Schuin afslijtende banden

Zelf niet zo handig? Stel hier je vraag

Schuin afslijtende banden

Berichtdoor chris1144 » 29 Mei 2016, 19:34

2 maanden geleden heb ik mijn Aerodeck uit laten lijnen. Echter nu naar 2 maanden valt op dat beide voor banden schuin afslijten. Dit is nu inmiddels al de tweede set banden welke al zo aan het weg slijten is.

De stuurkogels zijn nu beide nog net niet één jaar oud, de onderste fusee kogels zijn 3 maand oud. Na het verwisselen van de fusee kogels heb ik in de week erop dat auto opnieuw laten uitlijnen. Het uitlijnen heb ik via de dealer gedaan ( let wel, ik heb een afspraak gemaakt bij de dealer. Echter tijdens het wachten zie je je auto naar de overkant gereden worden en wordt die daar uitgelijnd door een ander bedrijf :doze: )

Paar plaatjes van beide banden:
Afbeelding

Afbeelding

En een fototje van het uitlijn rapport:
Afbeelding

Iemand nog enige suggesties wat de oorzaak kan zijn van het schuin afslijten van de banden ? Enige wat mij echt opvalt is dat mijn auto 2 deuren is verloren tijdens het uitlijnen, dit heb ik toen ook na gevraagd bij de dealer maar dit zou volgens hun gewoon goed zijn zo.

Bedoeling is om de komende week een setje nieuwe banden op de EK velgen te laten leggen, het was alleen niet geheel de bedoeling dat me die banden ook zo weg slijten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor GoThanh » 30 Mei 2016, 13:58

Gaat het alleen om voor? Vind toespoor achter ook nog best veel.

Schuin afslijten gaat het hardst als je sporing niet goed is of niet goed blijft.

Ik zou je onderstel nakijken dus ook de draagarm rubbers:
- Onderste draagarm rubbers checken, overige eigenlijk ook :P
- Daarna onderstel natrekken mocht de rubbers in orde zijn

Bij uitlijnen zou ik ook vragen of ze kunnen checken of de uitlijn waarde zo blijft bij paar keer sturen of bij belasting (rem inhouden en auto bewegen voor/achter om te kijken of de sporing beetje gelijk blijft.
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor Kevinio » 30 Mei 2016, 14:31

Wat is je bandenspanning?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor chris1144 » 30 Mei 2016, 15:51

@Go thanh,

Allen de voor banden vallen mij inderdaad op, achter banden slijten eigenlijk niet zo weg. Lijkt dat die wel gewoon netjes gelijk afsluiten. De voorste draag arm rubbers waren bij het vervangen van de kogels nog wel goed, althans daar zat toen geen speling op.

De achterophanging is er vorig jaar in Juni/juli eens onder vandaan gegaan en is toen vervangen voor een andere achterophanging van een MB, in die achter ophanging zijn toen nieuwe sleep arm rubbers ingekomen. En tevens ook in de draagarmen nieuwe Rubber bussen in geperst, alle bussen zijn toen nieuw aangeschaft bij de Honda dealer. Bovenste draagarm van achter, en dat armpje welke het toespoor instelt zijn toen niet vervangen voor nieuw. Deze waren beide eigenlijk nog heel erg goed.

Maar ik zal vanavond de auto nog eens in de lucht gooien en een kijken of ik nog enige vorm van speling, of ontbinding van rubbers kan vinden aan de voorzijde.

@Kevinio,

De banden spanning van de Voorbanden is: 2,4 bar. En de banden spanning van de Achterbanden is 2,8, reden voor de hoge achter banden spanning is omdat ik vrij vaak een aanhanger erachter heb hangen. En 2,9 is dan de geadviseerde banden spanning volgens de stikker in de deur. Banden spanning controleer ik normaliter ongeveer elke maand.

Nou is het misschien alleen wel handig te melden dat ik vrij veel Km per jaar maak, misschien dat het daardoor ook nu zo snel aan het licht is gekomen. Ik rijd +- 26000 Km op jaar basis met de Aero.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor Mark » 30 Mei 2016, 18:16

Met zo hoge spanning mag je deze slijtage zowiezo niet verwachten.
Dus er is iets niet goed, uitlijning voor is niet heel verkeerd.
Achter wel, maar doet ze voor niet goed uitlijnen.
Iets wringt er voor, zal toch ergens een speling opzitten.
Misschien iets geks, maar lopen er geen remklauwen gruwelijk aan? Je zult nu toch een beetje outside the box zeg maar moeten denken.
Waarop is hij uitgelijnd? Op banden die half weg waren?
Beste is uitlijnen met gloednieuwe banden, dit kan aanzienlijk schelen in de afstelling namelijk.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor chris1144 » 30 Mei 2016, 18:40

Rechter voor rem klauw is idd niet heel goed meer, deze blijft heel iets hangen soms. Hier wordt ook al aan gewerkt en er ligt dan inmiddels ook al een setje gereviseerde klauwen klaar. Deze zullen er in de komende weken onder gaan. De klauwen welke er nu opzitten zijn weer gangbaar gemaakt afgelopen jaar, tegelijkertijd met het vervangen van de stuur kogels.

Maar hoe zouden slechte klauwen er voor kunnen zorgen dat je banden schuin afslijten ?

De auto is toen uitgelijnd opnde huidige set wielen en banden welke er nu ook onder zitten. Profiel was dan rond die tijd dan +- 2,5 mm, was de bedoeling die banden nu nog af te rijden. En dan opnde crx zetten. Als die dan kapot gaan is niet interessant .

