Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Voor alles met betrekking tot interieur en audio

Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor Bor » 02 Dec 2015, 10:55

Naar aanleiding van de discussie in het wie=wie van Patak, lijkt mij dit een betere plaats om de discussie voort te zetten. Het lijkt mij iig zeer nuttige informatie voor alle gebruikers van HCN.

As far as safety restaint system, yes, all harness bars are absolute crap. Glad you can see the dangers here. A collison at an autocross is highly unlikely, but just having that bar in your car on the street, even if you're using your OEM 3 point belt, it can be a fatal mistake.

Okay, I'm making this post in an attempt to save the OP or anyone else who wishes to install a harness, harness bar, or roll cage from ending up paralyzed or dead. I see improperly used and improperly installed equipment on a regualr basis, and it kills me to see people risking their lives and their passengers lives simply because they don't have the pertinent information.

You NEVER mount harnesses to the floor, period. What is keeping you from doing a face plant on the steering wheel/dash in a front end collision? The seatback? That seat would snap like a toothpick. Not only that, as you fly forward into the dash, and you will, in even a low speed accident, the harness is going to pull down on your shoulders and compress your spine causing a debilitating or fatal back injury.

Furthermore, harnesses, harness bars, and roll cages have no place in a street car, period.

DO NOT USE HARNESS BARS for safety equipment. Use a bolted or welded in roll cage. But you are putting your life on the line if you use a roll cage, or even a harness bar without wearing a helmet AT ALL TIMES in the car. I know of someone who was killed in a 25mph collision when he bumped his head on his harness bar.

DO NOT USE ROLL BARS/CAGES on the street. You should never get into a car that has any type of roll cage or roll bar in it unless you wear a helmet at all times. See above for a further explaination of why a helmet is necessary.

DO NOT USE 4 POINT HARNESSES. Use 5 or 6 point harnesses. The reason you submarine out of a 4 point harness is that your upper body does not lean forward and over the lap belt like it would with a 3 point. Thus, the g forces force your body out under the lap belt. The act of submarining out of a belt is going to seriously injure and potentially kill you, but once you've submarined out of the harness, you can also be ejected from the car. Also, if you have a 5 or 6 point harness and it works as it should, it decelerates your torso instantly in a frontal impact, but your head will continue moving forward. This will result in a debilitating or fatal neck injury or instantly fatal basular skull fracture. Oh and that front airbag, forget about it because you'll never reach it if the harness works. Never use a harness on the street, period.

Next, harnesses should only be mounted at shoulder level and mounted only to a welded or bolted in roll cage, period. Mounting to the floor, or rear seatbelt mounts, causes the harness to pull down on your shoulders and crush your spine when you are in a frontal impact, causing a debilitating or fatal back injury. Also, you will be hitting the steering wheel/dash with full force if you've bolted the harness to the floor. The only place I would say that it is remotely safe to use an improperly installed harness is the autocross. This is because collisions at autocross events are more than rare, so you would not be at much risk of using the harness as a safety restraint. But, injuries are still possible, at least you can now weigh the risks and make an informed decision as to whether or not you use this equipment in your car.

STREET CARS DO NOT USE AFTERMARTKET SEATS. Well, they don't when they have integral airbags in the seats. When you remove the seats with airbags, the airbag light comes on, and you have now DISABLED EVERY AIRBAG IN THE CAR. You have no more front, side, or curtain airbags. You have also put yourself in hot water with your insurance company by removing your factory safety equipment. If you or someone else is injured or killed in your vehicle, even if the accident is the other guy's fault, you are going to get sued, along with the guy who hit you.

I've had several people mention that 'race cars' use this type of safety equipment, but....

Also consider that accidents in race cars are NOT usually as severe as accidents on the street. Everyone is going the same direction on a race track, so no head on collisions. The track is lined with tire walls and barriers so that it is highly unlikely that you could hit a solid object like a tree. The track is set up so that collisions are deflected and cars can't deccelerate all at once. There should be no spot on a track where you can go head on into something and deccelerate intantly. On the street, the hazards and potential impacts are far greater in likelihood and severity than on a track.

Furthermore, The safety equipment used in 'race cars' is a system, period. You cannot pick and choose what equipment you want to use. No harness without a HANS, no HANS without a helmet, no cage without a helmet, the list keeps going in cirlces. YOU NEED EVERYTHING. Race car drivers do not piecemeal their safety equipment together.

The factory safety equipment is the best possible design for street use and is also a system. When you remove or change one piece, nothing else works like it should. It kills me to see people risking and losing their lives so that they can have some Race Inspired Cosmetic Enhancements on their cars.

If self preservation is at all alive within you, use your factory safety equipment AND ONLY YOUR FACTORY SAFETY EQUIPMENT on the street.


