civic HB 7th gen vraagjes (pc+tablet inbouw, startknop etc)

Voor alles met betrekking tot interieur en audio

civic HB 7th gen vraagjes (pc+tablet inbouw, startknop etc)

Berichtdoor vso » 09 Apr 2013, 20:12

We hebben net een civic uit 2001 gekocht, nu zitten er 2 radio's in (standaard+ een ander prut ding op elkaar)

nu heb ik gezien dat men 7" tablets in/op een dubbel din inbouwt
zie bv http://www.mp3car.com/android/145263-do ... let-5.html (zat meer voorbeelden)

echter ik wil een stap verder gaan, ik wil een raspberry-Pi gebruiken als "besturing" oftewel
- ODB2 uitlezen
- start/stop knop (als ik kan "uitlezen" dat de versnelling neutraal staat)
- remote starten (als dat kan?)
- gps tracking (ook gps data doorsturen naar tablet)
- wifi (voor thuis met NAS verbinden (muziek/film passagiers+zelf)
- 3g/utms modem voor "nood" (bij diefstal gps data doorsturen,
- buiten "camera" + binnen camera, eventueel achteruitrij .. (pinhole camera's van kapote tablets)
- rijgedrag per bestuurder loggen (verbruik en andere zaken) .. via inlog systeem)
- accu meting (zorgen dat de auto altijd genoeg "sap" heeft om te starten anders --> sms/e-mail naar ons toe zodat we niet een onprettige verassing hebben
- radio/rds zenders/ontvangers (flitsers uitlezen .. muziek etc etc)

de tablet zal uitneembaar zijn, en als navigatie systeem/muziek (raspberry-Pi kan muziek spelen, maar alleen als ik de tablet vergeet)

daarnaast USB + 12v aansluiting in de koffer, en bij de passagiers zodat ik tablets/koelbox makkelijk aan kan sluiten achterin ..
voor familie wil ik geen portable meuk zoals in car entertainment... ieder zijn eigen cheap tablet .. met koptelefoon zodat ik het gezeur kwijt ben.
De rapsberry-pi is mobile NAS zodat de tablets daarmee kunnen verbinden :)

ik heb nog wat accu's die ik kan inzetten voor "noodstroom", puur dat ik niet de accu leegtrek bij gebruik :), ik bouw daarbij ook een "energie zuinig" systeem dat onderdelen uit kan zetten van de elektronica onderdelen (bv wifi uit, zodat ik niet me eigen accu pack leegtrek :))

als beveiliging wil ik de auto op afstand uit kunnen zetten, (timer om eerst de gevaren lichten aan te zetten, vervolgens na 20sec de brandstof pomp te disablen
inloggen doe ik via een keypad .. pincode zeg maar, de pincode zorgt ervoor dat je "settings" geladen worden
- stoel goed zetten (als ik elketrische stoelen had)
- radio/muziek voorkeuren (zit je alleen/familie etc etc)

remote starten is voor de winter, ik zou een losse verwarming via een geschakelde 12v aansluiting kunnen doen, maar dan kans om eventueel de accu leeg te trekken..
terwijl remote starten voor die paar keer wel prettig is :) en omdat het wellicht kan.

computer/geluid stuf gaat me wel leuken (met vallen en opstaan) maar ik vraag me het volgende af
- kan ik uitlezen via ODB2 in welke stand de versnelling staat ? of moet dat anders ?
- kan ik remote starten (zonder sleutel in de buurt?)
- wat kan ik allemaal uitlezen uit odb2 ??
- LED lichten (dag lampen?) hoe en waar zet je die
- Kan ik makkelijk mistlampen voor inbouwen ?
- kan ik voor de CV mijn knipperlichten laten werken ???

vso
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 3
Geregistreerd:
09 Apr 2013, 18:18

Re: civic HB 7th gen vraagjes (pc+tablet inbouw, startknop e

Berichtdoor Eroi_Di_Carta » 12 Apr 2013, 20:59

Eehm... Je wilt een hoop, maak even een wie=wie aan. Dan weten we wie jij bent ;)

- kan ik uitlezen via ODB2 in welke stand de versnelling staat ? of moet dat anders ?
Dan zou je erachter komen hoe ze het bij de eerste ima uit 2003 hebben gedaan. Die heeft ook odb2. Maar het zou logisch zijn als je het met odb2 kan checken.
Maar of je van een auto zonder start/stop systeem wilt ombouwen naar start/stop systeem, heb je denk ik wel iets meer nodig dan je standaard motormanagement. Misschien andere startmotor die ook daarop berekend is?

- kan ik remote starten (zonder sleutel in de buurt?)
Ja dat kan, dat kan je ook doen met enkel een afstandsbediening. Maar wat is 'niet in de buurt?' 10 meter? 50 meter?

