Uitlijning en meer

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Uitlijning en meer

Berichtdoor Michael_EG4 » 09 Sep 2014, 21:37

Hallo,

Ik heb eigenlijk meerdere vragen. Ik zet ze effe onder elkaar:
-Ik vraag me al een tijdje af wat nou een goede uitlijning is voor me civic eg hatch. Ook qua camberafstelling. Aangezien me auto verlaagd is kan ik niet meer uit gaan van de fabrieks waardes.

-Ik heb al een tijdje een camberkit voor zitten van buddyclub maar je kan er met geen mogelijkheid bij. zelfs niet als de auto opgekrikt staat :ehhh: . Op welke manier kan je dit makkelijk afstellen zonder steeds het hele spulletje te demonteren om bij die boutjes te komen.
Heeft iemand bijvoorbeeld wel eens de bovenkant weg geslepen van de wielkast zodat je er zo bij kan als je de motor kap open doet?(heb dit volgens mij wel eens gezien)

-Toen ik een andere remdrukverdeler ging ophalen omdat ik van trommels naar schijven achter ben gegaan, werd ik raar aangekeken door de verkoper van de verdeler :emo:') . Hij beweerde dat dit helemaal niet nodig is en dat ze allemaal hetzelfde zijn? Heeft hij daar gelijk in of moet ik wel degelijk de remdrukverdeler monteren van een civic die al schijven achter heeft zitten?


Greetzz Michael
Afbeelding

Michael_EG4
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
10 Aug 2010, 18:58
Woonplaats:
Thuis

Re: Uitlijning en meer

Berichtdoor arwin » 09 Sep 2014, 22:08

Uitlijning is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Hieronder staan 3 principes die ik uitgeprobeerd heb, en kan zeggen dat ze voor mij goed werken.

#1 -Wil je dat je banden niet scheef slijten, en dat je auto normaal rechtdoor rijdt:
OEM spec (ook met verlaging)

#2 -Wil je wat sportief rond rijden, rotondes lekker hard nemen en op hoge snelheid stabiel rijden:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter toespoor +0.10 /-\

#3 -*Vind je jezelf ervaren genoeg om serieus hard bochten door te gaan, en mensen in je binnenspiegel te zien verdwijnen in bochten:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter uitspoor -0.05 \-/
(#3-* toepassen op eigen risico.! 1x gaslos in een snelle bocht= kont in vangrail/greppel)

Je ziet niets staan over camber/wielvlucht. Omdat dat geen moer uitmaakt onder de 3 graden.
Met op straat rijden, en rotondes nemen heb je geen camberkit nodig.
Die kits zijn voor de meeste mensen overbodig, en falen na verloop van tijd.


Begin eerst met 4 goede banden.
Zorg dan dat je auto waterpas staat.(Afstand tussen onderste rand velg < - > begin wielkast opmeten, en per as zo gelijk mogelijk houden)
Kies dan een uitlijning waar jij je rijgedrag in terug kan vinden.
Afbeelding
Life begins @ 1 bar

Gebruikers-avatar
arwin
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1466
Geregistreerd:
19 Okt 2009, 20:51
Woonplaats:
South-Coast

Re: Uitlijning en meer

Berichtdoor Kevinio » 10 Sep 2014, 06:50

Remverdelers zijn niet allemaal gelijk, enkel is het getal wat op de verdeler staat niet de verhouding van de verdeling. Ik rij bijvoorbeeld met een 40/40 verdeler, en merk dat deze echt hard remt aan de achterzijde. Terwijl een 17/25 verdeler gewoon veel minder remde achter.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Uitlijning en meer

Berichtdoor kristo » 10 Sep 2014, 08:50

Michael_EG4 schreef:... qua camberafstelling. Aangezien me auto verlaagd is kan ik niet meer uit gaan van de fabrieks waardes.

Dit is een misvatting. Uitlijning (ook: 'wiel- of ophangingsgeometrie') is een relatie tussen je wielen/ophanging en het wegdek, niet met je rijhoogte. Je rijhoogte heeft uiteraard wel invloed op de relatie, op de geometrie, dus als je de rijhoogte aanpast dien je ook de de geometrie te veranderen. Je dient je uitlijning/geometrie dus te bepalen adhv de rijomstandigheden: gewoon straatgebruik met veel oneffenheden, of circuitgebruik met vlakke rijbaan.

... van trommels naar schijven achter ben gegaan ... moet ik wel degelijk de remdrukverdeler monteren van een civic die al schijven achter heeft zitten

1) Je moet idd de remdrukverdeler gebruiken van een model dat origineel de remmensetup heeft die je wil steken
2) Bepaalde remmensetups hebben dezelfde verhouding en gebruiken dezelfde verdeler, bv 240/trommel, 260/240 modellen hebben dezelfde remdrukverdeler. Is al enkele malen besproken in 'Remmen' topic dus check dat eens en stel verder vragen daarover in dat topic.

