Info-topic: Schokdempers + Veren

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor Kevinio » 02 Feb 2012, 07:16

1% zit volgens mij al in je meettolerantie.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor Kay » 02 Feb 2012, 07:23

Kevinio schreef:1% zit volgens mij al in je meettolerantie.


x2, denk zelfs als je de veren 5 minuten laten nog een keer meet dat je meer dan 1% afwijking krijgt tov de vorige meting.

Van mijn tijd bij AST weet ik dat al hun veren van Merwede Springs afkwamen, (sponsor rally NL) en verder geloof ik ook dat Proflex, Intrax en andere grote schokdempermerken hier hun veren inkopen. Belangrijkste argumenten waren:

-gelijke veerstijfheid (dus geen afwijking onderling)
-goede lakkwaliteit
-uiteraard goede afmetingen (geen lengte verschillen)
-NL'se leverancier, dus korte leveringstijden en goede garantie.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Kay
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4976
Geregistreerd:
25 Feb 2008, 19:33
Woonplaats:
Nederweert Eind

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor hondanickx » 27 Apr 2012, 00:33

Passen integra type-r veren op civic ek schokdempers ?Ik weet dat de hoogte en springrate verschilt ,ik moet alleen weten of de veren zelf kwa vorm /diameter hetzelfde zijn?Mij lijken ze zo uitwisselbaar te zijn ...
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......

hondanickx
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1288
Geregistreerd:
16 Jan 2007, 20:31
Woonplaats:
Belgie

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor kristo » 27 Apr 2012, 13:28

hondanickx schreef:of de veren zelf kwa vorm /diameter hetzelfde zijn

Veerschotels boven zijn gelijk en die op de shocks zullen ook wel zelfde (universeel) zijn zeker, dus afgezien van lengte en springrate moet dat allemaal passen :)
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor hondanickx » 27 Apr 2012, 16:33

Ik vermoedde zoiets al ja .
Ik was aan het zien naar de eibach pro kit verlagingsveren.Bij Eibach Amerika gebruiken de acura integra Gsr ,Ls en ook de Type-r's dezelfde vering als wij hier gebruiken op de ek hatch. Althans de serienummer is hetzelfde . ( 4020-140 ) Alleen hier in europa geeft Eibach precies een andere nummer op voor de ITR .Waardoor ik dus uit die grote springrate lijst uit kan halen dat die kit deze springrates gebruikt
Eibach Pro Kit 288F/213R (P/P) 5,1k/ 3.8k

De spoon progressive springs zijn zowat de zwaarste rates uit heel de hoop 6.3k /5.4k athans in progressieve vorm.
@ Kristo weet jij mss. of de schroefkit van Koni voor de EK hetzelfde is kwa springrate en dempers als de koni geel met verlagingsveren ?

Ik zag dat RS*R ,Neuspeed,en H&R US ook lineaire verlagingsveren maken zijnde als "race lowering springs.
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......

hondanickx
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1288
Geregistreerd:
16 Jan 2007, 20:31
Woonplaats:
Belgie

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor kristo » 27 Apr 2012, 18:32

hondanickx schreef:De spoon progressive springs zijn zowat de zwaarste rates uit heel de hoop 6.3k /5.4k athans in progressieve vorm

Dat zijn heel mooie rates, in lineaire vorm is dit 'vrij' sportief met nog 'enig' comfort, dus deze Spoons zijn een mooi alternatief.

of de schroefkit van Koni voor de EK hetzelfde is kwa springrate en dempers als de koni geel met verlagingsveren

Bedoel je met "verlagingsveren" de blauwe, de blauwe (1130 kit of apart) zijn lineair maar wel zachter dan de progressieve rode (1150).

Dempers zijn inhoudelijk gelijk, afgezien dat 1150 demperstangen tov de overeenkomstige gele iets korter zijn ivm de kortere rode veren, vroeger was een 1150 set 'gewoon' gele dempers met coilovers erop, nu zijn het grijs gespoten gele dempers met coilovers erop:

Afbeelding

Afbeelding

RS*R ,Neuspeed,en H&R US ook lineaire verlagingsveren maken zijnde als "race lowering springs.

Dat lijkt mij vooral een commerciële benaming :)

Probleem met lineaire verlagingsveren is dat de springrate niet relatief hoog kan zijn omdat deze nog zacht genoeg moet zijn opdat de veer moet kunnen inzakken en uitzetten zonder los te komen hangen (bij opkrikken wagen bv).
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor hondanickx » 28 Apr 2012, 10:06

Hoeveel comfort zou er nog in die spoon progressieve veren zitten dan?Voor een setup met koni geel dempers twijfel ik nog tussen de spoon veren of de eibach veren. 6,3K/5,4K vs 5,1K/3,8K .Het onderling verschil voor en achter verschilt ook goed:
Spoon 6,3/5,4 = 0,9 verschil.
Ek4 oem 3,8/2,2 =1,6 verschil.

Wat dus zorgt voor meer of minder onderstuur afaik.De spoons zijn natuurlijk gemaakt voor de EK9 , valt dus niet te vergelijken met een ej9 .

