
Stukje pakking er in ofzo.Verstopping,
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: FRV 2.0 VSA en CE lampje storing

Berichtdoor jaspersFZR » 31 Jan 2020, 11:19

Eigenlijk verder niet naar gekeken.

Ik verwacht eigenlijk gewoon een sensor die niet lekker is. Wel een leuke om een keer uit elkaar te trekken, misschien is het inderdaad vervuiling, dan kan ik hem gewoon op voorraad houden voor het geval er ooit nog wat mis mee is.

jaspersFZR
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 13
Geregistreerd:
22 Aug 2017, 14:46


Terug naar Elektrisch / Motormanagement



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten
cron