- wat kan ik allemaal uitlezen uit odb2 ??
Alles wat betreft je motormanagement. Maar ook alles erom zoals airbags, gordelspanners, gordels etcetc

- LED lichten (dag lampen?) hoe en waar zet je die
Dagrijverlichting gaat alleen aan als de motor aanstaat. Vind het persoonlijk de grootste onzindingen en levensgevaarlijk. Dingen zijn tegenwoordig zo fel dat mensen s'avonds hun echte verlichting vergeten aan te zetten, met als gevolg dat hun achterlichten niet branden.
En je civic heeft het standaard niet, dus een goede plek i s er dan ook niet voor.

- Kan ik makkelijk mistlampen voor inbouwen ?
Yep. eBay, OEM, aftermarket. Kan allemaal, hebben vaak ook handleidingen.

- kan ik voor de CV mijn knipperlichten laten werken ???
Een paar keer laten knipperen of de hele tijd? Een paar keer is mogelijk.
Car history:
1: Civic EG3 (1993)
2: Civic EJ9 (1997)
3: Nissan Skyline R32 (1989)
4: Civic EM1 (1999)
5: Civic EJ9 (1997)
6: Civic IMA Hybride (2004)
7: Jazz (2013)
8: CRZ (2010)
9: Integra DC5 Type-R (2002)
10: Civic FN2 Type-R (2007)
11: Civic EG4 (1995)
12: Civic FD2 Type-R (2007)

Eroi_Di_Carta
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1677
Geregistreerd:
09 Jan 2008, 22:08
Woonplaats:
Purmerend

Re: civic HB 7th gen vraagjes (pc+tablet inbouw, startknop e

Berichtdoor vso » 12 Apr 2013, 21:49

ja ik weet dat ik een hoop wil :)
Inplaats van aparte navigatie, aparte radio en portable dvd speler(s) voor achterin. waar ik 100den euro's voor kwijt ben probeer ik met veel minder veel meer te doen:)
dat is mijn insteek

overgens pak ik het wel stap voor stap aan, begin met een ODB2 naar usb kabel.
Dan ga ik uitlezen wat uit te lezen valt (zou leuk zijn als ik van te voren een lijstje ergens kan scoren met "wat" dit zou kunnen zijn.

De computer(s) die ik in ga bouwen zal altijd in de auto zitten, afhankelijk van de accu's die ik ga gebruiken kan ik 24/7 erbij. Maar ik denk dat dat niet zal gaan.
Om stroom te besparen zal hij echter zeer zuinig draaien en op gezette tijden actief zijn. bv als in buurt van home komt even verbinden voor syncronisatie en daarna in zuinige stand.
misschien even mindernacht om de "agenda" te controleren. meeste zal echter muziek zijn etc ..
maar kwa stroom verbruik is een aparte uitdaging. De auto accu zelf komt wel een metertje op waardoor ik kan zorgen dat ik genoeg over houd voor "starten", en eventueel dat de accu tijdig vervangen word.

er zijn diverse internet projecten waarmee ze bv
- tablet in auto
- rds/tmc+radio via een DVB-t (digitenne) kunnen ontvangen
- car computers (mp3/navigatie etc)
- where is mij car (compas van gsm op auto zetten :))
Wat ik echter wil doen is een combinatie maken.. zie het als je netwerk thuis maar dan inclusief auto
en tablets in de auto is niet zo vreemd. alleen een netwerk in de auto waarbij je alle tablets centraal kan besturen is wat lastiger..



- Remote starten
Niet in de buurt van de auto wil zeggen "in huis" de auto staat ergens .. (in de buurt), dit is eigenlijk alleen in de winter als raam bevroren/sneeuw erop ligt.
Als het met een afstandsbediening kan, kan het ook op een andere weg. Denk bv dat als de buiten temp bevriezing constateert ..misschien een foto van een camera (om te zien of je ruit bevroren is.)
dat je remote kan starten .. maar dit is meer omdat het "kan" of leuk om te hebben


- remote "stoppen"
Is in geval van diefstal, denk dat ik paar cruciale onderdelen uit kan zetten remote, bezine toevoer, gevaren lichten aan. . etc..

- uitlezen
hoe meer ik simpel kan uitlezen via odb2 hoe minder extra zelfbouw ik hoef te maken.

- ontstoring/versterkers etc
wellicht handig om een onstoring

- LED verlichint.
Wat ik ga doen is verlichting aan als de auto gestart is, en uit wanneer de auto uitgaat (alle verlichting) licht sensor is niet zo moeilijk, waarmee je dus in tunnel/nacht verlichting aanzet.
overgens voor/achter niet alleen voor verlichting. Ik weet alleen niet waar ik dit het goedkoopst kan halen/maken?

- de CV laten knipperen..
moet daar nog even zoeken waar en hoe ik dit aansluit (1 a 2x knipperen)

- mist lampen
zitten er standaard gaten in die je weg moet dremelen ? kan je eventuele voorbeeld link geven ..?

vso
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 3
Geregistreerd:
09 Apr 2013, 18:18


Terug naar Interieur / Audio



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten
cron