Enige camber/caster kits die ik zou aanbevelen zijn die van SPC.

arwin schreef:Uitlijning is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Hieronder staan 3 principes die ik uitgeprobeerd heb, en kan zeggen dat ze voor mij goed werken.

#1 -Wil je dat je banden niet scheef slijten, en dat je auto normaal rechtdoor rijdt:
OEM spec (ook met verlaging)

#2 -Wil je wat sportief rond rijden, rotondes lekker hard nemen en op hoge snelheid stabiel rijden:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter toespoor +0.10 /-\
Stabiliteit (neiging tot rechtdoor gaan) gaat natuurlijk iets achteruit, wordt wat nerveuzer, aangezien je standaard spec toe-in hebt; van spec toe-in achteraan zou ik niet afwijken op straat wegens gevaar op onverwachte bewegingen bij hard remmen, oneffenheden, enz.

#3 -*Vind je jezelf ervaren genoeg om serieus hard bochten door te gaan, en mensen in je binnenspiegel te zien verdwijnen in bochten:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter uitspoor -0.05 \-/
(#3-* toepassen op eigen risico.! 1x gaslos in een snelle bocht= kont in vangrail/greppel)
Uitspoor achter is mi. enkel verdedigbaar/nuttig bij auto-x toestanden.


Je ziet niets staan over camber/wielvlucht.
Let op: caster/naspoor is wél steeds belangrijk. EG spec is 1°10' dacht ik. Lager wordt je stuur sloom.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Uitlijning en meer

Berichtdoor Michael_EG4 » 10 Sep 2014, 14:37

arwin schreef:Uitlijning is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Hieronder staan 3 principes die ik uitgeprobeerd heb, en kan zeggen dat ze voor mij goed werken.

#1 -Wil je dat je banden niet scheef slijten, en dat je auto normaal rechtdoor rijdt:
OEM spec (ook met verlaging)

#2 -Wil je wat sportief rond rijden, rotondes lekker hard nemen en op hoge snelheid stabiel rijden:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter toespoor +0.10 /-\

#3 -*Vind je jezelf ervaren genoeg om serieus hard bochten door te gaan, en mensen in je binnenspiegel te zien verdwijnen in bochten:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter uitspoor -0.05 \-/
(#3-* toepassen op eigen risico.! 1x gaslos in een snelle bocht= kont in vangrail/greppel)

Je ziet niets staan over camber/wielvlucht. Omdat dat geen moer uitmaakt onder de 3 graden.
Met op straat rijden, en rotondes nemen heb je geen camberkit nodig.
Die kits zijn voor de meeste mensen overbodig, en falen na verloop van tijd.


Begin eerst met 4 goede banden.
Zorg dan dat je auto waterpas staat.(Afstand tussen onderste rand velg < - > begin wielkast opmeten, en per as zo gelijk mogelijk houden)
Kies dan een uitlijning waar jij je rijgedrag in terug kan vinden.


Ik heb een camberkit voor omdat ik camberverschil heb met links en rechts (alles is al vervangen van de voor ophanging maar je bleef het zien). Er is dan denk ik iets krom ofzo maar zou niet weten wat er zo gauw krom kan gaan. Alleen het subframe is nog origineel.
Ik heb ook de camberkit omdat ik eigenlijk een te lage et heb wat ervoor zorgt icm een hoge band dat het aan gaat lopen. (ben ook op zoek naar een ander, licht setje met een hogere et waarde)

Ik denk dat het met me banden wel goed zit. Dat zijn Toyo R1R's voor en achter.
Auto staat "waterpas" (op het oog) :)

kristo schreef:
Michael_EG4 schreef:... qua camberafstelling. Aangezien me auto verlaagd is kan ik niet meer uit gaan van de fabrieks waardes.

Dit is een misvatting. Uitlijning (ook: 'wiel- of ophangingsgeometrie') is een relatie tussen je wielen/ophanging en het wegdek, niet met je rijhoogte. Je rijhoogte heeft uiteraard wel invloed op de relatie, op de geometrie, dus als je de rijhoogte aanpast dien je ook de de geometrie te veranderen. Je dient je uitlijning/geometrie dus te bepalen adhv de rijomstandigheden: gewoon straatgebruik met veel oneffenheden, of circuitgebruik met vlakke rijbaan.

