Pagina 1 van 5

uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2015, 09:17
door Eatsleeprace91
Tijdje geleden dat ik hier wat plaatste.

Zijn er mensen die circuit rijden en ervaring hebben met uitlijning van hun wagens? Ik heb half jaar geleden mijn circuit civic perfect afgesteld voor mijn idee, echter ben ik het uitlijnrapport kwijt.

Nu met de integra zit het natuurlijk ook iets anders.

Toe out op de voorkant tow in op de achterkant, maar hoeveel? En hoeveel camber voor en achter.

Hoor graag jullie ervaringen

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2015, 09:23
door alxndr
<pakt de popcorn en chips erbij, gaat leuk worden>
Is erg persoonlijk. Rij zelf bijv met redelijk wat uitspoor achter voor meer wendbaarheid.

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2015, 10:29
door kristo
<koffie en koekjes>

Eatsleeprace91 schreef:Toe out op de voorkant toe in op de achterkant

Vóór op nul en achter op 1mm ín.

alxndr schreef:Rij zelf bijv met redelijk wat uitspoor achter voor meer wendbaarheid

Geen negatieve effecten (onstabiliteit)?

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2015, 10:39
door Flip
Is setup afhankelijk.

Enige tip die ik prijs wil geven is om de wagen niet achterlijk te verlagen.

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2015, 10:57
door kristo
Flip schreef:de wagen niet achterlijk ... verlagen.

:agree:

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2015, 11:01
door alxndr
alxndr schreef:Rij zelf bijv met redelijk wat uitspoor achter voor meer wendbaarheid

Geen negatieve effecten (onstabiliteit)?[/quote]

Deels nodig om de auto met zn kont te kunnen sturen op snelheid. Wat mijn voorkeur heeft, geeft mij het vertrouwen om altijd de bocht te kunnen nemen.

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2015, 20:47
door Kevinio
Het is inderdaad wat je fijn vind rijden; de ene zweert bij overstuur, de ander op onderstuur. Vind opzich altijd die afstelling met een vleugel achterop wel een tof idee: overstuur op lage snelheid, onderstuur op hoge snelheid.

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2015, 00:04
door kristo
Kevinio schreef:de ene zweert bij overstuur, de ander op onderstuur

Punt is hoe je die krijgt natuurlijk wink:

Spoor is het laatste middel daartoe, of mss beter: niet het eerste, zou ik zeggen :roll:

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2015, 06:44
door alxndr
kristo schreef:Spoor is het laatste middel daartoe, of mss beter: niet het eerste, zou ik zeggen :roll:


verklaar u nader, altijd leuk :like:

voor mij is het, naast druk in de banden, het meest makkelijk aan te passen. Geen last van afwijkende bandenslijtage overigens, auto wordt vooral gebruikt naar/op/terug van ring.

deze kent iedereen wel denk ik:
Afbeelding

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2015, 08:18
door kristo
Ja, daar, en aan uitgebreidere lijstjes op het net, heb ik niets toe te voegen :arrowl;

:arrow: Onder- en overstuur is kwestie van grip. Spoor verandert daar niets aan. Spoor geeft wel een meer of minder agressieve turn-in. Spoor en -stuur kunnen elkaar wel compenseren effectsgewijs, maar in essentie zijn het twee verschillende dingen. Daarmee dat -stuur wijzigen beter (eerst) structureel gebeurt (zie schemaatjes zoals hierboven) dan met spoor.

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2015, 08:50
door alxndr
kristo schreef: :arrow: Onder- en overstuur is kwestie van grip. Spoor verandert daar niets aan. Spoor geeft wel een meer of minder agressieve turn-in. Spoor en -stuur kunnen elkaar wel compenseren effectsgewijs, maar in essentie zijn het twee verschillende dingen. Daarmee dat -stuur wijzigen beter (eerst) structureel gebeurt (zie schemaatjes zoals hierboven) dan met spoor.


hmm, saaie discussie wordt het dan want ben het met je eens.
mijn persoonlijke voorkeur is het voorkomen van hoge snelheid onderstuur entry/midcorner, toe out achter geeft op (gas)commando een meesturende kont.

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2015, 09:23
door Eatsleeprace91
Me vorige track car had dacht iets van 14 totaal toe in op de achterkant (voorkant weet ik niet meer helaas). Deze reed voor mij perfect.

Achterlijk verlagen doe ik niet.

Het lijkt nu of hij sweeft op hoge snelheid in de bochten, nu kunnen dit shocks zijn op daily mode haha of kan dit ook uitlijning zijn? Echt Alles is nu losgeweest en aangepakt qua onderstel dus uitlijnen moet swz.

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2015, 09:46
door Kevinio
Wat voor onderstel rij je?

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2015, 10:43
door Eatsleeprace91
OMI Performance spec sr schroefset 12f/8r kg
Grotendeels Hardrace rubbers Rondom
S2 Alpha LCA
Hardrace front+rear camberkit
Oem swaybars 24/22
Nankang NS2r 120compound 205/45 op 16inch

vanmiddag om 3u naar de uitlijnboer hier om de hoek

Re: uitlijning circuit

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2015, 10:52
door kristo
Eatsleeprace91 schreef:OMI Performance spec sr schroefset 12f/8r kg

Understeer FTW :cheesygrin:

Ik zou max 1K verschil V/A steken voor een neutrale setup.

En nulspoor V en minimaal (zie spec) toespoor A.