Remmen topic

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Re: Remmen topic

Berichtdoor 15inch » 08 Feb 2016, 14:52

Volgens mij niks aan de hrc veranderd, als je stalen leidingen gebruikt vang je al wat verlies in remdruk op.
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: Remmen topic

Berichtdoor RC Power » 09 Feb 2016, 22:11

Wie kan mij antwoorden op het volgende.

Als je op een EK VTI op de vooras 282 mm remmerij monteert en achter de standaard 242 mm laat met enkel andere blokjes, breng je het geheel dan heel erg uit balans? De auto word gebruikt op circuit en straat maar ik vraag me af of dit enige negatieve invloed zal hebben?

Gebruikers-avatar
RC Power
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 459
Geregistreerd:
26 Mrt 2009, 20:17
Woonplaats:
Hoogvliet

Re: Remmen topic

Berichtdoor kristo » 10 Feb 2016, 08:20

Als je niet met volgeladen achterkant rondscheurt zou ik me daar geen zorgen over maken. De achterremmen doen sowieso al weinig.

Jos (BoesB16A2) rijdt ook met 280/240 denk ik, hij kan allicht meer vertellen.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Remmen topic

Berichtdoor chris1144 » 23 Aug 2016, 21:28

Ik probeer voor de CRX langzaam maar zeker, alle onderdelen t.b.v de remmen bij mekaar te krijgen. Enkel zit ik nog met een paar vraagjes, misschien dat iemand mij daar mee kan helpen.

Voor de Vooras was eigenlijk de planning om naar éénzelfde remmensetup te gaan, als de remmen setup welke eerder beschreven is door 15inch. Dus 260mm schijven en 282 klauwen, enkel nu heb ik nog een paar vragen over:

-welke 282 klauwen te gebruiken? 282 klauwen waar ik naar heb gekeken zijn die van de VTI Prelude, VTI aerodeck of die van de ITR. De gebruikte klauwen bij de remmenswap die eerder genoemd is, is er meen ik gebruik gemaakt van ITR klauwen. Is het nu ook mogelijk om dan dus klauwen te nemen van een MC2? Of zijn deze 282 klauwen net als de 262 klauwen van de andere MB weer totaal anders? Of zijn prelude klauwen eventueel ook bruikbaar, hier ben ik echter totaal niet mee bekend.

- Welke remleidingen gebruik je nou, bij alle latere modellen. Lees ik dat je inprincipe bijvoorbeeld EK remleidingen kan gebruiken op ITR klauwen. De banjo fittingen zijn allen hetzelfde, geldt dit dan nou ook voor de gen 1 crx? Als ik dus nieuwe remleidingen heb bedoeld voor een gen 1 CRX past dit dus ook op latere modellen remklauwen?

Momentele remmen setup voor de CRX was eigenlijk:

Vooras
- Brembo max 262 schijven ( Liggen klaar )
- 282 klauwen ( nog zoekende naar klauwen )
- RVS remleidingen ( Nog zoekende naar welke type )

Achteras
- Gen 1 ITR ankerplaten ( liggen klaar )
- 7CLPS13 242 klauwen ( liggen klaar )
- OEM 242 gen 1 ITR schijven ( Liggen klaar )
-Ferodo DS performanve ( twijfel ik nog over )
- Handrem kabels ( nog onbekend )
- RVS remleidingen gen 1 ITR ( Nog bestellen )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Remmen topic

Berichtdoor kristo » 19 Okt 2016, 18:43

Neutron schreef:Ik wil een remswap gaan doen op mijn ek3 met abs en wil dus de abs graag behouden. Is het mogelijk om de bestaande 'trommelsensoren' te gebruiken hiervoor? Of werkt dat niet zo?


Nummergewijs zijn EK3 (of: trommels) en 4 (schijf) verschillend: 57470S04951 en 57470S04961 (rechterkant).

Verdere interessante info:

- ABS module is dezelfde (facelift onderling en pre-face onderling)
- 'remdrukverdelers' zijn verschillend: de EK3 heeft een 'proportioning valve' terwijl de 4 een '4-way joint' heeft (facelift). De preface hebben beide een 'proportioning valve' maar een verschillende. ik zou dus zoeken naar zo een joint.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Remmen topic

Berichtdoor Neutron » 20 Okt 2016, 12:00

Oké goede tip, zodra ik het duidelijk heb kwa abs sensoren ga ik opzoek naar zo'n 4-way joint.

Je zegt de ABS module is hetzelfde, dan bedoel je de ABS ecu? Dus als ik dan kort door de bocht denk, zouden de trommelsensoren gewoon moeten werken? Zonder te kijken naar de pasvorm, andere software? en (andere?) abs-ring.

Heeft iemand de abs sensoren al een naast elkaar gehad?

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Remmen topic

Berichtdoor Neutron » 20 Okt 2016, 12:00

dubbelpost

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Remmen topic

Berichtdoor Neutron » 21 Okt 2016, 21:43

:hmmm: lijkt erop dat ze toch hetzelfde zijn, ondanks dat Honda er verschillende nr's voor heeft. Ik ga dit nog eens even ergens anders navragen, vertrouw die sites nooit zo :) Zie link

https://www.rexbo.nl/triscan/abs-sensor-818040513?c=102747&at=4801

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Remmen topic

Berichtdoor kristo » 22 Okt 2016, 07:44

Neutron schreef:Je zegt de ABS module is hetzelfde, dan bedoel je de ABS ecu?

