aansluiten stuur en dergelijken

Voor alles met betrekking tot interieur en audio

aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor MarKieJ » 21 Feb 2016, 20:07

Ik heb een stuurtje met in zowel de naaf als de quickrelease een enkele rode kabel en in de claxon een zwarte en een gele.
Nou heb ik me laten vertellen dat ik een aarding in de andere 2 moet toevoegen om de boel werkende te krijgen.
Ook heb ik op internet veel gelezen over een zogenaamde "shoe horn" die te bestellen is bij honda ivm de airbag of tenminste zover ik begrepen heb.
Zijn hier ergens topics over of kan iemand me hiermee helpen wat er allemaal moet gebeuren voor ik alles werkende heb?
En ook in het algemeen hoe en wat met het demonteren/monteren stuur ivm de SRS airbag enzo.
Google zelf is geen grote hulp met dit onderwerp namelijk..
Hieronder foto's van het desbetreffende stuur
Afbeelding[/url]
Afbeelding[/url]

Alvast bedankt!

MarKieJ
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 34
Geregistreerd:
02 Feb 2015, 21:04
Woonplaats:
Echt

aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor MarKieJ » 06 Mrt 2016, 11:48

Ga me niet zeggen dat niemand me kan vertellen hoe nu verder qua aansluiten van een stuur..

MarKieJ
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 34
Geregistreerd:
02 Feb 2015, 21:04
Woonplaats:
Echt

Re: aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor Vladimir » 06 Mrt 2016, 12:06

Als je auto airbags had moet je daar sowieso een speciale naaf voor halen. Die maten zijn anders.

Gebruikers-avatar
Vladimir
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2626
Geregistreerd:
06 Feb 2011, 11:51
Woonplaats:
Friesland

aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor MarKieJ » 06 Mrt 2016, 12:38

Heb een beetje de reguliere naaf die je overal wel ziet.. Heb alleen t een en ander gelezen over iets dat een "shoe horn" heet.
Weet er het fijne ook niet van en google werkt alles behalve mee, vandaar dat ik het hier maar eens vraag.

MarKieJ
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 34
Geregistreerd:
02 Feb 2015, 21:04
Woonplaats:
Echt

Re: aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor Al-X » 06 Mrt 2016, 18:25

Zou misschien ook eens kunnen helpen als erbij vermeld wordt in welke auto het komt?

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor MarKieJ » 06 Mrt 2016, 19:19

Civic ej6 coupe uit 98.
Haha sorry vergeten te melden.
Dus EK airbag systeem etc.

MarKieJ
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 34
Geregistreerd:
02 Feb 2015, 21:04
Woonplaats:
Echt

Re: aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor Vladimir » 06 Mrt 2016, 20:46

Sowieso moet de accu er natuurlijk af en zorgen dat hij ook echt ontladen is. Het stuur is er vrij gemakkelijk af te halen. Eerst het middelste loshalen wat geloof ik met 2 schroefjes en clipjes vastzitten maar dat kan ik mij niet zo goed herinneren.
Verder eigenlijk gewoon alles loshalen totdat je de moer van het stuur ziet. Ik -geloof- dat daarachter weer de airbag ring zit of die zit op het stuur zelf. De stekkers loshalen en dan zou je alleen de kappen en het stuurkolom moeten overhouden.

Een EK met airbags heeft een andere diameter naaf. De normale non-airbag naaf past dus NIET. Hiervoor moet je een airbag naaf hebben.
De naaf zelf heeft voor de toeter een sleepcontact. De stekker voor de toeter maak je dan ook vast aan je eigen toeter.
Zonder airbag gaat je srs lampje branden. Hier kan je een weerstand/airbag fopper tussen solderen. Dit kan je beter doen voordat je de accu weer aansluit anders kan de foutcode blijven ondanks dat je daarna er een weerstand tussen zet. Die foutcode moet een dealer er dan weer eerst eruit halen wat zonde is.

Ik geloof dat het zo ongeveer werkt. Het is voor mij erg lang geleden maar het is niet onwijs moeilijk, het is gewoon wat meer werk dan met een non airbag model.