Afbeelding

http://www.clubwrx.net/forums/interior- ... ost2808554

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor Bor » 02 Dec 2015, 11:03

Wat mij betreft een van de belangrijkste qoutes uit het bovenstaande bericht, waar ik zelf ook nooit zo over gedacht heb.

Daarnaast, de veiligheidsuitrusting in 'race auto's' is een systeem, punt. Je kunt niet kiezen welke veiligheidsuitrusting je wel en niet wil gebruiken. Geen harnass zonder HANS, geen HANS zonder een helm, geen kooi zonder een helm en deze lijst is oneindig. Je hebt ALLES nodig. Coureurs stellen hun veiligheidsuitrusting niet samen net alsof je een menu uitkiest bij de MAC.


Ik rij zelf met QSP verstelbare stoelen, een zelf gelaste harnass bar met daaraan 4-punts QSP gordels. Dit alles wel in de veronderstelling dat ik veilig in mijn auto zou zitten i.v.m. mijn oem 3 punts gordel en oem stoelen.

Ja ik heb de gordels onder de juiste hoek, de harnass bar is van dikker RVS gemaakt dan de aftermarket merken en is professioneel gelast. Wat ik niet in zie, hoe kan een 3 punts gordel veiliger zijn dan een 4 punts gordel?

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor Al-X » 02 Dec 2015, 12:23

Ik denk (en dat weet ik dus niet zeker, gewoon puur even op m'n eigen domme verstand), dat een 3punts gordel op straat relatief veiliger is dan een meerpunts, omdat je op straat andere soort ongelukken hebt, dan een crash op een circuit.
En ook, net als wat in je quote hierboven staat, dat alles op elkaar is afgestemd. Dit geldt voor een racewagen (kooi/harness/HANS enz), maar natuurlijk ook op straat ("normale" gordel/airbags).

Want als je compleet ingesnoerd in je stoel zit, heeft een origineel stuur met airbag eigenlijk geen enkel nut meer, omdat je niet meer naar voren klapt naar je airbag toe, wat je met een normale 3punts gordel wel doet.

Toch zal ik me persoonlijk wel veiliger voelen in een Civic met kooi/kuip/multipoint gordels op straat, dan in een volledig standaard. Maar da's meer omdat dat gewoon enorm slappe blikken zijn, even heel bot gezegd.

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor kristo » 02 Dec 2015, 12:35

Bor schreef:Ik rij zelf met QSP verstelbare stoelen

Ik denk, maar ik kan fout zijn, dat vaste stoelen horen onderdeel te zijn van jouw bijna-racecar systeem.

de harnass bar is van dikker RVS gemaakt dan de aftermarket merken en is professioneel gelast

Dan lijkt me dit gelijk te staan met een stang van een rolkooi, dus veilig i.d.z.v. stevig genoeg.


Bor schreef:Wat ik niet in zie, hoe kan een 3 punts gordel veiliger zijn dan een 4 punts gordel

The reason you submarine out of a 4 point harness is that your upper body does not lean forward and over the lap belt like it would with a 3 point

Dus met een drie-punt gaat je bovenlichaam naar voor 'vliegen' en dus niet je onderkant. Bij een klassieke vier-punt zit je bovenlichaam steviger en bestaat het risico dat je onderlichaam vantussen de onderste gordels schuift, 'submarining' dus.

FreakoRico schreef:Beetje zwart wit om te zeggen dat je GEEN 4 punts gordel mag gebruiken

Die tekst is geschreven toen er nog geen vier-punts met ASM waren.

Ter informatie voor de lezer:
De nieuwe Takata/Schroth gordels (4 punts) hebben nagenoeg allemaal het ASM systeem erin verwerkt.. (Anti Submarine, dus zorgt er JUIST voor dat je bovenlicham eerder naar voren gaat, dan je hele lichaam. Waardoor je dus min of meer IN je heupgordels gedrukt wordt. Voorkomt dus submarining)


Sommigen (doel eigenlijk op 1) van hier op het forum zijn met aftermarket stoelen, en 4 punts gordels gecrasht op het circuit... en jaa, een head on collision. En ja, die leven nog!

De tekst zegt ook niet dat het zál gebeuren. Het zegt dat het kán gebeuren, terwijl het niét kan gebeuren met OEM stijl.

Ik blijf nog steeds met de vraag wat een onvolledig racecar systeem zoals bv. vier-punts zonder hans met je hals doet. Kan mij nu wel voorstellen dat ASM daar ook goed voor doet - dat je bovenlichaam niet muurvast blijft steken terwijl je hoofd naar voor/achter schokt.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor kristo » 02 Dec 2015, 12:38

Al-X schreef:dat alles op elkaar is afgestemd. Dit geldt voor een racewagen (kooi/harness/HANS enz), maar natuurlijk ook op straat ("normale" gordel/airbags)

Idd, het geldt voor beide systemen.

