Mark schreef:Maarre jaane, ik heb vaak met niet uitgelijnde autos gereden, die zwabberen alle kanten op, stuurt tegen enz enz, maar die trillen niet hoor.
Ik denk dat een hoop mensen balanceren en uitlijnen door elkaar halen en maar wat roepen omdat ze het ergens een keer hebben gelezen.
Maar goed wat ook belangrijk is met trillen in het stuur, bij welke snelheid doet ie dat?
Grappig om mijn post terug te zien, maar het is serieus zo, tussen de 40 en 60 kmp merk je vaak een slag in de velg, en als die goed belanceerd is, zul die die slag in de velg op de snelweg echt niet voelen hoor.
Trillen op het stuur van bijvoorbeeld onbalans van 10 a 20 gram, dus noem maar wat 1 verloren loodje, voel je 9 van de 10 keer pas tussen de 120 en 140 km per uur.
Trillen is onbalans, schudden kromme velg.
Maar let op, als het bijvoorbeeld bij hard optrekken is schud de auto ook, door bijvoorbeeld een slechte aandrijfas, stuur maakt dan een zelfde beweging als constant tussen de 40 en 60 rijden met een kromme velg.
Zoiets is lastig te omschrijven, en dan te begrijpen als je het niet hebt gezien denk ik, maar goed misschien dat er iets duidelijkheid is.
Het is gewoon bij elke snelheid dat het stuur heen en weer gaat. Gaat van links naar rechts en weer andersom. Als ik dan op echt strakke asfalt wegen rij voel je het opeens bijna niet, maar op bijvoorbeeld normale asfaltwegen is het er weer wel, maarja vrijdag gaan de nieuwe velgen + banden eronder, dan uitlijnen en dan kijken wat er gebeurt