Bodyroll minderen Accord CL7

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor Nasty » 16 Mei 2017, 21:33

Na 14 jaar Honda, en 12 jaar honda-forum ervaring is het bijna gênant om hier een topic over te starten. Ik ga het toch doen.

Na de oude vod van een Ford Mondeo te hebben gereden viel me op hoe goed die ophanging wel was. Of hoe minder goed die van de Accord is. De mk2 Ford Mondeo diesel is 16 jaar oud, dubbele aantal kilometers (250k) en stuurt toch snaarstrak over de weg. Toen ik nadien terug in mijn eigen Accord zat merkte ik op dat de Mondeo nauwelijks bodyroll heeft, en mijn Accord rolt bijna om in elke bocht :rock:

Hoe kan ik nu de bodyroll zelf minderen? De standaard antwoorden op deze vraag zijn vooral schroefset, veren, strutbars en swaybars. Maar moet ik nu echt duizenden euro's gaan investeren om die oude strontkar te volgen in de bocht?

Wat zijn de simpele dingen om de wegligging te beteren, voor een Accord?
* 1995 (MA9) Honda Civic 1.5 vtec-e *totalled*
* 1997 (EJ9) Honda Civic 1.4i *verkocht*
* 2003 (EP2) Honda Civic 1.6i 30th anniversary *verkocht*
* 2007 (CL7) Honda Accord 2.0 Executive *verkocht*
* 2010 (AR2) Toyota Verso 1.6 *current*
* 2014 (CBR) Honda CBR125R *current*

Gebruikers-avatar
Nasty
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2278
Geregistreerd:
20 Jan 2007, 09:31
Woonplaats:
België

Re: Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor Kevinio » 17 Mei 2017, 10:37

Ow, rolkooi. :>>:
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor Error » 17 Mei 2017, 11:31

en wat is er allemaal aan die Mondeo gedaan :roll:

maarre ik rijd ook een ford, een grand c-max, maar die ligt ook echt heerlijk op de weg. Zelfs voor een busje op winterbanden kun je er behoorlijk bochten mee pakken...

Error
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5271
Geregistreerd:
21 Mrt 2008, 14:43
Woonplaats:
Regio Rotterdam

Re: Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor kristo » 17 Mei 2017, 18:21

Die Mondeo's hadden naar verluidt een goede ophanging. Plus high end opties als adaptieve dempers en rijhoogte controle. In essentie wel een McPherson systeem. Valt dan ook nog te zien hoeveel zo'n ding weegt tov een Accord.

Ik zou niet onderschatten hoe dik de sway bars op zo'n ding wel niet zijn. Ik reed ooit met een Opel Vectra voor 't werk autostrade kilometers doen: ding ging strak door de bocht maar je voelde zó de krachten in het chassis hard aan het werk om dat ding horizontaal te houden -bij uitkomen bocht voelde je dan zo release van krachten dat de auto toch wel een schok kreeg. Ik zou niet de limieten van zo'n set up willen bereiken of opzoeken.

Om dat te evenaren op een double wishbone zonder keiharde veren te steken moet je dus effectief -heel- dikke sway bars steken, maar dan verminder je de voordelen van dat systeem.

Dus idd de standaard antwoorden blijven gelden. Nu strikt genomen gaat een beetje roll je niet weerhouden van zo'n 'strak' ding te volgen wink:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor GoThanh » 18 Mei 2017, 09:02

Mensen schrikken vaak ook van de body roll terwijl het helemaal niet slecht hoeft te zijn. Vaak hebben andere auto's andere soorten ophangingen waardoor het al minder voorkomt. Mc-pherson en achter torsie ophanging (is eigenlijk één grote swaybar). Maar dat maakt je ophanging minder onafhankelijk. Op een vlakke weg zul je er niet zoveel van merken maar aangezien Kristo van Belgie is zou het voor hem heel ongemakkelijk zijn haha.

Mocht je je auto te laag hebben verlaagd kan je ook teveel body roll hebben, zo niet dan kan je dikkere swaybar zetten maar dat haalt het voordeel van je ophanging weg wat Kristo zegt.

En anders schroefset pakken waarbij low speed bump en rebound kan tegenwerken voor bodyroll maar dat zijn vaak duurdere schroefsetjes :P Beetje zon KW V3 intrax etc.

Standaard schroefsetjes kan ook maar dan word je auto gewoon stugger.
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor D-Per4mance » 18 Mei 2017, 11:55

Intrax maakt schroefsets die roll tegen gaan zonder dikke stabi's te hoeven plaatsen. Voordeel is dat je de onafhankelijkheid van de wielophanging geen geweld aan doet. Nadeel is de prijs van ca. 3000 euro.

Tegen redelijke kosten zijn dikkere swaybars je beste optie.

Zoals aangegeven hoeft roll niet slecht te zijn, maar het voelt niet lekker inderdaad. Daarnaast is Ford echt ontzettend goed qua onderstel setups. Zijn weinig auto's die stock beter sturen.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor kristo » 18 Mei 2017, 14:23

De Realtime racing TSX:

Afbeelding

:cheesygrin:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor Arno » 18 Mei 2017, 23:10

Had er geen last van met mijn CL9 razz:

Gebruikers-avatar
Arno
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 714
Geregistreerd:
11 Mei 2007, 13:49
Woonplaats:
Drachten

Re: Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor Marsnel » 25 Mei 2017, 09:03

Is het onderstel van een CL7 heel soft/comfortabel? Of is het voor de rest lekker stevig (remmen/drempels/last wisselingen) en heb je alleen bodyroll?

Mocht het allemaal beetje zompig aanvoelen dan zal een veer/demper setje hem al veel goed doen. Bijvoorbeeld KW V1. Kan je niks aan afstellen behalve hoogte, is lekker degelijk spul, blijft redelijk comfortabel maar rijdt een stuk strakker dan origineel. (dit zou ik doen)

Dikkere anti-roll bars of sway bars zijn eigenlijk een stap die je pas neemt als je de rest al hebt aagepast en goed is.

Gebruikers-avatar
Marsnel
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1015
Geregistreerd:
05 Nov 2005, 18:47
Woonplaats:
Waddinxveen

Re: Bodyroll minderen Accord CL7

Berichtdoor hondanickx » 25 Mei 2017, 18:20

Ik zou zoeken naar de veren en schokdempers van een Euro-R CL7 ,en eventueel de swaybars daarvan ook overzetten .
Dat is het makkelijkst voor de keuring en beste kwa comfort /Stijfheid/rijhoogte.
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......

hondanickx
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1288
Geregistreerd:
16 Jan 2007, 20:31
Woonplaats:
Belgie


Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten
cron