... van trommels naar schijven achter ben gegaan ... moet ik wel degelijk de remdrukverdeler monteren van een civic die al schijven achter heeft zitten

1) Je moet idd de remdrukverdeler gebruiken van een model dat origineel de remmensetup heeft die je wil steken
2) Bepaalde remmensetups hebben dezelfde verhouding en gebruiken dezelfde verdeler, bv 240/trommel, 260/240 modellen hebben dezelfde remdrukverdeler. Is al enkele malen besproken in 'Remmen' topic dus check dat eens en stel verder vragen daarover in dat topic.

Enige camber/caster kits die ik zou aanbevelen zijn die van SPC.

arwin schreef:Uitlijning is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Hieronder staan 3 principes die ik uitgeprobeerd heb, en kan zeggen dat ze voor mij goed werken.

#1 -Wil je dat je banden niet scheef slijten, en dat je auto normaal rechtdoor rijdt:
OEM spec (ook met verlaging)

#2 -Wil je wat sportief rond rijden, rotondes lekker hard nemen en op hoge snelheid stabiel rijden:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter toespoor +0.10 /-\
Stabiliteit (neiging tot rechtdoor gaan) gaat natuurlijk iets achteruit, wordt wat nerveuzer, aangezien je standaard spec toe-in hebt; van spec toe-in achteraan zou ik niet afwijken op straat wegens gevaar op onverwachte bewegingen bij hard remmen, oneffenheden, enz.

#3 -*Vind je jezelf ervaren genoeg om serieus hard bochten door te gaan, en mensen in je binnenspiegel te zien verdwijnen in bochten:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter uitspoor -0.05 \-/
(#3-* toepassen op eigen risico.! 1x gaslos in een snelle bocht= kont in vangrail/greppel)
Uitspoor achter is mi. enkel verdedigbaar/nuttig bij auto-x toestanden.


Je ziet niets staan over camber/wielvlucht.
Let op: caster/naspoor is wél steeds belangrijk. EG spec is 1°10' dacht ik. Lager wordt je stuur sloom.


Begrijp ik hieruit dat optie 2 eigenlijk geen uitlijning is met een fijn rijgedrag?

Ik heb alle 39 pagina's doorgelezen van het remmentopic :emo:') maar dat betekent dus dat ik mijn remdrukverdeler kan behouden?
Ik heb er eentje opgehaald die van een civic hatch of coupe afkwam met schijven achter maar er staan andere cijfers op als op de remverdeler die op mijn eg gemonteerd zit.
Daar staat 75 op 1 van de aansluitingen en op die ik erbij heb gekocht staat volgens mij 50 ofzo?
zou het echt niet weten welke ik moet hebben :roll:. ik zal het wel in dat topic nog eens vragen :up:

De camberkits van SPC zijn zeker niet meer te krijgen? zie ze nergens en de links op die site werken ook niet :ehhh:
Afbeelding

Michael_EG4
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
10 Aug 2010, 18:58
Woonplaats:
Thuis

Re: Uitlijning en meer

Berichtdoor kristo » 10 Sep 2014, 18:47

Michael_EG4 schreef:Er is dan denk ik iets krom ofzo maar zou niet weten wat er zo gauw krom kan gaan. Alleen het subframe is nog origineel

Dan moet je dat maar eens vervangen ;)

#2 -Wil je wat sportief rond rijden, rotondes lekker hard nemen en op hoge snelheid stabiel rijden:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter toespoor +0.10 /-\

Begrijp ik hieruit dat optie 2 eigenlijk geen uitlijning is met een fijn rijgedrag?

here is factory toe specs for 88-00 Civics Sol's, & 90+ Tegs.

In millimeters:
- Front Total Toe = 0.00mm +/- 2mm
- Rear Total Toe = 2mm + 2mm /- 1mm (that means from +1mm to +4mm total)

+0.10 (graden.minuten) is 2 mm dus dit is precies op spec. Dus 2 is een goed sportieve setting, ik heb die zelf trouwens.

dat betekent dus dat ik mijn remdrukverdeler kan behouden?
Ik heb er eentje opgehaald die van een civic hatch of coupe afkwam met schijven achter maar er staan andere cijfers op als op de remverdeler die op mijn eg gemonteerd zit

Dat hangt er van af welke setup je nu hebt v/a (bv 240/trommel) en welke je wilt plaatsen.

De camberkits van SPC zijn zeker niet meer te krijgen? zie ze nergens en de links op die site werken ook niet


http://www.spcalignment.com/application-guide Mij lukt dat toch hoor :)
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Uitlijning en meer

Berichtdoor Kevinio » 11 Sep 2014, 06:57

Het kan zijn dat je subframe wat verschoven is, dat is bij mij ook aan de hand. Even los halen en op de juiste positie schuiven kan helpen.

SPC kitjes worden niet meer gemaakt voor EG helaas. ::(
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond


Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten