arwin schreef:Uitlijning is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Hieronder staan 3 principes die ik uitgeprobeerd heb, en kan zeggen dat ze voor mij goed werken.
#1 -Wil je dat je banden niet scheef slijten, en dat je auto normaal rechtdoor rijdt:
OEM spec (ook met verlaging)
#2 -Wil je wat sportief rond rijden, rotondes lekker hard nemen en op hoge snelheid stabiel rijden:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter toespoor +0.10 /-\
#3 -*Vind je jezelf ervaren genoeg om serieus hard bochten door te gaan, en mensen in je binnenspiegel te zien verdwijnen in bochten:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter uitspoor -0.05 \-/
(#3-* toepassen op eigen risico.! 1x gaslos in een snelle bocht= kont in vangrail/greppel)
Je ziet niets staan over camber/wielvlucht. Omdat dat geen moer uitmaakt onder de 3 graden.
Met op straat rijden, en rotondes nemen heb je geen camberkit nodig.
Die kits zijn voor de meeste mensen overbodig, en falen na verloop van tijd.
Begin eerst met 4 goede banden.
Zorg dan dat je auto waterpas staat.(Afstand tussen onderste rand velg < - > begin wielkast opmeten, en per as zo gelijk mogelijk houden)
Kies dan een uitlijning waar jij je rijgedrag in terug kan vinden.
Ik heb een camberkit voor omdat ik camberverschil heb met links en rechts (alles is al vervangen van de voor ophanging maar je bleef het zien). Er is dan denk ik iets krom ofzo maar zou niet weten wat er zo gauw krom kan gaan. Alleen het subframe is nog origineel.
Ik heb ook de camberkit omdat ik eigenlijk een te lage et heb wat ervoor zorgt icm een hoge band dat het aan gaat lopen. (ben ook op zoek naar een ander, licht setje met een hogere et waarde)
Ik denk dat het met me banden wel goed zit. Dat zijn Toyo R1R's voor en achter.
Auto staat "waterpas" (op het oog)
kristo schreef:Michael_EG4 schreef:... qua camberafstelling. Aangezien me auto verlaagd is kan ik niet meer uit gaan van de fabrieks waardes.
Dit is een misvatting. Uitlijning (ook: 'wiel- of ophangingsgeometrie') is een relatie tussen je wielen/ophanging en het wegdek, niet met je rijhoogte. Je rijhoogte heeft uiteraard wel invloed op de relatie, op de geometrie, dus als je de rijhoogte aanpast dien je ook de de geometrie te veranderen. Je dient je uitlijning/geometrie dus te bepalen adhv de rijomstandigheden: gewoon straatgebruik met veel oneffenheden, of circuitgebruik met vlakke rijbaan.
... van trommels naar schijven achter ben gegaan ... moet ik wel degelijk de remdrukverdeler monteren van een civic die al schijven achter heeft zitten
1) Je moet idd de remdrukverdeler gebruiken van een model dat origineel de remmensetup heeft die je wil steken
2) Bepaalde remmensetups hebben dezelfde verhouding en gebruiken dezelfde verdeler, bv 240/trommel, 260/240 modellen hebben dezelfde remdrukverdeler. Is al enkele malen besproken in 'Remmen' topic dus check dat eens en stel verder vragen daarover in dat topic.
Enige camber/caster kits die ik zou aanbevelen zijn die van SPC.
arwin schreef:Uitlijning is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Hieronder staan 3 principes die ik uitgeprobeerd heb, en kan zeggen dat ze voor mij goed werken.
#1 -Wil je dat je banden niet scheef slijten, en dat je auto normaal rechtdoor rijdt:
OEM spec (ook met verlaging)
#2 -Wil je wat sportief rond rijden, rotondes lekker hard nemen en op hoge snelheid stabiel rijden:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter toespoor +0.10 /-\
Stabiliteit (neiging tot rechtdoor gaan) gaat natuurlijk iets achteruit, wordt wat nerveuzer, aangezien je standaard spec toe-in hebt; van spec toe-in achteraan zou ik niet afwijken op straat wegens gevaar op onverwachte bewegingen bij hard remmen, oneffenheden, enz.
#3 -*Vind je jezelf ervaren genoeg om serieus hard bochten door te gaan, en mensen in je binnenspiegel te zien verdwijnen in bochten:
Voorzijde sporing 0.00 |-|, achter uitspoor -0.05 \-/
(#3-* toepassen op eigen risico.! 1x gaslos in een snelle bocht= kont in vangrail/greppel)
Uitspoor achter is mi. enkel verdedigbaar/nuttig bij auto-x toestanden.
Je ziet niets staan over camber/wielvlucht.
Let op: caster/naspoor is wél steeds belangrijk. EG spec is 1°10' dacht ik. Lager wordt je stuur sloom.
Begrijp ik hieruit dat optie 2 eigenlijk geen uitlijning is met een fijn rijgedrag?
Ik heb alle 39 pagina's doorgelezen van het remmentopic
maar dat betekent dus dat ik mijn remdrukverdeler kan behouden?
Ik heb er eentje opgehaald die van een civic hatch of coupe afkwam met schijven achter maar er staan andere cijfers op als op de remverdeler die op mijn eg gemonteerd zit.
Daar staat 75 op 1 van de aansluitingen en op die ik erbij heb gekocht staat volgens mij 50 ofzo?
zou het echt niet weten welke ik moet hebben
. ik zal het wel in dat topic nog eens vragen
De camberkits van SPC zijn zeker niet meer te krijgen? zie ze nergens en de links op die site werken ook niet