Schuin afslijtende banden

Zelf niet zo handig? Stel hier je vraag

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor chris1144 » 10 Jun 2016, 16:16

Zonet de auto weer opgehaald, het lijkt mij gezien de afwijking dat het niet enkel wat mindere banden kan zijn geweest...
Afbeelding

Ze hebben de auto bij de dealer ook nog een keer op de brug gehad. En inderdaad er zat ook volgens hun geen speling op de kogels of rubbers. Ze hebben enkel 1 splitpen gevonden die iets minder was, maar voor de rest was alles helemaal goed.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor kristo » 10 Jun 2016, 18:29

Waarom stond die toe vóór opnieuw scheef tov vorig rapport :hmmm:

Ik als eigenaar zou toch ook caster willen weten :baby:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor Mark » 10 Jun 2016, 19:21

Die sporing stond voor het uitlijnen wel heel ongelukkig.
Nu zou hij toch goed moeten zijn, uitlijning op nieuwe banden is de ideale situatie in principe.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor chris1144 » 10 Jun 2016, 22:28

Ik hoop dat het nu dan eindelijk goed is, ze hebben er dan nu ook bij de dealer naar gekeken en hebben niks kunnen bijzonders kunnen vinden.

@Kristo, wat is caster nu precies dan? Ja ik heb het gegoogeld maar waarom zou je dat dan nog precies willen weten, ik snap het namelijk nog niet helemaal.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor Mark » 11 Jun 2016, 07:54

Caster is laster uit te leggen, de kanteling van de veerpoot, van voor naar achteren.
In principe kun je er niks mee kwa uitlijning, maar wel leuk om te weten, want stel je hebt een stoeprand gebotst, is het wel fijn om te zien, dat net de ene veerpoot krom staat.
Bij honda meer informatief dan dat je die kan afstellen. Uit een uitlijning kan je de dus een hoop halen of de auto, goed is uitgelijnd kwa stuurkogels, maar ook of er niks scheef staat door een misschien niet heel erg opvallende schade.

Maar daarbij, Kristof vraagt hiernaar, dit zal niet iedereen doen, vergeet niet dat Kristof de purist is van dit forum. Hij is zo n beetje het meest op de hoogte van onderstel benodigdheden en afstellingen van heel europa.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor kristo » 11 Jun 2016, 11:11

:lol:

Als je voorwiel inveert dan gebeurt dat onder een hoek schuin naar achteren. Die hoek is caster. Als je op je voorwiel kijkt in de fendergap dan zie je dat de voorophanging (demper, het geheel onder- en bovenarm) schuin naar achteren staat. Die hoek dus. Normaal loopt van onder naar boven de helling naar achteren: dat is positief caster en dat is wat je wilt. Doel van caster is de sturende wielen geen neiging tot ronddraaien rond hun verticale stuuras te geven tijdens het rijden - vergelijk met winkelkarwieltjes: die draaien soms zot bij gebrek aan caster. De helling van de draaias verhindert deze neiging tot 'vrij' ronddraaien.

Racewagens hebben steeds zoveel mogelijk caster. Je leest dat ook soms bij aanbevelingen bij sportbanden. Veel caster maakt sturen moeilijker -om evidente redenen dus- daarmee dat stock caster waarden niet overdreven zijn.

Te weinig caster tov spec komt bv door tegen een hoge stoeprand gereden te hebben. Dan staat je wiel onderaan wat naar achter. Dat vermindert de draaivaardigheid -insturen- van de wagen: niet door het minder caster maar door de verschuiving van het ene voorwiel tov het andere ('asverzet'). Reden dus om je caster waarden te kennen.

Afbeelding

Afbeelding
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor chris1144 » 11 Jun 2016, 11:37

Oké, dat maakt het al een stuk duidelijker.

Maar stel nu de ene zijde zou 1 graad caster hebben en de andere 1,5 graden. Kan dit dan nog effect hebben op het schuin weg slijten van de banden, of dat niet?

Bedoeling is toch nog dit jaar om de auto ook iets omlaag te gaan brengen, misschien dat ik hem dan eens naar een andere banden boer heen breng. Misschien dat die daar wel de mogelijkheid voor hebben.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor kristo » 11 Jun 2016, 11:55

Caster heeft geen invloed op slijtagepatroon. Zoals Mark schreef is caster OEM niet instelbaar. Er bestaan wel stelsetjes voor caster maar dat is om méér caster te geven dan stock. Iig is dit jouw zorg niet -momenteel.

Zoals ik reeds schreef maak dan dat je bandenboer of bij voorkeur een dealer effectief verstand heeft van jouw model.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Vorige

Terug naar Noob tech



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten
cron