Want als je compleet ingesnoerd in je stoel zit, heeft een origineel stuur met airbag eigenlijk geen enkel nut meer, omdat je niet meer naar voren klapt naar je airbag toe, wat je met een normale 3punts gordel wel doet

Vier-punts met ASM zou de voordelen van beide combineren lijkt me dan. Dan zou je een 4p+ kunnen inwisselen voor je ori gordel zonder iets anders aan je ori systeem te wijzigen afgezien van een stevige gelaste bevestigingsstang voor de riemen.
Laatst gewijzigd door kristo op 02 Dec 2015, 13:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor Boes16A2 » 02 Dec 2015, 13:01

Rob er moet nog een topic zijn hierover, daar zijn ook al heel wat meningen gedeeld, misschien even zoeken, samenvoegen en sticky van maken.
Afbeelding
Kevinio doet t dus dan is t stoer ;) : in progress B18C, S2 pro 1 nokken, retainers en veren, M factory LSD, Edelbrock performer RPM, Neptune.
Rijdend en rokend B16A2 in origineel nederlandse EK4 met wiechers kooi, hardrace onderstel en nog wat andere mods

Gebruikers-avatar
Boes16A2
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6412
Geregistreerd:
22 Apr 2008, 20:34
Woonplaats:
Limbabwe

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor Bor » 02 Dec 2015, 13:07

Klopt Jos, hier is idd een topic over geweest. Ik zal eens gaan zoeken.

@ Kristo: Ik begrijp wat hij bedoeld, maar in mijn beleving kan ik nooit onder die gordels uit klappen want mijn oksels zouden dan toch altijd klem komen te zitten waar normaal je middel vast zit. Oke een klein stukje naar onderen zal best, maar alsnog door de voorruit vliegen?!

Edit: Gevonden denk ik, bedoelde je deze Jos? viewtopic.php?f=272&t=37682&hilit=veiligheid+gordels
Hier gaat het iig meer over de veiligheid van replica's maar niet zozeer over de veiligheid ten opzichte van OEM

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor Al-X » 02 Dec 2015, 16:41

Bor schreef:@ Kristo: Ik begrijp wat hij bedoeld, maar in mijn beleving kan ik nooit onder die gordels uit klappen want mijn oksels zouden dan toch altijd klem komen te zitten waar normaal je middel vast zit. Oke een klein stukje naar onderen zal best, maar alsnog door de voorruit vliegen?!


Ga voor de gein maar eens zover in je stoel hangen, dat je inderdaad met je oksels ter hoogte van die middel-banden zit. Ik denk dat je dan al ruzie krijgt met je stuurkolom en/of dashboard. Uit de auto vliegen lijkt me persoonlijk ook wel wat overdreven, maar een gevecht met je knieschijf tegen de stuurkolom lijkt me ook al geen aanrader.

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor kristo » 02 Dec 2015, 17:02

Wat Alex schrijft:

[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor Bor » 02 Dec 2015, 18:03

Dan is mijn vraag, waarom zijn er überhaupt 4-punts gordels als ze zo onveilig zijn?

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor D-Per4mance » 02 Dec 2015, 18:12

Om dezelfde reden als fake-kata's, sparco 3 punts racegrodels, immi-brides en meer van dat soort troep . Mensen kopen die zooi. Genoeg wannabee race coureurs die niet over veiligheid nadenken als het maar racy uitziet en goedkoop is.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor Boes16A2 » 03 Dec 2015, 08:12

@Rob, nee was een ander topic, ik heb gisteren ook nog eens gezocht maar kon hem ook niet meer vinden. Heb hier een discussie gehad met JDM whore. Ging met name over die montage hoek.
Iedereen gebruikt t plaatje uit de schroth catalogus: echter in de schroth catalogus staat er onder dat plaatje een lijstje met stoelen waar een schuinere hoek toegepast mag worden: de recaro speed is er daar een van (heeft te maken met een rugleuning die stevig genoeg is) .

iig nog een reden waarom 4 punts op straat niet aan te raden is: als je op je dak land kun je geen kant op en gaat je hoofd ingedrukt worden. Daarom dus altijd in combinatie met een rolbeugel gebruiken.

verder replicas vs echt. Echte gordels hebben meestal een voorziening om het submarinen te voorkomen, replicas niet.