Ik zal in ieder geval die klauwen zsm gaan vervangen voor de gereviseerde.

Edit: op wat voor een bank de auto is uitgelijnd is durf ik je niet te zeggen. Ik was ook met de auto naar de dealer gegaan in de hoop dat het dan ook goed kwam. Vooral ook omdat er een tijdje geleden hier ook meen ik een tweetal topics waren waar de auto toen ook niet echt lekker was uit gelijnd bij de lokale banden boer.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor Mark » 30 Mei 2016, 18:55

Op een bank vroeg ik niet, maar wat voor banden, maar daar gaf je al antwoord op.
Op bijna versleten banden uitgelijnd, dat is jouw probleem dan. Dat geeft wel zo n slecht beeld.
Dus nieuwe banden eronder en dan uitlijnen. Altijd uitlijnen met zo goed als nieuwe banden, echt dat scheelt zo veel.


Ow die remklauwen, stel er loopt er 1 gruwelijk aan, kan ik me voorstellen dat er een wiel wat kan gaan trekken namelijk.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor chris1144 » 30 Mei 2016, 19:18

Oké had ik dat verkeerd gelezen van die bank, sorry.

Komende week die nieuwe banden er maar op laten leggen dan en dan weer eens langs een banden boer :like:

Rechts voor loopt maar heel klein beetje aan, soms hoor je hem heel eventjes na het remmen. Maar als je de auto na het remmen opkrikt dan kun je met de hand de banden zo rond draaien . Dus dat zal het dan wel niet zijn .
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor ger[ej9] » 31 Mei 2016, 09:49

Even over dat op krik maar wel gedraaid krijgen.
Nou dat heb ik ook maar na 20dkm is mijn linker remblok op en de rechter nog dik in orde (+/- 6mm).
Sterker nog, hij voelt helemaal niet naar een kant trekken o.i.d. Rijdt gewoon prima.
Toen die eraf was, remklauw gechecked, ja hoor, linkerkant zit vast.
Dus, check het goed wat betreft vast zittende remklauwen, dat ie gewoon rond draait geeft geen uitsluitsel uit mijn ervaring.
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor chris1144 » 09 Jun 2016, 23:23

Inmiddels liggen er nieuwe banden op de velgen, en zal de Aerodeck morgen weer een dagje naar de dealer toe gaan en zal deze nog een keer op de uitlijn bank.

Afbeelding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor Mark » 10 Jun 2016, 06:19

Oh dat zal lekker gaan rijden.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor kristo » 10 Jun 2016, 10:12

Uitlijnspecs kun je vinden in je boekje. Maar buiten wat andere limietwaarden en casterspec is dat allemaal hetzelfde voor deze gen Vics.
probeer toch een uitlijning te laten gebeuren door iemand die je model kent. Tip: vraag of ze weten wat voor achterophanging een Aero heeft :roll: Probeer -eis- ook aanwezig te zijn bij de uitlijning. En graag een bank die ook je casterwaarden toont :roll:

Ik sie ook niks fout aan de laatste spoorwaarden. Je vorige stonden wel ernstig buiten spec :oops:

Dus ik zou het ook zoeken in een onderstel afwijking. Die vervangen kogels checken lijkt mij de eerste logische stap.

GoThanh schreef:- onderstel natrekken mocht de rubbers in orde zijn

Hoe zou je dit doen?

Bij uitlijnen zou ik ook vragen of ze kunnen checken of de uitlijn waarde zo blijft bij paar keer sturen of bij belasting (rem inhouden en auto bewegen voor/achter om te kijken of de sporing beetje gelijk blijft.

Goede tip.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor chris1144 » 10 Jun 2016, 12:17

@ Kristo, ik ben juist naar de dealer toe gegaan omdat ik er vanuit ga dat zij toch die kennis in huis hebben om de auto goed uit te lijnen. Vorige waardes waren inderdaad nogal slecht, maar goed dit was ook te verwachten aangezien de stuur- en fuseekogels waren vervangen. Na het vervangen van de stuur- kogels is de auto inderdaad niet uitgelijn, eigenlijk telkens uitgesteld en kwam er telkens niet van. Ik vind het alleen wel apart dat de achterophanging nu ook weer redelijk wat afwijking had, aangezien deze destijds wel was uitgelijnd :hmmm:

De Aero is afgelopen week ook weer op de brug geweest en zijn alle rubbers nagekeken op speling en kijken of het nog wel goed vast zat tevens hebben we ook gekeken naar eventuele slechte rubbers. Maar hier hebben wij eigenlijk niks bijzonders gezien alles zat nog netjes vast, en we hebben ook geen speling kunnen vinden op de rubbers of zoiets dergelijks.

Maar ik heb zonet een telefoontje gekregen van de Dealer, ik kan hem weer ophalen. Vanmiddag dan maar eens zien wat ze eraan gedaan hebben.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor kristo » 10 Jun 2016, 14:13

Benieuwd wat het geeft.

@allen: versleten lagers, kan dat een oorzaak zijn?
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Schuin afslijtende banden

Berichtdoor ger[ej9] » 10 Jun 2016, 16:11

kristo schreef:Tip: vraag of ze weten wat voor achterophanging een Aero heeft

bij mij (gewone civic ek) 3 van de 5 keer zeggen ze: ja die achterkant kunnen wij niets aan doen. Weet niet hoe ik het moet afstellen.
Typisch jonge meneertjes bij profile enz. Die kan alleen maar met modern auto werken.
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Volgende

Terug naar Noob tech



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten
cron