Er zijn nog andere die hiertussenin liggen:
Tein S-tech Us integra 6 /4,9K =1,1 verschil
Tanabe GF210 US integra 5,4/4,2K =1,2 verschil

RS*R down springs civic EK 4,3/3,3K = 1,3verschil
H&R Sport Springs Civic Ek 5,9/5K =0,9 verschil
Eibach (usa) sportline Civic Ek 5,5K/4,9K = 0,6 verschil.

Rekening houdend met het feit dat eibach usa voor de coupe/sedan en hatch dezelfde veren maken lijkt me die eibach sportline toch Te kort opeen liggen voor een hatch.

Voor een ej9 met rear 26/19mm swaybar denk ik dat ik met 1,3 1,2 verschil zoiets vrij goed zit.correct me if am wrong.
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......

hondanickx
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1288
Geregistreerd:
16 Jan 2007, 20:31
Woonplaats:
Belgie

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor YTCivic » 13 Mei 2012, 15:30

ff vraagje tussendoor.

ik heb een 1150 koni schroefsetje onder me EJ2 liggen.
wil de civic alleen nog lager hebben en heb nog verlanginsveren liggen (hoeveel verlagen weet ik niet precies, dacht 4 of 6 cm rondom)

als ik die veren nou vervang, gaat da veel uitmaken?

Grtzz
Afbeelding

Gebruikers-avatar
YTCivic
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 284
Geregistreerd:
23 Mei 2011, 00:02
Woonplaats:
-0115-

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor kristo » 15 Mei 2012, 16:03

^Die gaan niet passen wegens 1) te lang en 2) verschillend 'zitvlak'
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor Raider87 » 25 Nov 2014, 21:03

Welk setje heeft meeste comfort volgens jullie? Ik zag 2 koni setjes ene sport a 600+ euro en een strt kit 445 euro, enig verschil te merken op straat? Wil geen stuiterbak hebben, het oem spul zit ook op 600+ euro dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Raider87
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 60
Geregistreerd:
09 Nov 2014, 14:23

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor kristo » 26 Nov 2014, 11:37

Sport Kit is met verstelbare gele dempers, STRT kit niet-verstelbare.

Demping STR.T is 'semi-sportief' tov Geel 'sportief'.

Veren zijn dezelfde. Vroeger waren dat relatief zachte Koni-veren, nu zijn dat H&R veren. Mss kun je nog een setje met Koni veren in de uitverkoop vinden.

Demping met Konies is natuurlijk ietsje harder dan OEM, maar hetzelfde geldt voor alle verlagingsveren natuurlijk.
Laatst gewijzigd door kristo op 04 Apr 2015, 18:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor cruizerke » 04 Apr 2015, 16:33

Hallo allemaal,
heeft er iemand gehoord of heeft er iemand ervaring met een set van Blox Racing Street Series Sport.
Ik kwam deze tegen in mijn zoektocht naar een vaste set voor onder mijn civic ej9.

cruizerke
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 8
Geregistreerd:
15 Aug 2014, 22:59

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor MikeEK » 01 Okt 2016, 21:43

Weet iemand toevallig de springrates van de Koni 2220-1315 en 2220-1316 veren (van een een 1150-5006 schroefset)?
Stelringen staan op het laagst maar wil eigenlijk nog wat lager (vooral achter), nu zou het evt wel mogelijk zijn voor kortere veren te kopen maar kwam laatst ook een Weitec schroefset (500 1101?) tegen.. Weet iemand of een Weitec schroefset voor Civic EJ9/EK lager kan dan een Koni 1150-5006 en hoe die in vergelijking met de Koni zou zijn qua comfort en qualiteit en dergelijke?

Gebruikers-avatar
MikeEK
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 100
Geregistreerd:
17 Jul 2015, 11:48
Woonplaats:
Limburg

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor kristo » 02 Okt 2016, 08:36

Weitec was een goedkopere versie van KW. De veren (sterktes) lijken gelijk voor beide. KW zegt dat hun sterktes voor de Civic zijn:
Front ---> 62N/mm ~ 6.3Kg/mm ~ 354Lb/in

Rear ---> 26N/mm ~ 2.6Kg/mm ~ 148Lb/in


Koni 1150 veren zijn zeker sterker (achteraan). De Weitec kan allicht wat lager. Beide sets zijn gebruikt (Weitec wordt niet meer gemaakt), Koni is in principe zeker betere kwaliteit.

De beste optie voor jou imho is een setje GC coilovers best met een setje extended top hats voor vooraan aangezien je graag laag gaat.

Wat je kan doen als alle andere mogelijke oorzaken (bv. rubbers niet geklokt) van hoogteverschil links/rechts geen oplossing brengen is gewicht leggen op de hoek die hoger staat: je chassis heeft zich wat gezet met de leeftijd en drukt meer op de andere hoek.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor MikeEK » 02 Okt 2016, 11:54

Weet je toevallig wat de springrates precies zijn van de Koni's?
Welk voordeel zou zo een GC kit dan geven t.o.v. kortere/custom veren, aangezien beide veren toch op de zelfde demper gemonteerd worden? (wordt normaal gezien bij een schroefset eigenlijk uberhaubt wel die schroefdraad van de GC gebruikt aangezien een schroefset al eigen draad heeft op de demper?)

Gebruikers-avatar
MikeEK
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 100
Geregistreerd:
17 Jul 2015, 11:48
Woonplaats:
Limburg

VorigeVolgende

Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten
cron