Daarnaast is het materiaal ontworpen op een bepaalde rek om zoveel mogelijk energie te absorberen. Een replica heeft dat niet en zal dus tot meer letsel leiden.
Ook heb ik wel eens verhalen gehoord van sluitingen die open schieten: het effect daarvan hoef ik niet uit te leggen lijkt me :)
Afbeelding
Kevinio doet t dus dan is t stoer ;) : in progress B18C, S2 pro 1 nokken, retainers en veren, M factory LSD, Edelbrock performer RPM, Neptune.
Rijdend en rokend B16A2 in origineel nederlandse EK4 met wiechers kooi, hardrace onderstel en nog wat andere mods

Gebruikers-avatar
Boes16A2
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6412
Geregistreerd:
22 Apr 2008, 20:34
Woonplaats:
Limbabwe

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor kristo » 03 Dec 2015, 12:20

Boes16A2 schreef:waarom 4 punts op straat niet aan te raden is: als je op je dak land kun je geen kant op en gaat je hoofd ingedrukt worden. Daarom dus altijd in combinatie met een rolbeugel gebruiken

Lijkt me een voldoende reden :P

Geeft jouw beugel wel voldoende beveiliging daarvoor, Jos, daar de A-stijl niet gerolbeugeld is?
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor Patak » 06 Dec 2015, 10:08

D-Per4mance schreef:Om dezelfde reden als fake-kata's, sparco 3 punts racegrodels, immi-brides en meer van dat soort troep . Mensen kopen die zooi. Genoeg wannabee race coureurs die niet over veiligheid nadenken als het maar racy uitziet en goedkoop is.


Maar dat zijn de meeste honda rijders nowadays. Paupers blijf je houden hé
Honda Civic EJ6 Coupe 98' - Rekt
Honda Civic ED6 Hatchback 91' - Projectcar
Honda Integra JDM DC2 Type'R 9 Rekt/Sold

Function over fashion'

Gebruikers-avatar
Patak
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 793
Geregistreerd:
09 Nov 2014, 20:29
Woonplaats:
Breda

Re: Veiligheid: aftermarket stoelen, riemen en kooien

Berichtdoor showoffimports » 06 Dec 2015, 17:10

Wat mij vooral opvalt hier is dat dit verhaal is geschreven uit het oogpunt van een typische Amerikaan die er fel tegen is en een extreem voorbeeld neemt waar hij aan refereert. En dus ook die punten uitlicht van wat er allemaal wel niet fout kan gaan. Er wordt niet genoemd dat de techniek hedendaags elke dag beter wordt en daarmee de veiligheid ook.

Tegenwoordig zijn er goede gordels op de markt met ASM zoals hierboven al aangegeven. De échte Takata's hebben dat onder andere. Daarnaast blijven de gekeurde(!) gordels bestaan uit een stof die rekt bij impact, en dus ook deels de impact opvangt. Wel moet ik zeggen dat het zo is dat een OEM gordel is ontworpen op gebruik van dagelijks verkeer en daar uiteindelijk nog steeds de beste veiligheid geeft icm het systeem dat achter de gordel zelf zit.

Een rolbeugel wat Jos zegt kan 2 kanten opgaan, de veiligheid vergroten maar ook zeker verkleinen door het 'mousetrap' effect. Als je rolt kan de voorzijde verder indeuken meer impact absorberen waardoor je wordt platgedruk in je stoel. Plaats een goede 6 punts die strak langs de daklijn loopt is mijn advies. En als je die hebt geplaatst als lang persoon, plaats dan een stoel met low positioning rails of op z'n minst padding om het kooideel bij je hoofd.

Wat betreft de harnessbars; elke harnessbar is beter dan geen harnessbar ivm de hoek die de gordel maakt zonder. De drager van de gordels zonder harnessbar zal in elkaar gedrukt worden bij impact. Er zijn meerder dingen van invloed op de 'veiligheid' van de bar, van materiaal, tot las, tot montagepunt. De foto die er bij dit stuk staat ziet er heftig uit, maar de harnessbar heeft wél gezorgd voor een juiste hoek en een deel van de absorptie van de kracht van impact.
Één ding wat ik wel ten zeerste afraad is bij gebruik van een harnessbar nog mensen achterin te laten plaatsnemen, gek genoeg gebeurd dit nog wel eens en eenongeval bij deze doelgroep wil je écht niet zien.

Uiteindelijk blijft het beste om te zorgen voor je eigen veiligheid en na te denken over wat je monteert en waarom. Elke wijziging geeft een andere vorm van risico, die je dient aan te pakken of de eventuele gevolgen te accepteren.

Gebruikers-avatar
showoffimports
Trader
Trader
 
Berichten: 227
Geregistreerd:
14 Jul 2008, 10:26

Volgende

Terug naar Interieur / Audio



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten
cron