Ik bedoelde de modulator, de pomp in het motorruim dus. Maar de ecu is ook dezelfde :>>:

Neutron schreef:lijkt erop dat ze toch hetzelfde zijn, ondanks dat Honda er verschillende nr's voor heeft

Kan best, Honda gebruikt vaak gelijke onderdelen met licht andere nummer om de verschillende modellen die het onderdeel gebruiken te duiden, ter informatie bij mankementen bv.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Remmen topic

Berichtdoor Neutron » 04 Nov 2016, 12:54

Wat ik me nog afvraag,

als de pomp en ecu hetzelfde zijn waarom gebruikt een ek4 facelift dan een 4way joint ipv een proportioning zoals ek3 en EK4 pre-facelift?

Zou ik niet een remdrukverdeler kunnen gebruiken van een pre-facelift?

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Remmen topic

Berichtdoor kristo » 04 Nov 2016, 13:49

'Als de pomp en ecu hetzelfde zijn waarom gebruikt een ek4 facelift dan een 4way joint ipv een proportioning zoals ek3 facelift?' is de vraag. EK4 pre-facelift heeft een andere ecu.

Omdat een EK4 schijfremmen heeft achter en een EK3 trommels, is uiteraard het antwoord. Interessante vraag is waarom Honda veranderd heeft van een proportioning valve naar een joint :>>:

Zou ik niet een remdrukverdeler kunnen gebruiken van een pre-facelift?

Ik zou het niet doen. Waarom een OEM combo veranderen naar een onbekende en onbewezen combinatie? Nu, ik denk wel niet dat je van weg zal glijden, maar je weet nooit.

Hier nog wat eventueel leesvoer, wel vooral over non-ABS dacht ik.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Remmen topic

Berichtdoor Neutron » 04 Nov 2016, 18:09

kristo schreef: Interessante vraag is waarom Honda veranderd heeft van een proportioning valve naar een joint :>>:


Dat is inderdaad een goede vraag, waar ik geen antwoord op weet. Maar blijkbaar hebben ze nogal wat veranderingen doorgevoerd bij de facelift ek4, andere pomp, ecu en rdv. Zou een facelift dan standaard beter remmen dan pre-facelift?

Ik zou het niet doen. Waarom een OEM combo veranderen naar een onbekende en onbewezen combinatie? Nu, ik denk wel niet dat je van weg zal glijden, maar je weet nooit.


Ik las ergens dat EK4 ABS en EBD heeft. Dus dan zou mijn EK3 dit dus ook hebben of zou er verschil zitten in software tussen de ecu's?

Zijn er misschien meerdere Honda modellen die gebruik maken van dezelfde 4-way joint? Maakt het zoeken naar zo een ding misschien wat makkelijker.

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Remmen topic

Berichtdoor 15inch » 04 Nov 2016, 21:02

Neutron schreef:
kristo schreef: Interessante vraag is waarom Honda veranderd heeft van een proportioning valve naar een joint :>>:


Dat is inderdaad een goede vraag, waar ik geen antwoord op weet. Maar blijkbaar hebben ze nogal wat veranderingen doorgevoerd bij de facelift ek4, andere pomp, ecu en rdv. Zou een facelift dan standaard beter remmen dan pre-facelift?



Een EBD + proportioning valve is dubbel op, want de EBD bepaald de remdruk al. Tenzij de ABS + EBD uitvalt dan moet je het wel hebben van de PV maar blijkbaar is daar te weinig sprake van dus heeft Honda bij de facelift voor de goedkopere joint gekozen.

Op zich is het fijner op de PV te hebben want dan kun je als je er voor kiest om bv een ABS off-switch te gebruiken toch vertrouwen op een ideale rembalans. (ABS-off betekend ook EBD-off)
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: Remmen topic

Berichtdoor kristo » 05 Nov 2016, 12:13

Mijn overtuigingen op dit moment:

- denk niet dat de EK4 EBD heeft (ingevoerd op de EP ergens)
- prop valve vermindert de remdruk naar achteren om lock-up te vermijden, maar ABS grijpt in bij lock-up, dus Honda heeft besloten dat de prop valve (op de facelift EDM? 4) gemist kan. Dat zou dus betekenen dat een facelift 4 meer initiële remdruk heeft áchter dan de pre.

Neutron kan kiezen ifv zijn achterste remdruk behoefte of beide eens monteren en de remdruk testen (met ori EK3 module en ecu dus).
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Remmen topic

Berichtdoor Neutron » 06 Nov 2016, 12:33

@15inch, klinkt erg logisch. Ik heb ondertussen een PV van een pre-facelift EK4 liggen die ik eerst ga monteren. Want dubbelop lijkt mij helemaal niet erg. Ik ben er ook niet uit of de EK3 met ABS, ook EBD heeft.

@kristo, ik denk juist wel dat de EK4 ook EBD heeft. Anders zou je met een 4way joint waarschijnlijk (veel) te snel de achterwielen blokkeren (abs in werking stellen), wat weer invloed heeft op de voorwielen en dus bij elkaar de totale remafstand.

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

VorigeVolgende

Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
cron