Het belangrijkste is om eerst te controleren of je wel de juiste naaf hebt.

Gebruikers-avatar
Vladimir
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2626
Geregistreerd:
06 Feb 2011, 11:51
Woonplaats:
Friesland

aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor MarKieJ » 06 Mrt 2016, 22:24

Dankje vladimir, kom ik een heel stuk mee. Vooral dat weerstand dingetje voor de airbag. Al hoorde ik al verhalen van stuk duct tape achter de cluster zodat lampje niet brandt maar dan hou je idd die storing. Zal zelf alleen nog hier en daar een draadje bij moeten doen in naaf en snap off ivm aarding ofzo.
Afbeelding
Dit is de naaf die ik gekocht had, een zogenaamde boss hub, zover ik weet een beetje de meest gangbare naaf.. Weet niet of die goed is?
En die shoehorn enzo of is dat niet van toepassing op ek?

MarKieJ
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 34
Geregistreerd:
02 Feb 2015, 21:04
Woonplaats:
Echt

Re: aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor Al-X » 06 Mrt 2016, 22:44

Wat overigens ook wel eens wordt gedaan om dat airbag-lampje het zwijgen op te leggen, is simpelweg het lampje eruit halen. Of dit nou APK-technisch ook mocht weet ik niet zeker eigenlijk..

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor Vladimir » 06 Mrt 2016, 22:59

Het shoe Horn gedeelte weet ik niet. Ik heb hier niet eerder van gehoord.
Je lampje afplakken kan inderdaad ook. Meestal heb je ook een airbag in je dash. Zou het kunnen wezen dat hij dan afgekeurd kan worden omdat een keurmeester dit wel kan zien?
Ook dacht ik dat in geval van storing alle airbags niet meer werken maar door die fopper is er geen storing. Persoonlijk zou ik dan liever voor een paar euro zo'n fopper fixen dan heeft een eventuele passagier daar nog het voordeel van.

Gebruikers-avatar
Vladimir
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2626
Geregistreerd:
06 Feb 2011, 11:51
Woonplaats:
Friesland

aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor MarKieJ » 06 Mrt 2016, 23:16

Waar kun je die foppers kopen eigenlijk dan? Wil dan op z'n minst idd dat bijrijder functioneert gezien ik vrij veel met vriendin in auto zit.

MarKieJ
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 34
Geregistreerd:
02 Feb 2015, 21:04
Woonplaats:
Echt

Re: aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor ATR » 07 Mrt 2016, 08:47

Als je een airbag storing hebt, dan werkt heel je airbag systeem niet meer... dus beter een weerstandje oid monteren, zodat alleen die betreffende kant is uitgeschakeld.

Je kan ook een ander mooi OEM Honda stuur halen, die wel een airbag heeft, bijvoorbeeld van een EP3 of een Accord Type R.

Gebruikers-avatar
ATR
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8786
Geregistreerd:
23 Feb 2006, 22:38
Woonplaats:
aka Bouli

aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor MarKieJ » 07 Mrt 2016, 10:14

Ik heb t stuur en alles al liggen (zie start topic) dus er gaat geen OEM in.. Vind dit qua "stance" ook wat netter staan dan een OEM.. Maar de vraag was dus waar je zo'n weestandje kunt halen, gewoon de gebruikelijke shops (fct, showoff..) of..?

MarKieJ
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 34
Geregistreerd:
02 Feb 2015, 21:04
Woonplaats:
Echt

Re: aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor Al-X » 07 Mrt 2016, 10:44

Hier idd via Showoff

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: aansluiten stuur en dergelijken

Berichtdoor breakerh » 07 Mrt 2016, 22:55

Idd fopper ertussen en vergeet niet de ecu te resetten (accu pool los) van ziet het systeem anders niet dat hij nu wel werkt(of gefopt Word haha)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Civic ej9 D16A

breakerh
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 889
Geregistreerd:
29 Dec 2013, 17:34

Volgende

Terug naar Interieur / Audio



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten
cron